Openbare Basisschool Prinses Irene

Hattemattestraat 7 7783 BM Gramsbergen

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Prinses Irene
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Prinses Irene
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Prinses Irene
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Prinses Irene

Resultaten doorstroomtoets

Toelichting van de school

Bij het bepalen van de opbrengsten van de doorstroomtoets gebruiken wij de resultaten van Leerling in Beeld. Het gaat hierbij om de toetsen die in november in groep 8 worden afgenomen. De toetsen maken onderdeel uit van ons leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld. In februari heeft groep 8 de doorstroomtoets van Leerling in Beeld.

Bij het opstellen van het advies voor de overgang naar het voortgezet onderwijs gebruiken wij de Leerling in Beeld toetsen, observaties van leerkracht, dit advies kan aangepast worden naar boven door de doorstroomtoets.  

Alle verzamelde gegevens bieden voldoende basis voor een verantwoord advies.



De opbrengsten van de laatste drie jaar zijn wisselend. De groepsgrootte en zorgzwaarte is bepalend geweest voor deze uitslagen. Door meer bewustwording en kennis in de referentieniveaus, het gesprek hierover te voeren en de bepaling van de schoolambities is er meer aandacht voor de scores, passend bij onze schoolpopulatie. Het 2F/1S-niveau op Taalverzorging en Rekenen blijven achter.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Begrijpend lezen: resultaten voldoende, wisselend per groep. Aandacht voor woordenschat als onderdeel van begrijpend lezen werpt vruchten af.



Rekenen: resultaten voldoende, maar nog niet voor alle groepen. Er wordt gewerkt aan de koppeling tussen de methode, Snappet, Bareka, MSV. Dit komt uitgebreid terug in het meerjarenplan van de komende schoolplanperiode.



Technisch lezen: goede resultaten, door de verschillende werkvormen wordt er veel leesplezier ervaren, hier is met een geheel vernieuwde inhoud van de boekenkast op ingezet.



Spelling/Taalverzorging: mooie resultaten. Met de overstap op een nieuwe methode in januari 2024 wordt stijging verwacht.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Bij het opstellen van het advies voor de overgang naar het voortgezet onderwijs gebruiken wij de Leerling in Beeld toetsen, observaties van de leerkracht. Dit advies kan aangepast worden naar boven door de doorstroomtoets.  

Alle verzamelde gegevens bieden voldoende basis voor een verantwoord advies.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Sinds schooljaar 2023-2024 werken we met de HiRO methode voor sociaal emotionele ontwikkeling. HiRO is een preventieve schoolbrede lesmethode die werkt aan de hand van ervarend- en bewegend leren. De digitale leeromgeving staat centraal en wordt in de klas gebruikt. Verschillende fysieke werkvormen spelen een grote rol. De lessen dienen als basis van de sociale vaardigheden waar kinderen hun leven lang de vruchten van plukken. 

HiRO werkt met de waarden:
Vertrouwen: op elkaar kunnen rekenen
Samenwerken: elkaar altijd helpen
Respect: alles en iedereen in hun waarde laten
Beheersing: in balans blijven
Weerbaarheid: sterk staan en volhouden
Discipline: doen wat nodig is
Plezier: lachen en veel lol maken
 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen, Samenwerken
  • Respect, Beheersing
  • Weerbaarheid, Discipline, Plezier

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven