Openbare Basisschool Karrepad

Molukkenstraat 1 9715 NR Groningen

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Karrepad
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Karrepad
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Karrepad
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Karrepad
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Karrepad

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Omdat we een grote flexibele schil hebben lossen wij vervanging meestal intern op. Ook gebruiken wij de vervangingspool van Openbaar Onderwijs Groningen. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de groepen 1/2 werken we ontwikkelingsgericht. Dit houdt in dat we elke zes tot acht weken uitnodigende activiteiten organiseren rondom een thema dat kleuters uitdaagt om tot ontwikkeling en leren te komen. De vaardigheden op de ontwikkelingsgebieden worden aangeboden via een spel- of werkles, een buiten- of kringactiviteit, een gymles of tijdens een ander moment in de klas. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Wij werken met het vijf gelijke dagen model. Dit houdt in dat de leerlingen vijf schooldagen van 8.30 tot 14.00 naar school gaan.

Vormingsonderwijs
Vormingsonderwijs Onze school is een openbare basisschool. In de wet staat dat op onze school lessen vormingsonderwijs kunnen worden gegeven als ouders daarom vragen. Het godsdienstonderwijs en levensbeschouwelijk vormingsonderwijs worden gegeven binnen de schooltijden, maar valt niet onder de verantwoordelijkheid van onze school. Deze lessen zijn aanvullend op de aandacht die wij als school besteden aan geestelijke stromingen en burgerschapsvorming. De wekelijkse lessen vormingsonderwijs van drie kwartier worden verzorgd door een bevoegde vakdocent van een bepaalde levensbeschouwelijke richting. U kunt kiezen voor boeddhistisch, hindoeïstisch, humanistisch, islamitisch, katholiek of protestants-christelijk vormingsonderwijs. Als ouders van zeven of meer leerlingen interesse hebben in vormingsonderwijs, kunnen wij deze lessen aanvragen bij de organisatie die het vormingsonderwijs op de openbare basisscholen verzorgt. Er zijn voor u of onze school geen kosten aan verbonden. Ga voor meer informatie naar de website www.vormingsonderwijs.nl

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Om te bepalen welke kinderen in aanmerking komen voor extra ondersteuning, kijken we zowel naar de scores op de Citotoetsen als naar de observaties van de leerkracht. Als blijkt dat een kind een achterstand of een voorsprong heeft in de ontwikkeling, kijken we wat de beste oplossing is voor het kind. En ook welke hulp we in de eigen groep kunnen bieden. Dit gebeurt altijd in overleg met de ouders en de intern begeleide

Dyslexie
We zijn alert op signalen die wijzen op dyslexie bij kinderen. Als we vermoeden dat leerlingen in aanmerking komen voor een onderzoek, laten we ouders weten welke ondersteuning wij bieden. Kinderen met een dyslexieverklaring maken de Citotoetsen digitaal en krijgen daarbij voorleesondersteuning. Ook gebruiken we compenserende software voor lees- en schrijfproblemen. Verder maken we gebruik van de methode Sprint Plus. Na een bepaalde periode evalueren we hoe het gaat en kunnen we zo nodig een vervolgplan opstellen. Als de intern begeleider dat nodig vindt, kan een onderwijsassistent extra hulp bieden binnen of buiten de groep. Als blijkt dat de ondersteuning onvoldoende helpt, zoeken we naar andere mogelijkheden, zoals logopedie, fysiotherapie, het Kenniscentrum Openbaar Onderwijs of het schoolmaatschappelijk werk. Uiteraard overleggen we dit met de ouders van het kind

Aanbod voor meer- en hoogbegaafde kinderen
Voor kinderen die meer- of hoogbegaafd zijn, hebben we een passend aanbod ontwikkeld. Leerlingen die een grote voorsprong in hun ontwikkeling hebben krijgen een compact leerprogramma aangeboden. Meestal hebben ze genoeg aan een korte instructie en hoeven ze de stof niet of minder vaak te herhalen. In plaats daarvan voeren ze verrijkende opdrachten uit of werken ze vanuit hun eigen interesse. We hebben voor alle klassen een grote voorraad pluswerk klaarliggen. Leerlingen kiezen samen met de leerkracht uit welke opdrachten ze gaan doen.

