Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Er is vijf dagen per week een onderwijsassistent aanwezig, waardoor de leerkrachten tijd hebben voor leerlingen die specifieke ondersteuning nodig hebben of voor het uitvoeren van specifieke onderwijsprogramma's.
De onderwijstijd zoals hierboven beschreven is de gemiddelde onderwijstijd. Er kan echter van worden afgeweken in de loop van het schooljaar n.a.v. trendanalyses, groepsbesprekingen en individuele onderwijsbehoeften. Dit staat dan beschreven in de periodieke evaluatie en bijstelling van de jaarplannen, de groepsplannen en de individuele plannen. Kunstzinnige en creatieve vorming is verweven in het aanbod voor taal en rekenen.
De onderwijstijd zoals hierboven beschreven is de gemiddelde onderwijstijd. Er kan echter van worden afgeweken in de loop van het schooljaar n.a.v. trendanalyses, groepsbesprekingen en individuele onderwijsbehoeften. Dit staat dan beschreven in de periodieke evaluatie en bijstelling van de jaarplannen, de groepsplannen en de individuele plannen.
De onderstaande vakken bestaan uit diverse onderdelen:
- Lezen: begrijpend lezen, woordenschatontwikkeling, technisch lezen en aandacht voor leesmotivatie.
- Taal: taal en spelling. Voor groep 3 geldt dat lezen en taal verweven zijn met elkaar.
Onze school biedt 'smalle ondersteuning', dat houdt o.a. in:
- Leerkrachten binnen de school kennen de leerlingen met speciale ondersteuningsbehoeften
- Elke dag, in iedere groep, ontvangen leerlingen met eigen onderwijsbehoeften het onderwijsaanbod op het eigen leerniveau in kleine groepjes en soms individueel
- Onderwijsbehoeften worden bij aanmelding in kaart gebracht en vastgelegd op basis van schriftelijke informatie, (warme) overdracht door de toeleverende instelling/school, en informatie uit het gesprek met de ouders
- De school gebruikt een samenhangend systeem van genormeerde instrumenten en procedures voor het volgen van de prestaties en de (sociaal-emotionele) ontwikkeling van de leerlingen (leerlingvolgsysteem)
- De school formuleert een ontwikkelingsperspectief voor iedere leerling met (een) eigen leerlijn(en) en iedere leerling die naar verwachting het eindniveau van het basisonderwijs niet haalt
Voor de overige ondersteuning wordt externe begeleiding ingezet in nauwe samenwerking met ouders en school.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte worden ondersteund door een onderwijsassistent en/of leerkracht. De onderwijsassistent is de hele week werkzaam.
Er vindt veel samenwerking plaats tussen de school en de kinderopvang.
Vanuit de peuterspeelzalen/kinderdagverblijven krijgen we via een 'warme overdracht' voldoende informatie over de ondersteuning die kinderen hebben gehad en/of nodig hebben. Door observaties en signaleringslijsten en evt. samenwerking met specialisten (bijv. schoolarts of logopedie) wordt de behoefte aan ondersteuning in beeld gebracht. We volgen de ontwikkeling m.b.v. het Ontwikkelingsvolgmodel voor het jonge kind (OVM) en maken gebruik van Kleuterplein, Logo 3000, volgen het dyslexieprotocol en m.b.t. de soc. emotionele ontwikkeling hanteren we onze A.S.O.-methode en Rots en Water.