Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op obs De Drift werken we dit schooljaar met vier (combinatie)groepen:
- Groep 1 & 2 (14 leerlingen aan de start van het schooljaar)
- Groep 3 & 4 (21 leerlingen)
- Groep 5 & 6 (27 leerlingen)
- Groep 7 & 8 (18 leerlingen)
In principe volgen de leerlingen binnen deze (combinatie)groep onderwijs. Daarnaast is het mogelijk dat leerlingen tijdens de instructie aansluiten bij een andere groep als dit passend is en bijdraagt aan de ontwikkeling.
De onderwijsassistent wordt ingezet om leerlingen extra in de groep of buiten de groep te begeleiden. Als de personele bezetting het toelaat, is het tevens soms mogelijk om de groepen te splitsen voor specifieke activiteiten.Iedere combinatiegroep krijgt les van bevoegde groepsleerkracht(en).
In groep 1/2 wordt volgens een vast dagritme gewerkt. De leerkracht heeft hierbij een leidende, ondersteunende, coachende en begeleidende rol. In een veilig en positief pedagogisch klimaat zorgt de leerkracht voor een rijke leeromgeving waarin samen spelend en ontdekkend leren centraal staat. Het lesaanbod in de kleutergroepen is thematisch. De activiteiten zijn erop gericht kinderen te begeleiden naar de volgende stap in hun ontwikkeling.
Op onze school leggen we de basis. Er is veel aandacht voor het leren van de basisvakken en voor de ontwikkeling van de sociale vaardigheden. Er wordt vanzelfsprekend tijd besteed aan lezen, taal en rekenen. Maar ook aan het zelfstandig werken en leren. In alle groepen wordt gewerkt met (digitale) methoden.
Alle methoden voldoen aan de wettelijke eis dat ze dekkend zijn voor de kerndoelen primair onderwijs.We maken gebruik van lesmethoden waarin het BIV-model zit (basis, intensief, verdiept). Op die manier kunnen wij het onderwijs inrichten zodat alle kinderen werken op het niveau passende bij de eigen ontwikkeling.
Levensbeschouwing omvat ons aanbod sociaal emotionele vorming. Dit zijn de lessen van Kwink en het gebruik van de Datamuur.
We streven ernaar om alle leerlingen de ondersteuning te geven die bij hun onderwijsbehoefte past. Dankzij de basiskwaliteit van het team en de preventieve en licht curatieve interventies die zij plegen, kijken we naar het belang van het kind en de groep of ons onderwijs voldoet aan de onderwijsbehoefte van ieder kind en passende is bij de groep.
Orthobeelden die we in principe kunnen bedienen zijn:
- Minderbegaafd / leerproblemen
- Taal- / spraakproblemen
- Faalangst
- Dyslexie
- Dyscalculie
- Autisme Spectrum Stoornis (ASS)
- ADHD
- Hoogbegaafd
- Licht visueel of auditief beperkt
- Taal ontwikkelingsstoornis (TOS)
- Epilepsie (afhankelijk van de mate)
- Lichamelijke beperking
Orthobeelden die we in principe niet kunnen bedienen zijn:- Zeer slechtziend / Blind / Slechthorend / Doof
- Spraaktaalproblematiek
- Verstandelijke beperking
- Gilles de la Tourette (afhankelijk van de mate)
- Syndroom van Down
- Somatische klachten
- PTSS / Dissociatie
- Reactieve hechtingsstoornis
- Uitzonderlijk hoogbegaafd / dubbel bijzonder
- ODD
- Non-verbale leerstoornissen
Er is een grijs gebied: met de juiste middelen en begeleiding kunnen we orthobeelden soms boven de lat wel bedienen; het kan ook gebeuren dat er situaties zijn waarin we orthobeelden onder de lat niet kunnen bedienen. Het streven is om dat grijze gebied zo klein mogelijk te maken.Voor meer informatie over passend onderwijs en extra ondersteuning verwijzen we naar ons schoolondersteuningsprofiel. U vindt dit document op de website van onze school.
Samenwerkingsverband
Zorgen dat alle leerlingen in onze regio de onderwijsondersteuning krijgen die ze nodig hebben: dat heet passend onderwijs.Om deze ondersteuning zo goed mogelijk te organiseren werken onze scholen samen met alle andere scholen voor primair en voortgezet onderwijs in de gemeenten Aa en Hunze, Assen, Midden-Drenthe en Tynaarlo. Dit doen we binnen het Samenwerkingsverband Noord- en Midden-Drenthe.
In passend onderwijs heeft iedereen een rol: het schoolbestuur, de leerkrachten en andere professionals, ouders, (jeugd) zorgpartners gemeenten en het samenwerkingsverband.
Hoe dit is geregeld en welke afspraken hiervoor gemaakt zijn, leest u op de website van het Samenwerkingsverband Noord- en Midden-Drenthe.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij streven er naar dat alle kinderen passend onderwijs krijgen aangeboden. Wij kijken naar het belang van het kind en de groep of ons onderwijs voldoet aan de onderwijsbehoefte van ieder kind en passend is bij de groep voordat een leerling met een specifieke onderwijsbehoefte wordt toegelaten. In het School Ondersteuningsprofiel leest u meer over onze mogelijkheden, onmogelijkheden en grenzen.
Kinderopvangorganisatie Bij Ot en Sien verzorgt de Voor- en vroegschoolse educatie (VVE). De leerkracht van groep 1/2 is tevens een medewerker van deze kinderopvangorganisatie. Zij verzorgt één keer per week de VVE lessen Bij Ot en Sien. Deze lessen worden gegeven in het schoolgebouw.