IKC Wiarda

Buorren 13 9084 BB Goutum

Schoolfoto van IKC Wiarda

Het team

Toelichting van de school

Groeps- en leerkrachtverdeling 2023-2024

Groep 1/2a: Nathalie Bevers en Marrit de Jong

Groep 1/2b: Cora Schim van der Loeff en Mirte Klazinga

Groep 1/2c: Frederiek van Duinen en Sonja Theissens 

Groep 3: Iris Damhuis en Frederiek van Duinen

Groep 3/4: Rhea van der Bos en Anne Flikkema

Groep 4: Gerda Bunskoek en Sanne de Jong

Groep 5: Tessa Dijkstra en Rhea van der Bos

Groep 6: Jildou Bouma 

Groep 6/7: Timo Yska

Groep 7: Wytske van der Mark en Annette Trampe

Groep 8: Stephanie Waterlander en Wytske van der Mark

Ambulante collega's

Directeur Francien van der Veen

Intern begeleider Femke Nijder

Docent Plusklas Dieuwertje van Oeveren

Docent W&T Wetenschap en techniek Stephanie Waterlander

Docent gym Rosé Buskermolen

Docent muziek Sjaak van der Reijden

Docent GVO Theo Holwerda

Docent HVO Sietse Luit

Administratie Jet Hoekstra

Conciërge Durk Veen

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Proloog heeft een protocol opgezet over hoe om te gaan bij verlof van leerkrachten.

Ziektevervanging

Eerste doel is om bij ziekte een bevoegde leerkracht in te zetten als vervanger:

  • De coördinator Vervangingspool zet een pooler in, of maakt een keuze uit de invallers die op de invallerslijst van Proloog staan of
  • Er wordt een zittende parttimer van de eigen school ingezet. Iedere school maakt voor het begin van het schooljaar een lijst met zittende parttimers die op bepaalde dagen extra willen en kunnen werken.

Als het niet mogelijk is om een bevoegde leerkracht in te zetten kan ervoor gekozen worden om de vervanging te laten doen door:

  • Onderwijsassistent
  • LIO-stagiaire (PABO-student in de laatste stageperiode voor afstuderen)  

Eerste dag geen vervanging

De directeur zorgt altijd voor een oplossing zodat de kinderen niet naar huis worden gestuurd zonder dat de ouders een dag de tijd hebben gehad om een oplossing te vinden.

Oplossingen die kunnen worden toegepast;

  • IB-er voor de klas
  • Directeur voor de klas
  • Leerlingen verdelen over andere groepen  

Tweede en volgende dag(en) geen vervanging: interne reorganisatie of kinderen naar huis

Directeur maakt de afweging of een interne reorganisatie mogelijk is of dat een groep kinderen thuis blijft. Randvoorwaarde daarbij is dat de IB'er of directeur in principe niet worden ingezet voor vervanging om essentiële taken in de school niet in gevaar te brengen. Per school wordt een afweging gemaakt of opvang mogelijk is;

  • Personeel alleen extra uren laten werken op basis van vrijwilligheid
  • Personeel eventueel naar een andere groep na overleg in het team
  • Verdelen van groepen zoveel mogelijk voorkomen

Om een groep naar huis te sturen, moet het volgende geregeld zijn:

  • Een rooster maken van groepen die naar huis worden gestuurd zodat niet steeds dezelfde groep thuis is. Dit betekent ook dat deels interne oplossingen gecombineerd moeten worden met het naar huis sturen van kinderen.
  • Een groep mag maximaal 1 tot 1,5 dag per week naar huis worden gestuurd.
  • Aan het stafbureau wordt doorgegeven welke groepen op welke dagen naar huis gaan

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Leerstofjaarklassen

Op IKC Wiarda wordt, wanneer de leerlingaantallen het toelaten, in jaargroepen lesgegeven. Indien nodig worden combinatieklassen geformeerd. In groep 1 en 2 wordt er bewust gekozen voor combinatiegroepen 1/2. We werken schooljaar 2023-2024 met 11 groepen

Vakleerkrachten

Gymnastiek: De groepen 3 t/m 8 krijgen wekelijks les van een vakleerkracht bewegingsonderwijs.

Muziek: De groepen 1 t/m 5 krijgen 1x in de week muziekles van een vakleerkracht. Daarnaast wordt er in alle groepen muziekles gegeven middels 123Zing.

HVO/GVO: Vanaf groep 1 krijgen alle kinderen GVO. In groep 7 en 8 kunnen de kinderen kiezen uit HVO of GVO.

