Basisschool De Horizon

Past. Kengenstraat 1 5985 PV Grashoek

  • Schoolfoto van Basisschool De Horizon
  • Schoolfoto van Basisschool De Horizon
  • Schoolfoto van Basisschool De Horizon

Het team

Toelichting van de school

Op Basisschool de Horizon werken 10 personeelsleden. 

Het betreft hier 1 schoolleider, 1 lid kwaliteitsteam, 7 groepsleerkrachten, 1 vakdocent bewegingsonderwijs en 1 vakdocent muziekonderwijs vanuit CO. 

Daarnaast hebben wij vrijwilligers op school voor de han en span diensten en vrijwilligers voor de bibliotheek. 

Tenslotte hebben wij als lerende organisatie ook ruimte voor stagiaires vanuit het MBO en HBO. Komend schooljaar zijn er twee pabo stagiaires en is er ook een LIO (Leraar in opleiding) stagiaire om af te studeren. Daarnaast zal er 1 stagiaire onderwijsassistent zijn. 

Met deze groep professionals verzorgen we het onderwijs aan jullie kind(eren) op de Horizon.


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Stichting Prisma heeft afspraken gemaakt over de wijze waarop gehandeld wordt bij afwezigheid van een leerkracht, deze staan beschreven in het vervangingsbeleid. Het beleid is terug op te vragen bij de schoolleider of Ondersteuningsbureau.

Ondanks inspanningen is het realiseren van een sluitende aanpak niet altijd mogelijk. Door middel van onderstaande stappen geven wij inzicht in de wijze waarop wij als stichting handelen bij afwezigheid van een leerkracht:    

Stap 1. Kijken of er leerkrachten zijn van de eigen school die kunnen worden ingezet. Alle scholen hebben extra formatie om de eigen vervanging in te vullen.   

Stap 2. Inzet van onderwijsassistent of leerkracht in opleiding. Een onderwijsassistent of leerkracht in opleiding kan ingezet worden onder supervisie van een vaste leerkracht.  

Stap 3. Samenvoeging van groepen. Deze oplossing wordt, als laatste mogelijkheid om lessen te geven, toegepast. De schoolleider bepaalt welke groepen worden samengevoegd.  

Stap 4. Thuis blijven. In het uiterste geval, indien alle voorgaande stappen niet mogelijk blijken, wordt ervoor gekozen de betreffende groep thuis te laten. Voorafgaand vindt altijd afstemming plaats met het college van bestuur. Ouders worden uiterlijk de dag voorafgaand aan de dag dat kinderen thuisblijven geïnformeerd. Het besluit kinderen thuis te laten blijven, geldt telkens voor één dag. Indien de leerkracht dan nog afwezig is, kan deze procedure herhaald worden maar dan met een andere groep. Dit vanuit het perspectief van continuïteit van onderwijs en het behalen van de verplichte lesuren.  

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op de Horizon werken we met verschillende groepssamenstellingen. Dit vanwege het leerlingenaantal. Deze samenstelling kan per jaar verschillen afhankelijk van de onderwijsbehoeften van de leerlingen, leerlingaantal en de mogelijkheden en kwaliteiten van de diverse leerkrachten.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In groep 1 en 2 van de basisschool wordt er naartoe gewerkt dat de leerlingen in groep 3 succesvol kunnen starten aan het aanvankelijk lezen en rekenen. De doelen die ze hiervoor nodig hebben worden weggezet in een planning. Deze doelen komen weer terug in thema's die tijdens het schooljaar aan de orde gesteld worden. Zo leren we de kleuters op een speelse manier toe te werken naar een goede basis. We gebruiken het leerlingvolgsysteem van Inzichtelijk om leerlingen goed te volgen en aan te sluiten wat ieder nodig heeft.

Er wordt in ieder geval dagelijks een taal- en rekenkring georganiseerd voor zowel de jongste als oudste kleuters. Daarbij maken we met rekenen gebruik van SEMSOM. Mogelijk worden de vakken ook geïntegreerd aangeboden.

Alle leerlingen in de groepen 1 en 2 gaan 25 uur per week naar school. Per jaar voldoen we hiermee ruim aan het minimum van 940 uur. Gedurende de gehele schoolloopbaan moet een leerling minimaal 7520 uur op school komen.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Op de Horizon wordt cyclisch in alle groepen bewust gekeken naar de hoeveelheid tijd die we per vak- en vormingsgebied besteden. Afhankelijk van datgene wat elke groep leerlingen nodig heeft kunnen hier aanpassingen in gedaan worden.

Bij wereldoriëntatie worden meerdere vakken geïntegreerd aangeboden.

Alle leerlingen in de groepen 3-8 gaan 25 uur per week naar school. Per jaar voldoen we hiermee ruim aan het minimum van 940 uur.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op basisschool de Horizon zijn ouders welkom om hun kind(eren) aan te melden. Er vindt een eerste kennismaking plaats waarin de kindkenmerken en ondersteuningsbehoeften verkend worden.

Op basis van deze kenmerken, die met toestemming van ouders ook opgevraagd kunnen worden bij derden, kijkt de school of we hieraan kunnen voldoen. Als we hieraan kunnen voldoen wordt de leerling aangenomen.

Ieder kind heeft behoefte aan een bepaalde vorm van ondersteuning. De ene leerling iets meer dan de ander of op bepaalde momenten meer of minder.

De ondersteuningsniveaus hebben we op school beschreven, de zogenaamde ondersteuningsstructuur.

Er zijn 5 niveaus:

- basisondersteuning niveau 1: "kind in beeld" => de leerling ontwikkelt zich volgens verwachting. Kleine interventies worden gedaan door de leerkracht.

- basisondersteuning niveau 2: "kind meer in beeld" => de leerkracht heeft vragen over de ontwikkeling en overlegt met ouders, collega's en KT-er over de te ondernemen stappen. Na een korte interventie kan de leerling weer gewoon meedoen met de rest van de groep.

- lichte ondersteuning niveau 3: "kind nog meer in beeld"=> de school ervaart handelingsverlegenheid en vraagt bovenschools- en/of extern ondersteuning om de specifieke ondersteuningsbehoeften in beeld te krijgen en hiernaar te handelen. Ouders en leerlingen worden hier altijd in betrokken. Op basis van de ondersteuningsbehoeften wordt een handelingsplan opgesteld, besproken met alle betrokkenen, uitgevoerd en cyclisch geëvalueerd. Mocht na een periode van 3-6-9 maanden blijken dat we als school nog steeds handelingsverlegen zijn, gaan we samen op zoek naar een beter passende plek voor deze leerling.

- lichte ondersteuning niveau 4: plaatsing SBO (speciaal basisonderwijs). De basisschool kan niet meer tegemoet komen aan de specifieke ondersteuningsbehoeften van de leerling. De leerling krijgt een toelaatbaarheidsverklaring om naar de SBO te gaan. Gedurende dit hele proces worden ouders en leerling betrokken. Daarnaast zijn ook de school, bovenschools ondersteuningcoördinator (BOC) en eventueel andere experts betrokken.

Wanneer is het niet meer passend op de Horizon? Als er lijdensdruk ontstaat op het gebied van welbevinden, leerresultaten en/of relatie. Dit hebben we binnen Prisma beschreven in de notitie Passend Onderwijs: "samen waar het kan en apart waar nodig" en de hieraan gekoppelde ondersteuningsstructuur.

Tijdens besprekingen tussen de leerkracht(en) en KT-er worden 4x per jaar de ondersteuningsniveaus van de leerlingen in kaart gebracht, besproken en eventueel bijgesteld. In de ondersteuningsstructuur van de school staat precies beschreven wie wat wanneer vervolgens doet.

De interventies die we in ondersteuningsniveau 2 en 3 doen, brengen we liefst op de school ten uitvoer. Dit kan door de inzet van de eigen leerkracht, een extra leerkracht of de onderwijsassistente. Zo nodig kunnen we de expertise ook periodiek van buiten de school inhuren.

Door middel van scholing op teamniveau willen we het hele team meer bekwamen in het zien en signaleren van ieder kind op de Horizon.

Zo kunnen we steeds eerder en beter tegemoet komen aan de ondersteuningsbehoeften van de leerlingen!

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Differentiatie

Op de Horizon komen we tegemoet aan de verschillende leer- en ondersteuningsbehoeften van alle leerlingen om daarmee de leermogelijkheden van alle leerlingen in de groep te vergroten en de leerlingen een hoogst haalbaar niveau te laten behalen. Binnen differentiatie wordt onderscheid gemaakt tussen interne en externe differentiatie.

Technisch lezen

Inzetten dyslexie protocol. Screening kleuters op het gebied van leesonderwijs en vroegtijdig signaleren leeszwakke leerlingen. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Wij hebben een intensieve samenwerking met onze partner HOERA. Samen zorgen wij voor een doorgaande leerlijn en passende pedagogische aanpak van voorschool naar basisschool. Hierbij maken wij gebruik van het doorstroomprotocol van peuter naar kleuter.

De kinderen stromen dus door vanuit HOERA naar school en van school weer naar HOERA. 

Terug naar boven