Basisschool De Horizon

Past. Kengenstraat 1 5985 PV Grashoek

  • Schoolfoto van Basisschool De Horizon
  • Schoolfoto van Basisschool De Horizon
  • Schoolfoto van Basisschool De Horizon

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Van alle basisscholen wordt geacht dat zij in groep acht de Eindtoets Primair Onderwijs afnemen. Op de Horizon hanteren wij daarbij de ROUTE 8 toetsen. De eindtoets ROUTE 8 is een digitale, adaptieve toets die het taal- en rekenniveau van de leerlingen meet. De ROUTE 8 eindtoets geeft een advies voor een schoolniveau en daarnaast wordt weergegeven of de referentieniveaus behaald zijn. De toets wordt via internet afgenomen en de afname neemt ongeveer één dagdeel in beslag. Leerlingen krijgen een eigen inlogcode in een beveiligde omgeving. Adaptief betekent dat de toets zich aanpast aan het niveau van de leerling. Iedere leerling doorloopt op deze manier een eigen route door de toets en maakt dus een unieke toets. Zo krijgt de leerling nooit teveel te moeilijke of juist te makkelijke vragen, maar wordt hij/zij wel altijd uitgedaagd tot de bovengrens van zijn of haar kunnen. Voor kinderen met dyslexie zijn er ondersteuningsmogelijkheden.

De resultaten van dit schooljaar vallen lager dan de resultaten van afgelopen jaren. Dit hadden we helaas ook verwacht. Op basis van een goede analyse kijken we naar de verbeterpunten en zetten die weg in een plan van aanpak. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Methode gebonden toetsen:

Om na te gaan welke ontwikkelingen leerlingen doormaken en om te bekijken of leerlingen de stof voldoende tot zich hebben genomen, nemen wij regelmatig methodetoetsen af. Op grond van de uitkomst van deze toetsen, krijgen sommige leerlingen extra of verlengde instructie van de leerkracht om zich het gestelde leerdoel alsnog eigen te maken of juist minder instructie en verrijkende stof omdat ze al hebben laten zien dat ze het leerdoel beheersen. Vandaar dat we op de Horizon gebruik maken van methode-afhankelijke toetsen en methode-onafhankelijke toetsen.

Methode-onafhankelijke toetsen:

Twee keer per jaar meten wij -onafhankelijk van de methode- de kennis en vaardigheid van leerlingen in een bepaald vakgebied, bijv. rekenen, spelling of begrijpend lezen. Dit doen wij door middel van CITO Leerling in Beeld. Hierna volgt een rapportage aan de ouders en leerlingen middels een kind-ouder gesprek. De uitkomsten van de CITO toetsen worden gedeeld met ouders. Intern gebruiken wij deze toetsen om onze leerlingen opbrengstgericht en passend onderwijs te bieden. De resultaten van de school onafhankelijke CITO toetsen van de Horizon van groep 3 t/m 8 scoren de kinderen zowel op, boven als onder het landelijk niveau op de verschillende vakgebieden. Wij streven ernaar om op alle vakgebieden op of boven het landelijk niveau scores te behalen. 

Monitoren van resultaten

Groepsniveau:

Twee keer per jaar vindt er een groepsbespreking plaats op basis van de CITO resultaten. Hierbij evalueren wij of de groep voldoende heeft geprofiteerd van het onderwijsaanbod. Waar kan de groep verdiepen of waar moet het leerstofaanbod juist geïntensiveerd worden. Vervolgens wordt door de leerkrachten bekeken of het onderwijs passend is geweest . In het groepsoverzicht worden uitspraken gedaan door de leerkracht m.b.t. het gewenste niveau en de ontwikkeling op leerling- en groesniveau. Daarnaast vindt er tussen twee CITO afnames een extra groepsbespreking plaats. Tijdens dit extra gesprek wordt de voortgang, op basis van observaties en methode-gebonden toetsen, besproken en acties eventueel bijgesteld.

Schoolniveau:

Twee keer per jaar is er een schoolbespreking waarin het team samen kijkt naar het onderwijs op onze school. De resultaten van de school worden met het gehele team besproken en geanalyseerd. Er wordt bekeken of de gestelde schoolambities zijn bereikt. En waar nodig wordt ingezoomd op aanpassen van het onderwijs voor de komende periode. Ons leerlingvolgsysteem stelt ons in staat om de vorderingen van eerdere leerjaren en vakgebieden te betrekken in deze analyses om trends waar te nemen. Belangrijk onderdeel van de analyse zijn de vervolgstappen en acties die hierop volgen.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

We zien dat de leerlingen die nu drie jaar op het voortgezet onderwijs zitten voor het grootste gedeelte nog steeds op niveau zitten. Echter zijn er ook leerlingen hoger of onder hun niveau doorgestroomd. We hebben nog geen verder onderzoek naar de reden gedaan. Het is wel aan ons om deze gegevens in de gaten te houden. De vraag die we ons als school steeds moeten blijven stellen is; Biedt deze manier van adviseren, zoals we dat nu doen, voor de leerling ook de beste ontwikkel-kansen? 


We geven kansrijke, enkelvoudige adviezen (in overleg met het voortgezet onderwijs). Ook adviseren wij een schoolvorm. Dit alles staat beschreven in het protocol PO-VO.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op de Horizon willen we dat alle leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Hiervoor moet een leerling zich wel veilig voelen. Dit vraagt van de school om een duidelijke aanpak te hanteren die vanuit de missie en visie naar voren komen. Op de Horizon heten we alle leerlingen welkom en benaderen de leerlingen op een positief stimulerende manier.

Op de school hanteren we een aantal vaste regels die voor iedereen gelden (leerlingen en team). Deze staan beschreven bij de hoofdingang van de school. Deze regels worden in alle groepen gedurende het schooljaar aan de orde gesteld. 

Bij de start van ieder schooljaar werken we aan groepsdynamica. Dit doen we met de "gouden weken".

Verder zijn we bewust in gesprek met de groepen/leerlingen over hun eigen ervaringen, staan hierbij stil en maken het bespreekbaar. We zijn van mening dat leerlingen veel leren van eigen ervaringen. 

De manier van werken op de Horizon staat beschreven in de onderwijskaart pedagogisch handelen. Dit staat op de agenda van het team en wordt cyclisch besproken. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veiligheid
  • samen werken en spelen
  • welbevinden

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het schoolbestuur is verantwoordelijk voor de onderwijskwaliteit op de scholen. Daarom begint en eindigt het toezicht door de inspectie bij het bestuur. Recent (januari 2022) is er een bezoek van de inspectie geweest bij het bestuur van stichting Prisma. Dit hebben wij afgesloten met een voldoende resultaat. 

Elke vier jaar worden het bestuur en een aantal scholen van het bestuur onderzocht en beoordeeld, of vaker wanneer daar aanleiding toe is.

Er is daarom niet altijd een oordeel per afzonderlijke school beschikbaar.

Het laatste inspectiebezoek op de Horizon heeft in mei en juni 2017 plaatsgevonden.

In de bijlage de rapportage van dit onderzoek. De conclusie is dat de Horizon voldoende scoort op alle gebieden. Aandachtspunten zijn er natuurlijk altijd.

Terug naar boven