Vormingsonderwijs

Wilt u voor uw kind lessen godsdienstig of humanistisch vormingsonderwijs? Dat kan! Bij wet is het zo geregeld dat in elke openbare basisschool en samenwerkingsschool dit vormingsonderwijs wordt gegeven als ouders daarom vragen. Vormingsonderwijs laat zien wat geloof of levensovertuiging voor mensen kan betekenen. Onze school ziet dat als inspirerend en verrijkend, omdat kinderen zo een eigen kijk op het leven kunnen ontwikkelen. De lessen gaan uit van respect voor mensen die anders in het leven staan. De wekelijkse lessen van drie kwartier worden verzorgd door bevoegde vakdocenten van diverse levensbeschouwelijke richtingen. Wij roosteren de lessen altijd zo in dat uw kind geen kernvakken mist, zoals rekenen en taal. Er zijn voor u of onze school geen kosten aan verbonden. De rijksoverheid betaalt deze lessen. Elk jaar kijken we of er onder de ouders behoefte is aan dit soort lessen. Ga voor meer informatie naar de website www.vormingsonderwijs.nl

Burgerschapsonderwijs

We merken soms dat kinderen het moeilijk vinden zelf conflicten op te lossen, rekening te houden met elkaar en open te staan voor een andere mening. Voor veel scholen is het lastig om het burgerschapsonderwijs doelgericht en effectief vorm te geven. Want hoe leer je kinderen kritisch denken, positief communiceren en betrokken zijn bij elkaar? De nieuwe wet voor burgerschapsonderwijs (augustus 2021) geeft scholen de opdracht om dit goed te gaan vormgeven.

Hoe gaan we om met burgerschapsonderwijs op IKC Wiarda?

De aangescherpte wet benadrukt de acht basiswaarden van de democratische rechtsstaat: vrijheid van meningsuiting, gelijkwaardigheid, begrip voor anderen, verdraagzaamheid, autonomie, verantwoordelijkheidsbesef, het afwijzen van onverdraagzaamheid en discriminatie. Ook de cultuur in de school moet in overeenstemming zijn met deze waarden. Dat betekent dat de school een plek is waar leerlingen op een veilige manier hun burgerschapsvaardigheden met elkaar kunnen oefenen én dat leraren de basiswaarden voorleven.

Om bovenstaande basiswaarden van de democratische rechtsstaat tot recht te laten komen gebruiken we de methode de Vreedzame school.

Klik voor meer informatie op onderstaande link. 

Burgerschapsonderwijs

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

IKC Wiarda is een middelgroot Integraal Kindcentrum in het dorp Goutum. Het IKC is gehuisvest in een bijzonder gebouw. De afgelopen jaren is het gebouw steeds uitgebreid. Dat maakt dat er verschillende leerpleinen, waar kinderen zelfstandig kunnen spelen/werken, zijn gerealiseerd. De ruimte van de leerpleinen vormt een verlengde van het lokaal. Het IKC is een educatieve plek voor kinderen van 0 - 13 jaar waar het kind centraal staat.  

IKC Wiarda biedt kwaliteit in de basisondersteuning aan.  

Dit uit zich in:  

  • Een veilig en prettig pedagogisch klimaat  
  • Afstemming in verschillen tussen leerlingen, in instructie en verwerking, onderwijstijd  
  • Opbrengst gericht werken  
  • Planmatig werken  
  • Deskundigheid van medewerkers (pedagogisch, didactisch, organisatorisch)  
  • Lichte ondersteuning: Dyslexie beleid, protocollen en procedures medisch handelen.  
  • Ontwikkelingsperspectief: OPP zijn ingericht volgens een vaste procedure, zijn volledig en actueel.  
  • Overdracht: er vindt een warme overdracht plaats tussen vorige school en eigen school, binnen de school tussen de leerjaren, van eigen school naar volgende school.  
  • Ouders: er wordt gebruik gemaakt van ervaringsdeskundigheid van ouders, ouders worden geïnformeerd over de ontwikkeling van hun kind(eren), ouder worden betrokken bij het opstellen van een OPP.  
  • Beleid op leerlingenzorg  
  • Evaluatie leerlingenzorg  
  • Organisatie ondersteuning (IB-er is goed toegerust, taken zijn helder)  
  • Resultaten (acties zijn terug te zien in resultaten) 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Naast het aanbod vanuit de basisondersteuning hebben we de ambitie om leerlingen die, op welk gebied dan ook, leer- en/of gedragsproblemen ondervinden in eerste plaats op schoolniveau te ondersteunen en hulp/begeleiding te bieden. Het doel is om de basisondersteuning zó stevig neer te zetten door mede preventief te handelen dat we de kortdurende hulp zelf op kunnen vangen. De signalerende functie van leerkrachten in samenwerking met de intern begeleider is hierbij van groot belang. De ambitie is om hier het komende schooljaar extra op in te zetten.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven