Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op basisschool de Pendinghe hebben we 14 basisgroepen, twee nieuwkomersgroepen en een VVE-groep.
In totaal heeft de school ongeveer 260 leerlingen. De acht leerjaren van onze school zijn verdeeld in bouwen:
- Onderbouw: groep 1-2 & 3
- Middenbouw: groep 3 t/m 5
- Bovenbouw: groep 6 t/m 8
Wij streven ernaar om voor alle groepen een groepsgrootte te creëren die het mogelijk maakt om goed te kunnen werken in en met de groep. We houden hierbij rekening met de groepsdynamiek, het aantal kinderen met een individuele leerlijn en de ervaring van de leerkracht. Het streefcijfer voor onze groepsgrootte is maximaal 24 leerlingen. We kunnen in principe geen leerlingen weigeren, omdat onze school een openbare school is. Daarom zijn deze cijfers streefcijfers en dus niet te garanderen.
Pedagogisch en didactisch handelen
Het lesgeven is de kern van ons werk. We onderscheiden pedagogisch en didactisch handelen, hoewel beide facetten van ons werk feitelijk onscheidbaar zijn. Van belang daarbij is: oog hebben voor het individu, een open houding, wederzijds respect en een goede relatie waarin het kind zich gekend weet.
Wij hechten veel waarde aan een positieve en motiverende leraar. Onze team van onderwijsprofessionals heeft onder meer een vormende, opvoedende taak: onze leerlingen op te voeden tot goede burgers. Als team zijn wij verantwoordelijk voor het welbevinden van alle leerlingen binnen de school. Daarom vinden we het belangrijk dat leerlingen goed met zichzelf en met anderen kunnen omgaan. We besteden gericht aandacht aan de sociale en maatschappelijke competenties van de leerlingen. Waarbij de normen en waarden van de Vreedzame School op schoolniveau en op wijkniveau richting gevend zijn. Ons team creëert daartoe een veilig en gestructureerd klimaat waarin kinderen zich gewaardeerd en gerespecteerd voelen.
Om te komen tot effectief onderwijs geven wij onze lessen vorm aan de hand van De 4 Sleutels voor een effectieve les (Kramer en Wildeboer, 2017):
Sleutel 1: Het lesdoel
Het doel van de les kan uit één of meerdere leerdoelen bestaan. Het leerdoel richt zich op datgene wat in de les geleerd moet worden. Dit betreft altijd een aanpak of werkwijze om een oplossing voor een probleem te vinden. Het stellen van een leerdoel is een voorwaarde om feedback op maat te kunnen geven en om prestaties van leerlingen te kunnen monitoren en beoordelen.
Sleutel 2: ‘De kortste weg naar Rome
Daar waar het leerdoel de stip op de horizon is, is de les zelf de weg ernaartoe. We willen deze weg zo efficiënt en effectief mogelijk afleggen. Rekening houdend met de ingewikkeldheid van het leerdoel en het startpunt van de leerlingen stippelt de leraar de route uit, waarbij keuzes worden gemaakt in oefentaken en werkvormen en de beschikbare leertijd.
Sleutel 3: Actieve betrokkenheid
Geloof in eigen kunnen en de intrinsieke motivatie van de leerling leggen veel gewicht in de schaal wanneer het gaat over de vraag hoeveel de leerling leert. We moeten dit geloof in eigen kunnen en de motieven van leerlingen daarom grondig kennen. We bedenken hoe we er in de les het beste op kunnen reageren.
Sleutel 4: Afstemming
Leerlingen verschillen in hun mogelijkheden. Het prestatieniveau, de intelligentie en de voorkennis spelen een rol bij onze afweging hoe we het beste kunnen aansluiten bij de leerling, zodat een ononderbroken ontwikkeling gewaarborgd is.
Op de Pendinghe geven we gedifferentieerd onderwijs: onderwijs op drie niveaus binnen de groep. Wij werken volgens de 1-zorgroute, waarbij we inventariseren wat leerlingen aan extra zorg nodig hebben. In een groep onderscheiden we drie niveaus: instructie, basis en plus. In het groepsplan staat omschreven welke leerroute die drie groepen volgen voor elk vak. Om goed te kunnen werken met drie niveaus in een groep, gebruiken we het directe instructiemodel. Op basis van resultaten en observaties evalueert de leerkracht twee keer per jaar het groepsplan en herschrijft dat. Wij gebruiken deze 1-zorgroute om de leerlingen op het bij hen passende niveau te brengen. Voor kinderen die dat nodig hebben, schrijft de leerkracht samen met de intern begeleider een handelingsplan of maakt een ontwikkelingsperspectief.
