Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Toetsen van het CITO LOVS worden 2 x per jaar afgenomen. De resultaten worden geanalyseerden gerevalueerd. Er worden consequenties uit getrokken. De tussenresultaten scoren voldoende volgens de inspectienorm.
In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol.
Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies, eind leerjaar 7. Het definitieve advies volgt in januari van leerjaar 8. In februari van leerjaar 8 maken de kinderen een doorstroomtoets.
Heeft de leerling een hogere toets uitslag dan het gegeven schooladvies vanuit de doorstroomtoets? Dan maken we een heroverweging met betrekking tot het advies en zullen deze heroverweging altijd delen met ouders/ verzorgers. De school kan het advies bijstellen, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
"Op onze school vinden we het belangrijk dat kinderen niet alleen leren lezen, schrijven en rekenen, maar ook leren hoe ze goed met elkaar omgaan. We noemen dat 'sociale vaardigheden'. Als kinderen leren om aardig tegen elkaar te zijn, problemen op te lossen en samen te werken, dan zijn ze beter voorbereid op de toekomst. Onze leerkrachten helpen kinderen om deze sociale vaardigheden te ontwikkelen. Zo leren ze bijvoorbeeld hoe ze ruzie kunnen maken zonder dat iemand zich gekwetst voelt. Door deze goede sfeer op school kunnen kinderen zich beter concentreren op hun schoolwerk en kunnen onze leerkrachten ze daarin goed begeleiden."
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.