Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Twee keer per jaar worden in de groepen 3 t/m 8 de cito toetsen afgenomen. De resultaten worden met het team geanalyseerd en op leerling en groepsniveau vinden er ook analyses plaats. De resultaten van deze toetsen voeren we in via Leerling in beeld van cito. Deze resultaten zijn uitgangspunt van de manier van werken in de groep.
Op onze school hanteren wij een zorgvuldige adviesprocedure PO-VO en eventueel een procedure voor heroverweging. We zorgen ervoor dat onze leerlingen soepel instromen in het voortgezet onderwijs dat bij ze past. In grote lijnen betekent dat dat wij minimaal twee keer per jaar met ouders en leerling gesprekken voeren over het schooladvies. Rond de maand november bespreken we het voorlopige schooladvies. Rond de maand maart plannen we een gesprek voor het definitieve schooladvies. Het streven hierbij is om samen de best passende voortgezet onderwijs school te zoeken en het best passende niveau. Ook hechten wij veel waarde aan een geregeld contact met de scholen waaraan we leerlingen leveren.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Wij vinden het van groot belang dat kinderen goed in hun vel zitten en met plezier naar school gaan. Dit staat voor ons op nummer 1. Daarna kan pas het leren beginnen.
We volgen de kinderen gedurende hun schoolloopbaan door de afname van sociogrammen, het voeren van kindgesprekken, het bespreken met de intern begeleider tijdens groepsbesprekingen, de afname binnen Leerling in Beeld, leerlingvragenlijsten en de tevredenheidspeiling in groep 6/7/8.
Als de pestbeleving en het welbevinden bij een kind een aandachtspunt is dan gaat de leerkracht, na overleg met de IB-er in gesprek met ouders en kind. Eventueel is het nodig om het pestprotocol erbij te pakken. Dit protocol is als bijlage bij de schoolgids toegevoegd.
De inspectie heeft in oktober 2019 onze school voor het laatst bezocht. Het eindoordeel was op de meeste onderdelen goed en op 1 onderdeel voldoende. Het was een verificatieonderzoek, dus er is geen rapport uitgebracht over de school, maar alleen over het bestuur van Stichting Quadraten.
Naar aanleiding van het inspectierapport en de ontvangen feedback hebben we diverse actiepunten uitgezet. De veranderingen die we hebben doorgevoerd zijn:
We werken meer leerlinggestuurd. Dit betekent dat we kinderen meer bij de lesdoelen betrekken en dat ze, in overleg met de leerkracht, bepalen of ze een uitleg wel of niet nodig hebben. We werken met Snappet in groep 4 t/m 8 en hierdoor kunnen we adaptief onderwijs geven.
We hebben meer aandacht voor coöperatief leren. De kinderen leren zo van en met elkaar te leren en zijn minder leerkrachtafhankelijk.
De rol van de leerkracht verandert steeds meer van persoon die kennis overdraagt naar coach en begeleider. Hierbij zoeken we de samenwerking met ouders en kind door met elkaar geregeld in gesprek te gaan.
De inspectie gaf een compliment aan ons over de wijze waarop wij techniek weggezet hebben op onze school. Ze vonden dit een parel en wij zijn hier ook heel trots op!