Welk anti-pestprogramma wordt gebruikt?
Wij willen voor alle kinderen een veilige school zijn, daarbij kiezen wij voor een schoolbrede preventieve aanpak. De basis van ons onderwijs is een positief pedagogisch klimaat waarin kinderen zich goed kunnen ontwikkelen op pedagogisch en cognitief gebied.De onderlinge verbondenheid tussen de school en ouders vinden wij belangrijk. We willen daarom ook graag de communicatie met ouders laagdrempelig houden, zodat we samen met de ouders de ontwikkeling van het kind zo optimaal mogelijk kunnen laten verlopen.
Elk schooljaar starten we de groepen volgens het project Klassenkracht/Gouden weken. Hierbij werken we samen met de kinderen aan een goede groepsvorming bij het begin van het schooljaar en aan een positief, pedagogisch klimaat. Wij werken hierbij vanuit onze waarden; veiligheid, respect en verantwoordelijkheid. Wij hebben het traject Pedagogische tact gevolgd en geven Kanjertraining. Taakspel kunnen we inzetten indien wenselijk.
Kenmerken hierbij zijn:
We investeren in het opbouwen van persoonlijke relaties met kinderen en oudersWe werken preventief
Er is een gezamenlijke verantwoordelijkheid, ouders, leerkracht, leerling
We zijn duidelijk in onze verwachtingen
We staan model in het versterken van gewenst gedrag en laten voorbeeldgedrag zien
We minimaliseren aandacht voor ongewenst gedrag
We hanteren eenduidige consequenties bij ongewenst gedrag
We werken als team en oplossingsgericht.
Wij focussen niet op het probleem maar op de oplossing en wij richten ons op de gewenste toekomst.
Voor ons staan relatie, competentie en autonomie hoog in het vaandel. Voor de leerlingen en voor de leerkrachten.
Preventie Pesten /Kanjertraining
Op school krijgen alle kinderen de Kanjertraining aangeboden.“De Kanjertraining geeft kinderen handvatten in sociale situaties en daardoor komt tijd en energie vrij.”Het kind leert positief over zichzelf en de ander denken. Als gevolg hiervan zit het kind beter in zijn vel.Door het jaar heen behandelen we tijdens de Kanjertraining verschillende thema’s met als uiteindelijk doel dat de kinderen zoveel mogelijk als volgt over zichzelf denken:
• Hier ben ik, het is goed dat ik er ben
• Er zijn mensen die van mij houden
• Niet iedereen vindt mij aardig, dat is heel gewoon
• Ik luister naar kritiek
• Ik zeg wat ik voel en wat ik denk
• Doet iemand vervelend tegen mij, dan haal ik mijn schouders op
• Doet iemand vervelend tegen een ander, dan doe ik niet mee
• Ik gedraag me als een kanjer, want ik ben een kanjer!
Het uitgebreide Kanjerprotocol is op internet te vinden.