Padzoekers
Onze school heeft al enkele jaren een interne plusgroep: de Padzoekers. Onder begeleiding van een leerkracht werken de meer- en hoogbegaafde leerlingen in een jaargroep anderhalf uur per week aan een thema, project, breinkrakers of de Pittige Plus Torens.

Bovenschoolse plusgroep
Een zeer specifieke groep hoogbegaafde kinderen van groep 5 tot en met 8 die niet genoeg hebben aan het aanbod van de Padzoekers kunnen naar een bovenschoolse plusgroep. Het gaat hier om kinderen met een gemeten IQ boven de 130. Na overleg met de ouders en de leerkracht kan de intern begeleider een kind voor deze groep aanmelden. In de praktijk komt dit niet vaak 32 voor, omdat we op school al een mooi eigen aanbod hebben voor hoogbegaafde kinderen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Steeds meer leerkrachten worden op dit vlak opgeleid. Denk hierbij aan rekencoördinatoren, een gedragsspecialist, NT2-leerkrachten etc. Verder is een werkgroep handelingsgericht werken actief met als doel een werkwijze te ontwikkelen die ervoor zorgt dat wij binnen de lessen de leerbehoeften van kinderen nog beter in beeld hebben, zodat wij hier nog beter naar kunnen handelen. Onze ambitie is om met elkaar de ondersteunende instrumenten eind 2023-2024 ontwikkeld te hebben. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Ontwikkelingsgericht onderwijs

In de groepen 1/2 werken we ontwikkelingsgericht. Dit houdt in dat we elke zes tot acht weken uitnodigende activiteiten organiseren rondom een thema dat kleuters uitdaagt om tot ontwikkeling en leren te komen. Zo leggen we de basis voor hun ontwikkeling met de nadruk op het plezier van leren lezen, schrijven en rekenen. Ons team maakt gebruik van het observatiesysteem MijnKleutergroep. Alle leerdoelen staan hierin en we kunnen zo goed aangeven welke vaardigheden onze leerlingen beheersen.


Voor- en vroegschoolse educatie (VVE)

Op het Karrepad besteden we ook aandacht aan voor- en vroegschoolse educatie (VVE) om kinderen een goede start op de basisschool te geven. Voorschoolse educatie wordt aangeboden op de peuterspeelzaal of op de kinderopvang. Vroegschoolse educatie wordt gegeven in groep 1 en 2 van de basisschool. Kinderen met een risico op achterstanden krijgen via speciale programma’s extra aandacht voor hun ontwikkeling. Ouders worden hierbij nauw betrokken. Het VVE-programma richt zich op:

• Taalontwikkeling: ontwikkelen van de woordenschat en stimuleren van de beginnende geletterdheid.
• Beginnende rekenvaardigheid: leren tellen, meten en de oriëntatie in ruimte en tijd.
• Motorische ontwikkeling: ontwikkelen van de grove en de fijne motoriek.
• Sociaal-emotionele ontwikkeling: stimuleren van zelfstandigheid, zelfvertrouwen en het samen spelen en werken.

Wij werken nauw samen met SKSG en COP Kids First. Voor elk kind vindt een zogenaamde “warme” overdracht plaats. Twee keer per jaar komen onze leerkrachten van groep 1/2 en de leidsters van SKSG en COP Kids First bij elkaar om praktische afspraken te maken rondom de realisatie van gezamenlijke thema’s en het maken van overige praktische afspraken. De vroeg- en voorschoolse educatie van drie- en vierjarige kleuters vindt op het Karrepad plaats tijdens de reguliere lessen op school

Terug naar boven