obs De Kranepoort

J. Huurmanlaan 8 2831 XT Gouderak

  • Eén maal per week werkt groep 7/8 samen met de kleuters. Dit is iedere keer weer een feest om te zien.
  • Schoolfoto van obs De Kranepoort
  • De Kranepoort prijst zich gelukkig met een actieve OV. Door onze schoolshirts zijn onze kinderen goed herkenbaar bij activiteiten.
  • Op De Kranepoort is er een duidelijke rode draad qua onderwijsconcept. In alle groepen maakt de leerwand het leren zichtbaar.
  • Op De Kranepoort zetten we coöperatieve werkvormen in. Dit geeft afwisseling en leerwinst.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Eindresultaten

Schooljaar 2022-2023 laat CITO- eindresultaten zien die overeenkomen met de verwachtingen en adviezen.

Alle groep 8 leerlingen hebben samen met hun ouders en/of verzorgers een passende plek binnen het voortgezet onderwijs gevonden. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Opbrengstgericht passend onderwijs (OPO)

Voor het analyseren van de onderwijsopbrengsten wordt op De Kranepoort het systeem van opbrengst gericht onderwijs (OPO) gehanteerd m.b.v Focus PO. In het hoofdstuk Het onderwijs- kwaliteitszorg wordt de cyclus van OPO duidelijk beschreven.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Voor ouders van de leerlingen van groep 8 is er een stappenplan voor het traject dat doorlopen moet worden voor plaatsing op het VO.
De informatiebrief met het stappenplan ontvangen zij aan het begin van het schooljaar. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Vanwege een klein leerlingaantal is hier geen (volledige) informatie zichtbaar (bescherming persoonsgegevens).

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Sociaal emotioneel leren

Op De Kranepoort zijn we in het schooljaar 2020-2021 in alle groepen gestart gegaan met de lessen van Kwink.
Het team heeft vorig jaar een training gevolgd van Kees van Overveld over sociaal emotioneel leren (SEL).
Leerkracht Saskia van Dam wordt opgeleid tot gedragsspecialist. Zij zal samen met de zorgcoördinator Linda Groenendijk dit schooljaar het beleid schrijven en implementeren.

Tevens heeft de school een leerlingenraad waarvan de leden ambassadeur van positief gedrag zijn. Kinderen kunnen bij hen terecht als er op sociaal gebied een probleem is. 
De onderwijs assistente Jacqueline van Vugt is vertrouwenspersoon binnen onze organisatie.

Jaarlijks worden de veiligheidsmonitor van WMK-po afgenomen en de tevredenheidsenquête van Viseon afgenomen.
De resultaten laten een zeer gunstig evenwichtig beeld zien. De sfeer op De Kranepoort is dan ook met recht bijzonder te noemen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zelfmanagement
  • relaties kunnen hanteren
  • keuzes maken

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven