Basisschool De Triangel

Kievitsweg 2 k 9843 HA Grijpskerk

Schoolfoto van Basisschool De Triangel

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Vorig schooljaar hebben de leerlingen van groep 8 de eindtoets (IEP) gedaan. Komend schooljaar maken we gebruik van de doorstroomtoets vanuit IEP. De resultaten van school liggen op de norm die wij door de onderwijsinspectie geacht worden te halen. Deze toetsresultaten worden altijd met de ouders besproken. Het schoolkeuzeadvies wordt gebaseerd op zowel de score van de Eindtoets als op de prestaties gedurende de gehele schoolcarrière. Hierbij maken we gebruik van de plaatsingswijzer van CITO leerlingen in beeld.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Gedurende de gehele schoolcarrière meten we de voortgang van onze leerlingen. Dit doen we door middel van observaties, CITO toetsen en methodegebonden toetsen. De resultaten van de CITO toetsen worden ingevoerd in CITO leerlingen in beeld. Deze resultaten worden tijdens de oudergesprekken altijd met u besproken. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Tijdens de schoolcarrière van uw kind realiseren we een optimaal mogelijke ontwikkeling. Rond groep 7 wordt het schooladvies rondom voortgezet onderwijs steeds duidelijker. In groep 7 worden de ouders en de leerling uitgenodigd voor een pre-adviesgesprek. Er zijn binnen het schooladvies een aantal belangrijke momenten vastgesteld

1. In het laatste tienminutengesprek van groep 7 wordt er een voorlopig VO adviesgegeven.

2. Definitieve adviezen bespreken

3. Rondom de maand oktober vindt in groep 8 het adviesgesprek plaats met niveaubepaling. Ook kan er advies gegeven worden welke school geschikt is om te gaan kijken

4. We gaan met groep 7/8 fysiek een VO school bezoeken.

5. In januari en februari zijn de kijkdagen in het voortgezet onderwijs.

6. Voor 1 maart is het definitieve adviesgesprek en is bekend welke school en niveau gekozen is.

7. De administratief medewerker zet de OSO klaar voor overgang naar het VO.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij hebben voor het pedagogisch-didactisch handelen als team een visie ontwikkeld en deze vertaald in concrete gedragsindicatoren. De leraren weten daardoor wat “goed lesgeven” inhoudt. De indicatoren zijn opgenomen in een observatie-instrument (zie Personeelsbeleid) en vormen het hart van ons personeelsbeleid. Het pedagogisch handelen kenmerkt zich door de woorden: Veiligheid, zelfvertrouwen en betrokkenheid.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Zelfvertrouwen
  • Betrokkenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven