Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
De leerkrachten van de Ludgerus hebben kennis in huis om kinderen met leerachterstanden, maar ook hoogbegaafde leerlingen te begeleiden. Indien nodig roepen we de hulp in van deskundigen. Leerlingen die meer uitdaging nodig hebben bieden we extra uitdaging. Dit proberen we binnen de school op te lossen. Vanuit het samenwerkingsverband is er een externe plusklas (plaatsing verloopt via een commissie van toelating).
De Intern Begeleider van de school coördineert de zorg binnen de school. Zij heeft een overzicht van de vorderingen van alle kinderen op school. Aan de hand van de toetsresultaten heeft zij gesprekken met leerkrachten en kinderen. Op vaste momenten gedurende het schooljaar zijn er zorgteambesprekingen, waarbij naast de leerkracht, ook de ouders zijn uitgenodigd.
Basisschool Ludgerus is een smalle zorgschool, richting een brede zorgschool. Elke leerling is welkom, zolang we tegemoet kunnen komen aan de onderwijsbehoeften. Wanneer dit niet (meer) lukt, zullen we gezamenlijk met de ouders zoeken naar een meer passende onderwijsplek voor de leerling.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De ambitie is om de samenwerking tussen specialisten van de vier Deltascholen Groenlo-Zwolle verder uit te bouwen. Op deze manier denken wij een sterk netwerk te ontwikkelen, zodat we expertise daar waar nodig in kunnen zetten en kunnen leren van elkaar.
Wat is voor- en vroegschoolse educatie?
Kinderen met een risico op achterstanden krijgen via speciale programma’s extra aandacht voor hun ontwikkeling. Zo kunnen ze goed van start op de basisschool. Voorschoolse educatie wordt aangeboden op de peuterspeelzaal of op de kinderopvang. Vroegschoolse educatie wordt gegeven in groep 1 en 2 van de basisschool. Schoolbesturen werken hiervoor samen met het gemeentebestuur. Bij zowel voor- als vroegschoolse educatie is het betrekken van ouders zeer belangrijk.
Onze school is geen VVE-school. We werken voor de voor- en vroegschoolse educatie samen met peuterspeelzaal Klein Duimpje. De peuterspeelzaal heeft een eigen ruimte in het gebouw van de school.
Peuterspeelzaal Klein Duimpje biedt twee ochtenden per week opvang voor peuters. De peuterspeelzaal, onderdeel van stichting De Achthoek in Oost Gelre biedt VVE aan. Er vindt veel samenwerking plaats tussen de school en de peuterspeelzaal en er vindt structureel overleg plaats tussen de school en de Stichting en de collega's onderling om dit te waarborgen. Hierdoor is de overgang naar de basisschool voor 4-jarigen nog eenvoudiger te maken. Meer informatie over de peuterspeelzaal is te vinden via www.deachthoek.com.
Vanuit de peuterspeelzalen/kinderdagverblijven krijgen we via een 'warme overdracht' voldoende informatie over de ondersteuning die kinderen hebben gehad en/of nodig hebben. Door observaties en signaleringslijsten en evt. samenwerking met specialisten (bijv. schoolarts of logopedie) wordt de behoefte aan ondersteuning in beeld gebracht. We volgen de ontwikkeling m.b.v. het Ontwikkelingsvolgmodel voor het jonge kind (Digikeuzebord) en maken gebruik van Kleuterplein, volgen het dyslexieprotocol en m.b.t. de sociaal emotionele ontwikkeling hanteren we de methode Kanjertraining.