Wat is de klachtenregeling?
Klachten komen overal voor, dus ook bij ons op school. Deze klachten willen wij graag op een goede wijze behandelen en kunnen gaan over verschillende onderwerpen, zoals de begeleiding van leerlingen, toepassing van strafmaatregelen, de schoolorganisatie, seksuele intimidatie, discriminatie, agressie en/of geweld. Uitgangspunt is dat een klacht eerst met de direct betrokkene(n) wordt besproken. In de meeste gevallen is dit de leerkracht. Krijgt u daar geen gehoor bespreek het dan met de schoolleiding. Indien noodzakelijk zal de schoolleiding een gesprek arrangeren met de desbetreffende leerkracht. Indien dit alles onbevredigend verloopt, kunt u zich wenden tot de vertrouwenspersoon die aan de school verbonden is. Heeft u bovenstaande lijn gevolgd en de klacht is niet naar uw tevredenheid opgelost dan kunt u zich wenden tot de landelijke klachtencommissie.
Klachtencommissie
Ingediende klachten worden behandeld door een klachtencommissie. Onze school is aangesloten bij de landelijke klachtencommissie Protestants Christelijk onderwijs.
Klachtenregeling
De schoolleider en de vertrouwenspersoon en de klachtencommissie doen hun werk binnen de kaders van een klachtenregeling. De volledige klachtenregeling ligt ter inzage op school. U kunt hier ook een kopie van opvragen. De klachtencommissie heeft op basis van de klachtenregeling de bevoegdheid een oordeel te geven over klachten betreffende gedrag en/of beslissingen dan wel over het nalaten van gedrag of het niet nemen van beslissingen van bestuur, personeel en leerlingen.
Klachtentermijn
Klachten kunnen in principe zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen drie maanden na de gedragingen en/of beslissingen of het niet nemen van een beslissing ingediend worden. Enkele klachten kunnen ook na de termijn van drie maanden worden ingediend.
Strafbaar feit
Indien de klacht betrekking heeft op een zedenmisdrijf, dan heeft het bevoegd gezag op grond van een schriftelijk oordeel over de klacht door de klachtencommissie en in overleg met de vertrouwensinspecteur de plicht aangifte te doen bij een opsporingsambtenaar. Ook wordt gemeld bij de onderwijsinspectie. We gaan ervan uit door deze regeling een heldere procedure te hebben gecreëerd. We kunnen niet zuinig genoeg zijn op de aan onze zorg toevertrouwde leerlingen!
Contactpersoon: Ellen Prins
Vertrouwenspersoon: Aleida Weppelman, Westeinde 39 2969, BM Oud-Alblas [email protected]
Klachtencommissie: Postbus 822324 2508EH Den Haag (070-3861697)