Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Begrijpend lezen: resultaten voldoende, wisselend per groep. Aandacht voor woordenschat als onderdeel van begrijpend lezen werpt vruchten af.
Rekenen: resultaten voldoende, maar nog niet voor alle groepen. Er wordt gewerkt aan de koppeling tussen de methode, Snappet, Bareka, MSV. Dit komt uitgebreid terug in het meerjarenplan van de komende schoolplanperiode.
Technisch lezen: goede resultaten, door de verschillende werkvormen wordt er veel leesplezier ervaren, hier is met een geheel vernieuwde inhoud van de boekenkast op ingezet.
Spelling/Taalverzorging: mooie resultaten. Met de overstap op een nieuwe methode in januari 2024 wordt stijging verwacht.
Bij het opstellen van het advies voor de overgang naar het voortgezet onderwijs gebruiken wij de Leerling in Beeld toetsen, observaties van de leerkracht. Dit advies kan aangepast worden naar boven door de doorstroomtoets.
Alle verzamelde gegevens bieden voldoende basis voor een verantwoord advies.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Sinds schooljaar 2023-2024 werken we met de HiRO methode voor sociaal emotionele ontwikkeling. HiRO is een preventieve schoolbrede lesmethode die werkt aan de hand van ervarend- en bewegend leren. De digitale leeromgeving staat centraal en wordt in de klas gebruikt. Verschillende fysieke werkvormen spelen een grote rol. De lessen dienen als basis van de sociale vaardigheden waar kinderen hun leven lang de vruchten van plukken.
HiRO werkt met de waarden:
Vertrouwen: op elkaar kunnen rekenen
Samenwerken: elkaar altijd helpen
Respect: alles en iedereen in hun waarde laten
Beheersing: in balans blijven
Weerbaarheid: sterk staan en volhouden
Discipline: doen wat nodig is
Plezier: lachen en veel lol maken
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.