IKC Joannes

Kerkakkers 4 6923 BZ Groessen

  • Schoolfoto van IKC Joannes
  • Schoolfoto van IKC Joannes
  • Schoolfoto van IKC Joannes
  • Schoolfoto van IKC Joannes
  • Schoolfoto van IKC Joannes

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op IKC Joannes volgen wij de leerlingen aan de hand van het leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld. Dit houdt in dat wij twee keer per jaar toetsen afnemen om te volgen waar de kinderen zitten in hun ontwikkeling.

Voor groep 1/2 hebben we het observatiesysteem KIJK en gebruiken we het screeningsinstrument Kleuter in Beeld om de ontwikkeling van leerlingen goed te volgen.

Niet bij elke leerling verloopt de ontwikkeling hetzelfde. In ons onderwijs houden we daar zoveel mogelijk rekening mee. Er wordt per kind gekeken naar wat het kind nodig heeft. Hierbij worden de leerkrachten ondersteund door leerkrachtondersteuners en onderwijsassistenten. 

We dragen als team samen de verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van uw kind bij ons op school. Wij geven uw kind de zorg die het nodig heeft. De groepsleerkracht is verantwoordelijk voor de zorg in de groep. Als er problemen zijn, kunt u altijd overleggen met de groepsleerkracht. 

Binnen de groep

Als uw kind extra zorg nodig heeft, dan krijgt hij/zij dat van de groepsleerkracht. Die geeft extra uitleg, hulp en oefeningen om uw kind zolang mogelijk binnen het basisprogramma te houden. Dit wordt verwoord in het groepsplan. 

Leerling- en groepsbespreking

Als dat niet lukt overlegt de leerkracht met de intern begeleider tijdens een leerling- of groepsbespreking. Hierin bespreken de leerkracht en de intern begeleider alle leerlingen van de groep. Aan bod komen dan de sociaal-emotionele ontwikkeling en de leerresultaten. Kinderen die een andere aanpak nodig hebben worden besproken in de groepsbespreking. Deze aanpak zal vast worden gelegd in het groepsplan. Voor leerlingen, vanaf groep 6 waarbij er sprake is van een individuele leerlijn, zal een OPP (ontwikkelingsperspectief) opgesteld worden. Hierbij wordt samen met de ouders twee keer per jaar gekeken naar het verwachte uitstroomniveau. 

We hebben binnen onze school kinderen die gemakkelijk leren en kinderen die daar moeite mee hebben. Voor kinderen die moeilijk leren, stellen we de doelen bij (minimumdoelen) en houden we in de gaten of ze, binnen hun mogelijkheden, voldoende vooruit blijven gaan. Dat geldt ook als uw kind meer- of hoogbegaafd is. Dan stellen we hogere eisen. We stemmen in alle gevallen af op de ontwikkeling van uw kind. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 al in februari een doorstroomtoets. Ze moeten zich dan eind maart aanmelden voor de middelbare school. Hierdoor maken alle leerlingen even veel kans op een plek op de school van hun voorkeur. En op het voor hen best passende niveau. De Wet doorstroomtoetsen po is in februari 2022 aangenomen door de Eerste Kamer. Vanaf schooljaar 2023-2024 verandert de eindtoets naar de doorstroomtoets.

  • Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.
  • Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets.
  • Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.
  • Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies. Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.
  • Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school moet motiveren.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

·       We investeren in het opbouwen van persoonlijke relaties met kinderen en ouders

·       We werken preventief

·       Er is een gezamenlijke verantwoordelijkheid, ouders, leerkracht, leerling

·       We zijn duidelijk in onze verwachtingen

·       We staan model in het versterken van gewenst gedrag en laten voorbeeldgedrag zien

·       We minimaliseren aandacht voor ongewenst gedrag

·       We hanteren eenduidige consequenties bij ongewenst gedrag

·       We werken als team en oplossingsgericht. Wij focussen niet op het probleem maar op de oplossing en wij richten ons op de gewenste toekomst.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Respect
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven