IKC Joannes

Kerkakkers 4 6923 BZ Groessen

  • Schoolfoto van IKC Joannes
  • Schoolfoto van IKC Joannes
  • Schoolfoto van IKC Joannes
  • Schoolfoto van IKC Joannes
  • Schoolfoto van IKC Joannes

Het team

Toelichting van de school

In schooljaar 2023-2024 hebben wij de volgende groepen:

Groep 1/2a: Marjolein en Jolice

Groep 1/2b: Sylvia en Suzan

Groep 3/4: Anouk en Rosalie

Groep 4/5: Jitte

Groep 6: Petra en Lennart

Groep 7: Bo en Suzan

Groep 8: Julia

Daarnaast hebben we ook ondersteunend personeel, een intern begeleider, een administratief medewerker en een conciërge die bij ons team horen. 

Bij de kinderopvang werken we zo veel mogelijk met vaste gezichten. Dit zijn: Sheila, Babette, José, Lisanne, Marit en Fabienne. Daarnaast werken er extra medewerkers vanuit Zonnekinderen op de groepen.

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het kan een keer voorkomen dat een leerkracht niet aanwezig is in verband met verlof of ziekte. Stichting Innerwaard zit aangesloten bij Personeelscluster Oost Nederland en maakt gebruik van de vervangingspool bij afwezigheid van een van de teamleden.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op IKC Joannes hebben we zowel homogene als heterogene groepen. We hebben dus leerstofjaarklassen: bv. groep 6, maar ook combinatiegroepen: bv. groep 1/2 of 3/4. Ieder jaar kijken wij voorafgaand aan een schooljaar met ons volledige team naar de invulling van de groepen.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op 1 augustus 2014 is de wet passend onderwijs ingegaan. Het is de bedoeling dat elke leerling de ondersteuning krijgt die nodig is om zo optimaal mogelijk van het onderwijs te kunnen profiteren. Onderdeel van de wet is dat alle basisscholen en speciale (basis) scholen in de regio samenwerken in het Samenwerkingsverband. Ook (naam school) valt onder dit samenwerkingsverband. Wat het samenwerkingsverband precies is en doet, ziet en hoort u in deze animatie. https://youtu.be/kWnadxyC21c   

Zorgplicht 

Vanaf 1 augustus 2014 is de school ervoor verantwoordelijk om leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een passende onderwijsplek te bieden. Dit noemen we de zorgplicht. Als ouder hoeft u dus niet meer zelf op zoek naar een passende onderwijsplek voor uw kind. Ouders melden hun kind aan bij de school die hun voorkeur heeft. Binnen 6 tot 10 weken moet de school een zo passend mogelijk aanbod regelen.  Kan de school waar de leerling is aangemeld niet zelf in de benodigde onderwijsondersteuning voorzien, dan is het de verantwoordelijkheid van de school om (binnen het samenwerkingsverband) een school te vinden die wel een passend aanbod kan doen. Is het niet haalbaar om de leerling binnen het regulier onderwijs te plaatsen, dan kan een aanbod op het speciaal (basis) onderwijs worden gedaan.   

Aanmelden op een basisschool. 

De aanmeldingsprocedure begint altijd met een oriënterend gesprek (kan ook telefonisch) waarin in ieder geval wordt nagegaan of de aangemelde leerling mogelijk extra ondersteuning behoeft. In dit gesprek komen de sterke punten van uw kind aan de orde naast mogelijke punten waarmee de school rekening moet houden. Ouders krijgen in dat gesprek informatie over de school en de procedure. Als ouders aangeven aan dat ze hun kind willen aanmelden krijgen ze het inschrijfformulier mee of toegestuurd. De directeur geeft dan aan dat hij onderzoek zal doen of de gewenste ondersteuning op zijn/haar school kan worden geboden of dat de school zal zorgen voor de juiste ondersteuning op een andere school in het samenwerkingsverband. Daarvoor wordt gevraagd aan ouders informatie van de voorschoolse voorziening of andere relevante informatie te verstrekken. Deze informatie is cruciaal en wordt gebruikt om de overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen. Bij voorkeur wordt de informatie overdracht via een “warme” overdracht (ouders, kinderopvangorganisatie en basisschool) gerealiseerd. Als de school denkt dat de leerling op zijn plek is op de school krijgen de ouders schriftelijk de bevestiging van de inschrijving.   