Burgerschap
De Pendinghe is een Vreedzame School. Dit is een programma voor basisscholen voor sociale competenties en democratisch burgerschap. De Vreedzame School beschouwt de klas en de school als leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen en waarbij kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en de gemeenschap en staan open voor de verschillen tussen mensen.
Een belangrijk onderdeel van De Vreedzame School is mediatie. Mediatie is bemiddeling bij conflicten. Alle leerlingen leren wat mediatie is en daarnaast worden de leerlingen van groep 8 opgeleid om de rol van leerlingmediator te vervullen. Zo nemen de kinderen zelf de verantwoordelijkheid voor het oplossen van conflicten in de klas of op het schoolplein. Dit noemen we 'peer mediation'. Het is een van de meest concrete uitwerkingen van het principe dat kinderen zelf verantwoordelijkheid hebben voor het klimaat op school.
Op de Pendinghe bieden wij de vakken aardrijkskunde, geschiedenis en Natuur & Techniek thematisch aan met behulp van de methode Blink. We vinden daarbij o.a. burgerschapsontwikkeling belangrijk. Dat wil zeggen dat leerlingen zich door middel van thema's oriënteren op zichzelf, op hoe mensen met elkaar omgaan, hoe ze problemen oplossen en hoe ze zin en betekenis geven aan hun bestaan. Tenslotte biedt de methode kinderen de mogelijkheid om te werken aan hun 21e-eeuwse vaardigheden. Kinderen leren deze vaardigheden, omdat ze zelf een onderzoeksvraag moeten opstellen.
Vormingsonderwijs
Onze school is een openbare basisschool. In de wet staat dat op onze school lessen vormingsonderwijs kunnen worden gegeven als ouders daarom vragen. Het godsdienstonderwijs en levensbeschouwelijk vormingsonderwijs worden gegeven binnen de schooltijden, maar valt niet onder de verantwoordelijkheid van onze school. Deze lessen zijn aanvullend op de aandacht die wij als school besteden aan geestelijke stromingen en burgerschapsvorming. De wekelijkse lessen vormingsonderwijs van drie kwartier worden verzorgd door een bevoegde vakdocent van een bepaalde levensbeschouwelijke richting. U kunt kiezen voor boeddhistisch, hindoeïstisch, humanistisch, islamitisch, katholiek of protestants-christelijk vormingsonderwijs. Als ouders van zeven of meer leerlingen interesse hebben in vormingsonderwijs, kunnen wij deze lessen aanvragen bij de organisatie die het vormingsonderwijs op de openbare basisscholen verzorgt. Er zijn voor u of onze school geen kosten aan verbonden. Ga voor meer informatie naar de website www.vormingsonderwijs.nl.
Op de Pendinghe gaan we uit van ontwikkelingsmogelijkheden en kansen voor leerlingen. We geloven in de ontwikkelingskracht van mensen en kinderen. We richten ons hierbij op positieve kwaliteiten: wat kan deze leerlingen goed; wat zijn de interesses van de leerling; wat zijn de stimulerende factoren.
Het ondersteuningsprofiel van de Pendinghe geeft een beeld van de kwaliteit van onze school en de ondersteuning die onze school kan bieden aan met name leerlingen met extra onderwijs- en/of ondersteunings- behoefte. Het ondersteuningsprofiel is niet statisch en vastomlijnd. Op de Pendinghe vinden we het belangrijk om jaarlijks de balans op te maken en aan te geven welke ondersteuning we kunnen bieden. De nadruk in ons onderwijs ligt op maatwerk. De ene leerling is de andere niet. Bovendien vraagt niet iedere leerling met een specifieke ondersteuningsbehoefte hetzelfde ondersteuningsaanbod.
