De Gouwaert

Nicolaas van Puttenstr 20 3267 AN Goudswaard

Schoolfoto van De Gouwaert

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Aan het eind van de basisschoolperiode maken de leerlingen een toets. Met ingang van schooljaar 2023/2024 wordt dit een doorstroomtoets. Deze zal plaatsvinden in februari 2024. 

Dit is verplicht. Met deze toets laten de leerlingen zien wat ze geleerd hebben. De leerkracht geeft de leerling een advies over welk onderwijsniveau het beste zal passen in het voortgezet onderwijs. Scoort de leerling op de toets beter dan het advies van de leerkracht, dan zal de school het advies heroverwegen. Bij een lagere score doen we dit niet. De doorstroomtoets is tenslotte geen examen. Alle gegevens van de voorgaande jaren tellen ook mee bij het advies. 

Sinds een aantal jaren werken wij met de Iep eindtoets. Deze vinden wij beter aansluiten bij onze visie op onderwijs en toetsen. De afgelopen jaren hebben we veel aandacht besteed aan het verbeteren van de instructie om zodoende de leeropbrengsten te verhogen. De tussenresultaten laten zien dat dit zijn vruchten afwerpt.

Sinds het schooljaar 2016/2017 werd de IEP-toets afgenomen met als resultaat:

2019 70,8

In 2020 heeft er geen eindtoets plaatsgevonden vanwege de Coronacrisis.

2021 69,3

2022 83,7

2023 81,4 (boven het landelijk gemiddelde)

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Met ingang van het schooljaar 2023/2024 maken we gebruik van de toetsen van Iep. De afgelopen jaren hebben we de toetsen van Cito gebruikt om de voortgang van de leerlingen te meten. 

De toetsen van Cito waren verouderd en we hebben onderzocht welke toetsen we het best bij de leerlingen van de Gouwaert vinden passen. Sinds een aantal jaar maken we voor de eindtoets al gebruik van Iep, tot grote tevredenheid van de leerlingen en de leerkrachten. 

Iep sluit aan bij onze visie dat een kind meer is dan rekenen en taal. Ook de sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen doen ertoe. Door betekenisvolle toetsen brengt Iep de ontwikkeling en talenten van de kinderen in beeld. Deze informatie gebruiken wij om samen met het kind en de ouders inzicht te krijgen in de volgende stap van de ontwikkeling van het kind. 

Voor de groepen 1/2 maken we geen gebruik van toetsen. Daar volgen we de kinderen met de observatie lijsten van KIJK!. Kinderen ontwikkelen zich sprongsgewijs. Wij volgen de kinderen gedurende langere periodes om zo een compleet beeld te krijgen. 

Deze informatie gebruiken we om te bekijken of de ontwikkeling verloopt zoals je mag verwachten. Is dat niet het geval, kunnen we tijdig bijsturen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het geven van een goed advies bestaat niet alleen naar het kijken van de toetsresultaten. Motivatie en inzet zijn een belangrijk onderdeel. Daarom baseren we ons niet alleen op toetsresultaten. De leerkracht van groep 8 heeft altijd een gesprek met de leerling over hun ambities en wat hun motiveert. Het advies wordt altijd besproken met de leerling en de ouders. 

In de Hoeksche Waard maken we gebruik van de plaatsingswijzer. Het is een hulpmiddel om tot een goed advies te komen op basis van de ontwikkeling van een kind vanaf groep 6. De resultaten vormen een goede indicator voor het vervolg onderwijs. Kansrijk adviseren is daarmee geborgd.

Kansrijk adviseren is een speerpunt. Dat we dat als school goed doen blijkt uit de leerlingen die vanaf onze school naar het voortgezet onderwijs gaan. Het grootste gedeelte blijkt goed op niveau te zitten. Een enkele leerling stroomt op of af. 

Leerlingen krijgen geen toestemming om onder schooltijd deel te nemen aan kennismakingsactiviteiten in het voortgezet onderwijs. De basisschool kan wel met een volledige groep leerlingen naar een VO school gaan om daar een activiteit uit te voeren. Activiteiten waar leerlingen individueel voor inschrijven dienen buiten schooltijd om plaats te vinden. 

 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Elke school heeft een pedagogische opdracht. Dat betekent dat we kinderen meer leren dat taal, lezen, rekenen en schrijven. Welke bijdrage lever jij aan de groep, de school, jouw dorp en de maatschappij. Het gaat dus ook om het aanleren van vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen, grenzen aangeven en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden vast te leren op school, kan je je veilig voelen in de wereld om je heen. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Eigen
  • Open

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In het schooljaar 2021/2022 heeft de inspectie de Gouwaert bezocht. Het oordeel van de inspectie was positief. De Gouwaert is een fijne, veilige school met oog voor het individu. 

Terug naar boven