Ambulante Begeleiding. 

Er zijn mogelijkheden om deskundigheid vanuit het samenwerkingsverband  naar de school te halen door het aanvragen van Ambulante Begeleiding. Dat kan ondersteuning zijn op verschillende gebieden. Bijvoorbeeld vragen op het gebied van gedragsproblemen, hoogbegaafdheid, lezen/spelling, rekenen en combinaties daarvan. Indien de school zo’n aanvraag doet wordt u als ouder vooraf hierin gekend. Op school is een folder beschikbaar over preventieve ambulante begeleiding. 

Ondersteuningsteam 

Elke school heeft een ondersteuningsteam. In het ondersteuningsteam worden leerlingen besproken waarvan de ondersteuning de mogelijkheden van de school mogelijk te boven gaan. Hierbij kan het gaan om een mogelijke doorverwijzing naar een andere school of het organiseren van extra hulp voor het kind en/of het gezin.  In het ondersteuningsteam zitten een directielid, de intern begeleider, de leerkracht , een orthopedagoog, een medewerker vanuit het sociaal team van de gemeente en mogelijk nog andere deskundigen. Als uw kind besproken wordt in het Ondersteuningsteam wordt u daarbij altijd uitgenodigd.  

Verwijzing naar het speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs. 

Als blijkt dat de school niet het goede onderwijsaanbod kan realiseren voor uw zoon of dochter zal de school een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) aanvragen bij het samenwerkingsverband bij de Commissie Leerling Ondersteuning (CLO). Als zo’n toelaatbaarheidsverklaring  is afgegeven kan uw zoon of dochter worden aangemeld op de betreffende school. Daarvoor zijn voor de Schilderspoort (school voor speciaal basis onderwijs te Zevenaar) een aantal vaste instroomomenten afgesproken: direct na de zomervakantie, na de kerstvakantie en per 1 april. Deze vaste instroommomenten gelden niet voor het speciaal onderwijs.  Voor deze procedure is een informatiefolder beschikbaar. aanvraag TLV informatie       

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Op IKC Joannes blijven we in beweging en worden we elke dag samen een beetje wijzer! We hebben meerdere gediplomeerde specialisten in huis. Voor de toekomst blijven wij ons professionaliseren op individueel niveau en op teamniveau.

In het schoolondersteuningsprofiel is te zien waar wij zoal extra ondersteuning bieden, naast de basisondersteuning. Dit wordt gebundeld bij het Samenwerkingsverband van de Liemers. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Ieder kind als stralend middelpunt. Dat is het motto dat als uitgangspunt dient voor ons handelen. Voor ons betekent dit:Dat ieder kind een eigen, unieke persoonlijkheid heeft;Dat ieder kind het recht heeft zich in haar/zijn eigen tempo te ontwikkelen;Dat we steeds naar het individuele kind kijken om daarmee inzicht te krijgen in hoe de ontwikkeling verloopt. Op basis hiervan bepalen we wat de volgende stap in de ontwikkeling zou kunnen zijn;Dat de belangstelling van het kind leidend is in het aanbod dat we doen. We werken met thema’s en activiteiten die nauw aansluiten bij de leef- en belevingswereld van kinderen;

De kinderen van de peuteropvang binnen IKC Joannes stromen moeiteloos door naar de basisschool. De kleuters ondernemen veel activiteiten met de peuters en de peuters nemen op hun beurt ook regelmatig een kijkje bij de kleuters. Zo raken zij spelenderwijs vertrouwd met de gezichten en omgeving.

Terug naar boven