Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle basisscholen</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635156" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.
Pedagogisch klimaat
De Sieppe is een Vreedzame School
De Vreedzame School is een programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin alle kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren wat het betekent om een ‘democratisch burger’ te zijn. De Vreedzame School staat voor een pedagogische benadering waarbij niet zozeer de individuele leerling, maar de leerling in de sociale gemeenschap centraal staat. Naast de wekelijkse lessen in alle groepen wordt de school en de klas ingericht als een democratische oefenplaats waarin leerlingen de gelegenheid krijgen om de verworven burgerschapscompetenties te oefenen in een betekenisvolle context. Een actieve rol van de ouders bij ons pedagogisch klimaat betekent dat wij ouders betrekken bij en in ons onderwijs. De personeelsleden van de school gaan met de ouders om zoals zij wensen dat de ouders ook met hen omgaan: respectvol, open, eerlijk en op voet van gelijkwaardigheid.
De belangrijkste voorwaarde voor kinderen om tot ontwikkeling te komen, is dat ze zich veilig voelen. Leerkrachten kijken daarom altijd in de eerste plaats naar hoe kinderen zich voelen en uiten. Sociale veiligheid staat centraal en vormt de rode draad voor de methodiek “De Vreedzame School en Grip op de groep” die we hanteren. Hierbij komen vragen aan bod als: “Wie ben ik, wie ben jij” en “hoe gaan we met elkaar om”.
In het kader van mediawijsheid, veilige omgang met internet en sociale media hebben we een doorgaande lijn vanaf groep 1 t/m 8. De lessencyclus biedt op een afwisselende manier preventief aandacht aan wie ben ik, wat wil ik, en hoe ga ik om met sociale media en internet. ·
Op De Sieppe vinden wij het heel belangrijk dat aandacht is voor een veilig klimaat. Pesten hoort dus niet bij onze waarden en normen. Toch kan het gebeuren dat er gepest wordt. De coördinator Veilige school is ook onze anti-pestcoördinator. Op De Sieppe is dat juf Hanneke. Naast de methode Veilige school wordt ook de remediërende anti-pestmethode No blame inzet indien nodig.
Op De Sieppe hebben wij “kapstokregels” die bij alle kinderen bekend zijn en door de hele school hangen. Elke klas stelt aan het begin van het schooljaar ook eigen klassenregels op. Deze worden regelmatig bijgesteld of besproken.
De leerlingenraad, die elk jaar door middel van verkiezingen wordt samengesteld, bewaakt ook het naleven van de klassen- en schoolregels. Ditzelfde geldt voor de buitenspeelafspraken.
Ontwikkelingsgericht onderwijs sluit aan bij de aandacht die wij op school hebben voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. Wij besteden veel aandacht aan samenwerken, samen spelen, plannen maken en initiatieven nemen. Kinderen leren overleggen, omgaan met teleurstellingen en zelf ruzietjes of onenigheden op te lossen. Ze durven fouten te maken en dingen uit te proberen. Door dagelijks veel aandacht aan bovenstaande vaardigheden te schenken, zijn wij preventief bezig.
Er is een contactpersoon speciaal voor kinderen die ergens mee zitten en niet eenvoudig terecht kunnen bij hun directe omgeving. Zij komt zich elk jaar even voorstellen aan de groepen. Voor De Sieppe is dit: Eke Maters