Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Leerstofjaarklassen
Op IKC Wiarda wordt, wanneer de leerlingaantallen het toelaten, in jaargroepen lesgegeven. Indien nodig worden combinatieklassen geformeerd. In groep 1 en 2 wordt er bewust gekozen voor combinatiegroepen 1/2. We werken schooljaar 2023-2024 met 11 groepen
Vakleerkrachten
Gymnastiek: De groepen 3 t/m 8 krijgen wekelijks les van een vakleerkracht bewegingsonderwijs.
Muziek: De groepen 1 t/m 5 krijgen 1x in de week muziekles van een vakleerkracht. Daarnaast wordt er in alle groepen muziekles gegeven middels 123Zing.
HVO/GVO: Vanaf groep 1 krijgen alle kinderen GVO. In groep 7 en 8 kunnen de kinderen kiezen uit HVO of GVO.
Vormingsonderwijs
Wilt u voor uw kind lessen godsdienstig of humanistisch vormingsonderwijs? Dat kan! Bij wet is het zo geregeld dat in elke openbare basisschool en samenwerkingsschool dit vormingsonderwijs wordt gegeven als ouders daarom vragen. Vormingsonderwijs laat zien wat geloof of levensovertuiging voor mensen kan betekenen. Onze school ziet dat als inspirerend en verrijkend, omdat kinderen zo een eigen kijk op het leven kunnen ontwikkelen. De lessen gaan uit van respect voor mensen die anders in het leven staan. De wekelijkse lessen van drie kwartier worden verzorgd door bevoegde vakdocenten van diverse levensbeschouwelijke richtingen. Wij roosteren de lessen altijd zo in dat uw kind geen kernvakken mist, zoals rekenen en taal. Er zijn voor u of onze school geen kosten aan verbonden. De rijksoverheid betaalt deze lessen. Elk jaar kijken we of er onder de ouders behoefte is aan dit soort lessen. Ga voor meer informatie naar de website www.vormingsonderwijs.nl
Burgerschapsonderwijs
We merken soms dat kinderen het moeilijk vinden zelf conflicten op te lossen, rekening te houden met elkaar en open te staan voor een andere mening. Voor veel scholen is het lastig om het burgerschapsonderwijs doelgericht en effectief vorm te geven. Want hoe leer je kinderen kritisch denken, positief communiceren en betrokken zijn bij elkaar? De nieuwe wet voor burgerschapsonderwijs (augustus 2021) geeft scholen de opdracht om dit goed te gaan vormgeven.
Hoe gaan we om met burgerschapsonderwijs op IKC Wiarda?
De aangescherpte wet benadrukt de acht basiswaarden van de democratische rechtsstaat: vrijheid van meningsuiting, gelijkwaardigheid, begrip voor anderen, verdraagzaamheid, autonomie, verantwoordelijkheidsbesef, het afwijzen van onverdraagzaamheid en discriminatie. Ook de cultuur in de school moet in overeenstemming zijn met deze waarden. Dat betekent dat de school een plek is waar leerlingen op een veilige manier hun burgerschapsvaardigheden met elkaar kunnen oefenen én dat leraren de basiswaarden voorleven.
Om bovenstaande basiswaarden van de democratische rechtsstaat tot recht te laten komen gebruiken we de methode de Vreedzame school.
Klik voor meer informatie op onderstaande link.
IKC Wiarda is een middelgroot Integraal Kindcentrum in het dorp Goutum. Het IKC is gehuisvest in een bijzonder gebouw. De afgelopen jaren is het gebouw steeds uitgebreid. Dat maakt dat er verschillende leerpleinen, waar kinderen zelfstandig kunnen spelen/werken, zijn gerealiseerd. De ruimte van de leerpleinen vormt een verlengde van het lokaal. Het IKC is een educatieve plek voor kinderen van 0 - 13 jaar waar het kind centraal staat.
IKC Wiarda biedt kwaliteit in de basisondersteuning aan.
Dit uit zich in:
- Een veilig en prettig pedagogisch klimaat
- Afstemming in verschillen tussen leerlingen, in instructie en verwerking, onderwijstijd
- Opbrengst gericht werken
- Planmatig werken
- Deskundigheid van medewerkers (pedagogisch, didactisch, organisatorisch)
- Lichte ondersteuning: Dyslexie beleid, protocollen en procedures medisch handelen.
- Ontwikkelingsperspectief: OPP zijn ingericht volgens een vaste procedure, zijn volledig en actueel.
- Overdracht: er vindt een warme overdracht plaats tussen vorige school en eigen school, binnen de school tussen de leerjaren, van eigen school naar volgende school.
- Ouders: er wordt gebruik gemaakt van ervaringsdeskundigheid van ouders, ouders worden geïnformeerd over de ontwikkeling van hun kind(eren), ouder worden betrokken bij het opstellen van een OPP.
- Beleid op leerlingenzorg
- Evaluatie leerlingenzorg
- Organisatie ondersteuning (IB-er is goed toegerust, taken zijn helder)
- Resultaten (acties zijn terug te zien in resultaten)
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Naast het aanbod vanuit de basisondersteuning hebben we de ambitie om leerlingen die, op welk gebied dan ook, leer- en/of gedragsproblemen ondervinden in eerste plaats op schoolniveau te ondersteunen en hulp/begeleiding te bieden. Het doel is om de basisondersteuning zó stevig neer te zetten door mede preventief te handelen dat we de kortdurende hulp zelf op kunnen vangen. De signalerende functie van leerkrachten in samenwerking met de intern begeleider is hierbij van groot belang. De ambitie is om hier het komende schooljaar extra op in te zetten.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.