Openbare Basisschool Karrepad

Molukkenstraat 1 9715 NR Groningen

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Karrepad
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Karrepad
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Karrepad
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Karrepad
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Karrepad

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Taal: onderdeel lezen
Op dit onderdeel hebben alle leerlingen, op twee na, het fundamentele niveau 1F behaald. Daarmee hebben we een percentage behaald van 95%. Als we kijken naar de resultaten van de afgelopen drie schooljaren, blijven we op dit onderdeel binnen het streefniveau 2F.

Taal: onderdeel taalverzorging
Op dit onderdeel hebben alle leerlingen, op twee na, het fundamentele niveau 1F gehaald. Daarmee hebben we een percentage behaald van 95%. We scoren voor het streefniveau 2F rondom het gemiddelde.

Rekenen
50 van de 59 leerlingen hebben het fundamentele niveau 1F behaald voor rekenen. Deze score is naar verwachting. Wat betreft het streefniveau scoren wij gemiddeld hoger dan vergelijkbare scholen

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Leerlingvolgsysteem
We volgen de ontwikkeling van al onze leerlingen met behulp van een leerlingvolgsysteem. Zo kunnen we op elk moment in het schooljaar zien hoe het gaat met de ontwikkeling van elke leerling en kunnen we op tijd reageren als er iets aan de hand is. Op de toetskalender vermelden we wanneer we welke toetsen afnemen.

Bij de kleuters gebruiken we het registratiesysteem MijnKleutergroep en vanaf groep 3 nemen we de methodegebonden toetsen af die bij de gebruikte lesmethoden horen. Daarnaast gebruiken we vanaf groep 3 onafhankelijk toetsen van Leerling in beeld (LIB). Zo krijgen we een goed beeld van hoe de leerlingen presteren en kunnen we op tijd extra hulp bieden of juist extra uitdaging. De resultaten slaan we op in het leerlingvolgsysteem en de resultaten bespreken we met ouders of verzorgers tijdens de contactavonden. Als dat nodig is, kunnen we in overleg met de ouders aanvullend onderzoek laten doen.

Op vaste momenten in het jaar nemen we de volgende toetsen van LIB af:

Groepen 3 t/m 8:
- Rekenen-Wiskunde
- Spelling
- DMT, AVI
- Begrijpend lezen (groep 4 t/m 8)
- Woordenschat
- Werkwoordspelling (vanaf groep 7)
- Studievaardigheden (vanaf groep 7)

Groep 1 t/m 8:
- SCOLL voor de sociaal-emotionele vorming

Rapporten
Alle leerlingen krijgen twee keer per jaar een rapport mee naar huis: in februari en voor de zomervakantie. Dat rapport is meteen het overgangsrapport. Kleuters in groep 1 krijgen alleen voor de zomervakantie een rapport. We gebruiken geen cijfers, maar beschrijven in het rapport hoe een leerling zich heeft ontwikkeld.

Reflectie van tussenresultaten
De leerkrachten en intern begeleiders volgen de leerlingen continu, stellen doelen (steeds meer in samenwerking met de leerling zelf) en evalueren deze in groepsbesprekingen. In de weekplanningen is terug te zien wie, wat wanneer nodig heeft en hoe deze behoefte vorm krijgt.

Plaatsingswijzer
Alle scholen inde gemeente Groningen maken gebruik van de Plaatsingswijzer, gebaseerd op het leerlingvolgsysteem in groep 6. Op basis van de gegevens in deze wijzer is het mogelijk om een goed advies te geven over de overgang naar het voortgezet onderwijs. Verder maken de leerlingen in april de eindtoets van Cito. Deze is bedoeld om het advies van de school te ondersteunen en is niet leidend. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij besteden al vanaf groep 6 aandacht aan onze schooladviezen. We vinden het belangrijk om de kinderen zelf verantwoordelijk en mede-eigenaar te maken van hun leerproces. Tijdens het rapportgesprek in groep 6 vertellen we ouders dat de plaatsingswijzer een middel is om een passend schooladvies te zoeken voor hun kind. De Leerling in Beeld toetsen van groep 6 leveren de eerste twee scores op en een jaar later in groep 7 zijn dat er vier. Deze toetsen worden aan het midden en aan het eind van het schooljaar afgenomen. De leerkrachten van groep 7, de toekomstige leerkrachten van groep 8 en de intern begeleider geven een richting aan, waardoor ouders en kinderen zich kunnen oriënteren op bepaalde scholen. Na de B8-toetsen van Leerling in Beeld kijken alle groepsleerkrachten samen met de intern begeleider, de orthopedagoog en de directeur naar de resultaten, werkhouding en motivatie van kinderen in groep 8. Er volgt dan een voorlopig advies. Dit proces herhaalt zich na de uitslag van de doorstroomtoets. Bij het adviseren kijken wij altijd wat het meest passend is bij een kind. Dat kan een enkelvoudig advies zijn maar bijvoorbeeld ook een meervoudig advies, zodat een kind doorgroeimogelijkheden houdt. Het blijft maatwerk. Zodra we de uitslag van de doorstroomtoets hebben ontvangen, vergelijken we deze uitslagen met onze eigen adviezen. Zo nodig heroverwegen we ons eigen advies. Dit geldt met name voor dubbele adviezen vmbo kl-tl en havo/vwo. Dit jaar zag een aantal leerlingen met een havo/vwo-advies hun extra inzet beloond met een enkelvoudig vwo-advies. Wat betreft onze leerlingen met een vmbo kl-tl-advies bleek dat een aantal van hen een disharmonisch profiel had. Deze leerlingen hebben op de andere domeinen zo hoog gescoord dat ze op een hoger niveau kunnen uitstromen.

Meer informatie over het Onderwijsresultatenmodel van het primair onderwijs vindt u hier: https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/onderwijsresultaten-primair-onderwijs/naar-een-nieuw-onderwijsresultatenmode

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Een goede omgang tussen leerlingen onderling en leerlingen en leerkrachten is van groot belang voor het plezier waarmee beiden naar school komen. Een veilig klimaat en een prettige sfeer dragen hier in belangrijke mate aan bij.

In ons gedragsprotocol hebben we regels en omgangsvormen vastgelegd die wij belangrijk vinden. Door regels en afspraken zichtbaar te maken, kunnen kinderen en volwassenen elkaar hierop aanspreken. Dit gedragsprotocol is onderdeel van een integraal beleidsplan voor sociale veiligheid, dat gericht is op alle vormen van agressie, geweld, seksuele intimidatie, discriminatie en pesten, die binnen of in de directe omgeving van het Karrepad kunnen voorkomen. We gebruiken daarnaast de website https://www.schoolenveiligheid.nl/po-vo/ voor de meest actuele informatie over onderwerpen als discriminatie, pesten, sociale media, seksueel gedrag, agressie en geweld.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Aandacht
  • Vertrouwen
  • Respect & Samen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven