IKC Wiarda

Buorren 13 9084 BB Goutum

Schoolfoto van IKC Wiarda

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

We werken inmiddels met een schoolweging en het onderwijsresultatenmodel. 

Voor de centrale eindtoets maken wij gebruik van IEP. We hebben het afgelopen schooljaar met een score van 87,6 boven het landelijk gemiddelde van 79,5 gescoord.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten worden gemeten middels de Cito-M toetsen.

Op groepsniveau worden deze resultaten geanalyseerd en er worden indien nodig specifieke acties uitgezet.

Op schoolniveau worden de resultaten ook geanalyseerd en indien nodig acties uitgezet.

De Intern Begeleider monitort dit proces in samenwerking met de leerkrachten en de directeur.

Voor kinderen die uitvallen op een specifiek vak en onderdeel wordt een (groeps-)handelingsplan geschreven. Hierin wordt een korte periode intensief aan het probleem gewerkt. Dit proces wordt bijgehouden in de zorgzuil en wordt verwerkt in de evaluatie van het handelingsplan. 
Daarnaast schrijven we voor leerlingen met een structurele achterstand een ontwikkelingsperspectief (OPP) 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Om kinderen en ouders in groep 8 goed te kunnen adviseren betreffende het voortgezet onderwijs hebben we een procedure opgesteld.

Deze procedure is beschikbaar op de website van de school.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We vinden het belangrijk om goed zicht te hebben op de sociale opbrengsten van onze school.

Om de sociale veiligheid goed in kaart te brengen worden vragenlijsten afgenomen.

Voor de leerlingen en leerkrachten hebben we vragenlijsten vanuit Vensters afgenomen.

Voor ouders hebben we de tevredenheidsvragenlijst vanuit WMK afgenomen, dit is een online kwaliteitsprogramma voor het onderwijs

Wanneer de vragenlijsten zijn afgenomen worden analyses gemaakt; voor de leerlingen op groeps- en op schoolniveau.

Voor de ouders en leerkrachten op schoolniveau.

Bij de het maken van de analyses staan 3 vragen centraal:

1. Wat valt op?

2. Mogelijke verklaringen (positief en negatief)

3. Acties

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid en vertrouwen
  • Wederzijds respect
  • Rust en regelmaat

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

IKC Wiarda heeft sinds december 2013 een Basisarrangement. Dat betekent dat we voldoende kwaliteit leveren.

 U kunt het rapport vinden op www.onderwijsinspectie.nl.

Terug naar boven