Inzet van het KCOO binnen de school
Het KCOO (Kenniscentrum van het Openbaar Onderwijs) is ingericht door Openbaar Onderwijs Groningen en ondersteunt de school bij het realiseren van passend onderwijs. De school kan gebruik maken van de expertise binnen het KCOO. Belangrijke samenwerkingspartners voor de intern begeleider zijn de vaste orthopedagoog en ambulant begeleider die verbonden zijn aan de school. Daarnaast werken er bij het KCOO psychodiagnostisch medewerkers (testassistenten) en onderwijsassistenten. Binnen het KCOO zijn verschillende specialisten vertegenwoordigd. Onder andere specialisten op het gebied van dyslexie, dyscalculie, autisme, gedrag, hoogbegaafdheid en downsyndroom. Deze kunnen via de intern begeleider betrokken worden in de school.
Inzet ambulant begeleider
Het werk van de ambulant begeleider richt zich op de hulpvragen die spelen binnen de school. Deze kunnen gericht zijn op school-, groeps-, leerkracht- en leerling niveau.
Inzet orthopedagoog
De orthopedagoog doet in samenwerking met de psychodiagnostisch medewerker onderzoek gericht op cognitieve leerontwikkeling, werkhouding, gedrag en/of sociaal-emotionele ontwikkeling.
Inzet onderwijsassistent
Inzet van een onderwijsassistent van het KCOO kan worden aangevraagd voor uitvoering van extra ondersteuning bij een individuele leerling of groep.
Driehoeksoverleg
Het driehoeksoverleg is een overlegvorm die drie tot vijf keer per schooljaar wordt georganiseerd door de intern begeleider. Zowel de vaste ambulant begeleider als de orthopedagoog van het KCOO sluiten aan bij dit gesprek. Het doel van het driehoeksoverleg is om alle zorgleerlingen binnen de school in beeld te krijgen en te houden. Op die manier kunnen de ambulant begeleider en orthopedagoog vroegtijdig ingeschakeld worden om mee te denken bij deze leerlingen. De intern begeleider kan hulpvragen met betrekking tot het individuele kind of groepen kinderen voorleggen. De ambulant begeleider en orthopedagoog hebben een adviserende rol en tijdens dit overleg kunnen afspraken gemaakt worden over de vervolgstappen.
Verwijzing SBO of SO
Wanneer gedacht wordt aan een verwijzing naar het SBO of SO wordt een ambulant begeleider of orthopedagoog van het KCOO ingeschakeld om mee te kijken wat er op school nog gedaan kan worden om tegemoet te komen aan de onderwijsbehoefte van de leerling. Wordt er daarna alsnog besloten om tot verwijzing over te gaan dan adviseren de ambulant begeleider en orthopedagoog de school tijdens het zoeken naar de meest passend plek voor de leerling. De orthopedagoog van het KCOO schrijft de deskundigheidsverklaring voor het aanvragen van de toelaatbaarheidsverklaring.
De medewerkers van het KCOO zijn regelmatig bij ons op school aanwezig en in de groepen. Mocht er voor uw kind een ondersteuningsvraag zijn dan wordt u als ouders/verzorgers op de hoogte gesteld. Wanneer er verder onderzoek of gerichte observatie moet plaatsvinden vragen wij de ouders/verzorgers altijd schriftelijk om toestemming. Meer informatie is te vinden op de website van het KCOO: https://kcoo.openbaaronderwijsgroningen.nl/index.html
Bovenschoolse voorzieningen KCOO
Bovenschoolse plusklas
De bovenschoolse plusgroep is een voorziening van Openbaar Onderwijs Groningen die dient als aanvulling op het passend onderwijsaanbod van de scholen. Binnen de bovenschoolse plusgroep wordt ernaar gestreefd om hoogbegaafde leerlingen in staat te stellen het beste uit zichzelf te halen. Dit doen zij door met en van elkaar te leren. Ook in de lessen wordt veel aandacht besteed aan de sociale competenties en het zelfbeeld. Algemene informatie, de toelatingsprocedure en het aanmeldformulier zijn te vinden op de KCOO site: bovenschoolse voorzieningen.
Internationale schakelklas en ECAG
De Internationale Schakelklas (ISK) Groningen is een school voor voortgezet onderwijs. Deze klas is bestemd voor nieuwkomers in Nederland in de leeftijd van 12 tot 18 jaar, die de Nederlandse taal niet of nauwelijks beheersen. Het doel van de ISK is om leerlingen te schakelen naar passend regulier onderwijs, door het leren van Nederlands, schoolse- en studievaardigheden en door in te burgeren. Meer info is te vinden: https://www.iskgroningen.nl/index.html Het Expertisecentrum Anderstaligen Groningen (ECAG) biedt scholen begeleiding, voorlichting en scholing en bouwt samen met de scholen duurzame expertise op. Meer informatie vind je op : https://openbaaronderwijsgroningen.nl/expertisecentrum-anderstaligen-groningen/
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Als school willen we de PILOT Integrale jeugdaanpak continueren en verdiepen. Hiermee kunnen we vanuit een uitgebreid netwerk preventief ingaan op de ondersteuningsbehoefte van onze leerlingen. De verbinding tussen onderwijs en zorg wordt hiermee verstevigd.
Onderwijskundige lijn onderbouw
In de onderbouw gaan wij uit van een doorgaande ontwikkeling. Het onderwijs sluit aan bij het individuele ontwikkelingsniveau van de leerlingen. Er wordt geleerd in een uitdagende leeromgeving. De klassen zijn zo ingericht dat de materialen uitnodigen om te gebruiken en om mee te spelen. De Pendinghe werkt met voor en vroegschoolse educatie (VVE). Op deze manier wordt de doorgaande ontwikkelingslijn met de voorscholen gewaarborgd.
Het onderwijs in groepen 1-2 en 3 wordt aangeboden vanuit thema’s, die zoveel mogelijk aansluiten bij de belevingswereld van kleuters. Deze thema’s zijn terug te vinden in alle hoeken en verweven in de activiteiten. In de groepen 1-2 sluiten de leerkrachten aan bij spelsituaties om de doelen aan te bieden die kinderen moeten behalen om een goede start te maken in groep 3. We richten ons op acht gebieden, die een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van een kind. Uiteenlopend van denk- en taalontwikkeling tot creatieve en persoonlijkheidsontwikkeling. In de thema’s zit een doorlopende ontwikkelingslijn van de peuterspeelzaal tot en met groep 3 van de basisschool. Dat betekent dat op de peuterspeelzaal met dezelfde thema’s gewerkt wordt, maar dan op een ander niveau. Met een combinatie van spelen, werken en leren proberen we de kinderen te stimuleren in hun ontwikkeling. Dit is mogelijk op het speel- en leerplein bij de kleuters en de peuters. Hier kunnen de kinderen samen spelen en leren van elkaar.
Ouders mogen als ze hun kind brengen altijd even blijven kijken en meespelen in de klas. Hierbij bieden we ouders de kans om samen met hun kind de overgang van thuis naar school makkelijker te laten verlopen. Op vrijdagochtend is er een inloopochtend met educatieve spelletjes in de groepen 1-2 en 3. Ouders mogen dan met de kinderen spelletjes doen in de klas.
Het volgen van kinderen
Binnen de onderbouw wordt gewerkt met het programma Mijn Kleutergroep. In Mijn Kleutergroep wordt de ontwikkeling van kleuters in de gaten gehouden. Aan de hand van doelen (van peuterdoelen t/m groep 3 doelen) wordt op gebied van alle ontwikkelingsdomeinen in kaart gebracht welke doelen de leerling al beheerst en aan welke doelen vervolgens gewerkt zal worden. De leerkracht plant dit in de lessen, kleine kringen en activiteiten voor kinderen in. Tijdens het rapportgesprek wordt deze ontwikkeling met ouders besproken.
Ondersteuning
We willen onderwijskansen vergroten door taalachterstanden zo vroeg mogelijk te signaleren en dan zo snel mogelijk aan te pakken. Hiervoor bieden we extra intensieve taalondersteuning aan in de VVE-groep. We willen dat meer kinderen op deze manier een betere kans krijgen om uiteindelijk in het schooltype terecht te komen dat past bij hun niveau. Binnen de onderbouwgroepen is er extra ondersteuning aanwezig van een onderwijsassistent en pedagogisch medewerker van de SKSG. Zij begeleiden de kinderen tijdens de inloop en in de groepen.