Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op de Gouwaert geven we les volgens de EDI methode. Het uitgangspunt is om leerlingen doelgericht onderwijs te bieden en als leerkracht houd je zicht op het onderwijsleerproces van de leerlingen.
Lesgeven via EDI betekent dat er afgestemd wordt op de instructiebehoefte van de leerling. Binnen een groep zijn er kinderen met verschillende niveaus. De leerkracht houdt daar rekening mee door het onderwijsaanbod af te stemmen op de onderwijsbehoeftes van het kind. De instructies en verwerking kan dus per kind verschillen. We kijken goed naar de kinderen zelf en hun resultaten om het onderwijsaanbod daarop af te stemmen.
In de groepen 1/2 bestaan de vakken niet als los vak. Op deze leeftijd ontwikkelen kinderen zich door te spelen en te ervaren.
We besteden veel tijd aan de basisvakken. De hoofdvakken zijn onderverdeeld in onderdelen.
Lezen is onderverdeeld in technisch lezen, begrijpend lezen en leesplezier.
Taal is onderverdeeld in taalkundige opdrachten, spelling en schrijven.
Wereldoriëntatie is onderverdeeld in aardrijkskunde, geschiedenis, natuur, techniek, mediawijsheid, digitale geletterdheid en burgerschap.
Kunstzinnige en creatieve vorming is onder andere onderverdeeld in tekenen, handvaardigheid, muziek en dans.
Onze school wordt bezocht door kinderen in en uit de omgeving van Goudswaard. We zijn een kleine school met combinatiegroepen. Het team bestaat uit ervaren leerkrachten, een intern begeleidster en een onderwijsassistente. We hebben veel extra handen in de klassen, zodat we alle kinderen de aandacht kunnen geven die ze nodig hebben.
Alle kinderen zijn uniek en hebben hun eigen opvoed- en onderwijsbehoeften en vooral hun eigen talenten.
Leerlingen hebben soms extra ondersteuning nodig. In ons ondersteuningsprofiel staat welke ondersteuning onze school kan bieden. Ons profiel bestaat uit basisondersteuning en extra ondersteuning.
Een paar keer per jaar wordt de school bezocht door externe experts die meekijken in de groepen. Op deze manier worden collega's extra ondersteund en kinderen met speciale zorg/ leerbehoeften beter begeleid.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het verbeteren van de kwaliteit van ons onderwijs is een cyclisch proces. Met het team bekijken we een paar keer per jaar alle gegevens en passen daar waar nodig ons onderwijs aan.
Onze school heeft een nauwe samenwerking met de peuterspeelzaal die zich in het gebouw bevindt. De kinderen gaan vanuit de peuterspeelzaal zowel naar IKC de Gouwaert als naar De School met de Bijbel.
De peuterspeelzaal en onze school maken gebruik van het observatie instrument KIJK! De leerkracht heeft een "warme overdracht" met de leidster van de peuterspeelzaal. De KIJK! registratie wordt ook met de ouders besproken.