Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op de Horizon werken we met verschillende groepssamenstellingen. Dit vanwege het leerlingenaantal. Deze samenstelling kan per jaar verschillen afhankelijk van de onderwijsbehoeften van de leerlingen, leerlingaantal en de mogelijkheden en kwaliteiten van de diverse leerkrachten.
In groep 1 en 2 van de basisschool wordt er naartoe gewerkt dat de leerlingen in groep 3 succesvol kunnen starten aan het aanvankelijk lezen en rekenen. De doelen die ze hiervoor nodig hebben worden weggezet in een planning. Deze doelen komen weer terug in thema's die tijdens het schooljaar aan de orde gesteld worden. Zo leren we de kleuters op een speelse manier toe te werken naar een goede basis. We gebruiken het leerlingvolgsysteem van Inzichtelijk om leerlingen goed te volgen en aan te sluiten wat ieder nodig heeft.
Er wordt in ieder geval dagelijks een taal- en rekenkring georganiseerd voor zowel de jongste als oudste kleuters. Daarbij maken we met rekenen gebruik van SEMSOM. Mogelijk worden de vakken ook geïntegreerd aangeboden.
Alle leerlingen in de groepen 1 en 2 gaan 25 uur per week naar school. Per jaar voldoen we hiermee ruim aan het minimum van 940 uur. Gedurende de gehele schoolloopbaan moet een leerling minimaal 7520 uur op school komen.
Op de Horizon wordt cyclisch in alle groepen bewust gekeken naar de hoeveelheid tijd die we per vak- en vormingsgebied besteden. Afhankelijk van datgene wat elke groep leerlingen nodig heeft kunnen hier aanpassingen in gedaan worden.
Bij wereldoriëntatie worden meerdere vakken geïntegreerd aangeboden.
Alle leerlingen in de groepen 3-8 gaan 25 uur per week naar school. Per jaar voldoen we hiermee ruim aan het minimum van 940 uur.
Op basisschool de Horizon zijn ouders welkom om hun kind(eren) aan te melden. Er vindt een eerste kennismaking plaats waarin de kindkenmerken en ondersteuningsbehoeften verkend worden.
Op basis van deze kenmerken, die met toestemming van ouders ook opgevraagd kunnen worden bij derden, kijkt de school of we hieraan kunnen voldoen. Als we hieraan kunnen voldoen wordt de leerling aangenomen.
Ieder kind heeft behoefte aan een bepaalde vorm van ondersteuning. De ene leerling iets meer dan de ander of op bepaalde momenten meer of minder.
De ondersteuningsniveaus hebben we op school beschreven, de zogenaamde ondersteuningsstructuur.
Er zijn 5 niveaus:
- basisondersteuning niveau 1: "kind in beeld" => de leerling ontwikkelt zich volgens verwachting. Kleine interventies worden gedaan door de leerkracht.
- basisondersteuning niveau 2: "kind meer in beeld" => de leerkracht heeft vragen over de ontwikkeling en overlegt met ouders, collega's en KT-er over de te ondernemen stappen. Na een korte interventie kan de leerling weer gewoon meedoen met de rest van de groep.
- lichte ondersteuning niveau 3: "kind nog meer in beeld"=> de school ervaart handelingsverlegenheid en vraagt bovenschools- en/of extern ondersteuning om de specifieke ondersteuningsbehoeften in beeld te krijgen en hiernaar te handelen. Ouders en leerlingen worden hier altijd in betrokken. Op basis van de ondersteuningsbehoeften wordt een handelingsplan opgesteld, besproken met alle betrokkenen, uitgevoerd en cyclisch geëvalueerd. Mocht na een periode van 3-6-9 maanden blijken dat we als school nog steeds handelingsverlegen zijn, gaan we samen op zoek naar een beter passende plek voor deze leerling.
- lichte ondersteuning niveau 4: plaatsing SBO (speciaal basisonderwijs). De basisschool kan niet meer tegemoet komen aan de specifieke ondersteuningsbehoeften van de leerling. De leerling krijgt een toelaatbaarheidsverklaring om naar de SBO te gaan. Gedurende dit hele proces worden ouders en leerling betrokken. Daarnaast zijn ook de school, bovenschools ondersteuningcoördinator (BOC) en eventueel andere experts betrokken.
Wanneer is het niet meer passend op de Horizon? Als er lijdensdruk ontstaat op het gebied van welbevinden, leerresultaten en/of relatie. Dit hebben we binnen Prisma beschreven in de notitie Passend Onderwijs: "samen waar het kan en apart waar nodig" en de hieraan gekoppelde ondersteuningsstructuur.
Tijdens besprekingen tussen de leerkracht(en) en KT-er worden 4x per jaar de ondersteuningsniveaus van de leerlingen in kaart gebracht, besproken en eventueel bijgesteld. In de ondersteuningsstructuur van de school staat precies beschreven wie wat wanneer vervolgens doet.
De interventies die we in ondersteuningsniveau 2 en 3 doen, brengen we liefst op de school ten uitvoer. Dit kan door de inzet van de eigen leerkracht, een extra leerkracht of de onderwijsassistente. Zo nodig kunnen we de expertise ook periodiek van buiten de school inhuren.
Door middel van scholing op teamniveau willen we het hele team meer bekwamen in het zien en signaleren van ieder kind op de Horizon.
Zo kunnen we steeds eerder en beter tegemoet komen aan de ondersteuningsbehoeften van de leerlingen!
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Differentiatie
Op de Horizon komen we tegemoet aan de verschillende leer- en ondersteuningsbehoeften van alle leerlingen om daarmee de leermogelijkheden van alle leerlingen in de groep te vergroten en de leerlingen een hoogst haalbaar niveau te laten behalen. Binnen differentiatie wordt onderscheid gemaakt tussen interne en externe differentiatie.
Technisch lezen
Inzetten dyslexie protocol. Screening kleuters op het gebied van leesonderwijs en vroegtijdig signaleren leeszwakke leerlingen.
Wij hebben een intensieve samenwerking met onze partner HOERA. Samen zorgen wij voor een doorgaande leerlijn en passende pedagogische aanpak van voorschool naar basisschool. Hierbij maken wij gebruik van het doorstroomprotocol van peuter naar kleuter.
De kinderen stromen dus door vanuit HOERA naar school en van school weer naar HOERA.