Kindcentrum Goejanverwelle

Chopinstraat 10 2807 PS Gouda

  • Wall of fame
  • De PieBies
Ze staan voor onze drie kernwaarden respect - verantwoordelijkheid - veiligheid
  • Logo
  • Ons gebouw

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Rond november doen we als school mee aan het normeringsonderzoek van de Route 8 zodat kinderen ervaren hoe de toets wordt afgenomen.

Jaarlijks maken wij een plan van aanpak m.b.t. groep 8.

Resultaten eindtoets 2023:

We voldoen aan de gestelde eisen m.b.t. de signaleringswaarde. Kijken we naar voorgaande jaren, zien we dat het aantal kinderen dat gemiddeld 2F/1S behaalt, stijgt.

Lezen: We behouden we 100% 1F en streven naar vergroten/verstevigen van het behalen percentage m.b.t. 2F.

Taalverzorging: We zien na de dip van vorig jaar nu weer een stijgende lijn. 2F wordt door meer dan 70% van de kinderen behaald. We streven iernaar om hier weer de 100% 1F te behalen. 

Rekenen: de 1S score daalt. Dit is een punt van aandacht. Ook de groep van <1F stijgt. Rekenen is dus naast lezen een punt van aandacht.

Conclusies:

In schooljaar 23/24 zullen we scholing inzetten op begrijpend lezen. Er is een onderzoek geweest in het afgelopen schooljaar mbt werken met Snappet en rekenen. De uitkomsten hiervan worden meegenomen in teamoverleggen en in de groeps- en leerlingbesprekingen. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Tussenresultaten worden gebruikt om te sturen op opbrengsten en de daarbij gestelde doelen. Tussenresultaten worden gebruikt om de doelen voor de volgende periode weer bij te stellen. De instructie wordt afgestemd op het niveau van de groep en wordt indien nodig tussentijds bijgesteld.

In ons onderwijs houden we rekening met de onderwijsbehoeften van de kinderen. We erkennen de verschillen tussen de kinderen en proberen hier zoveel mogelijk rekening mee te houden in de instructie en de verwerking van de leerstof. We gaan uit van de volgende uitgangspunten:

  • We gaan uit van wat het kind al kan
  • Samenwerking is belangrijk tussen kinderen en met de ouders
  • Zoveel mogelijk rekening houden met wat een kind nodig heeft
  • Leerkrachtvaardigheden zijn belangrijk bij effectieve instructie en klassenmanagement

Wij verzamelen alle gegevens van de tussen- en eindtoetsen en maken een analyse en een groepsoverzicht. Op basis van deze gegevens maken we een groepsplan. Dit plan en het overzicht wordt regelmatig geëvalueerd en bijgesteld.

In de groepen wordt groepsdoorbrekend gewerkt m.b.t. instructie rekenen en (begrijpend) lezen in de parallelgroepen. Hierdoor is het mogelijk voor kinderen om op hun eigen niveau instructie te krijgen.

Als een kind beter geholpen is met extra ondersteuning stelt de school in samenspraak met de ouders een ontwikkelingsperspectief (OPP) op. Het OPP beschrijft hoe dicht het kind gestelde doelen kan benaderen en welke extra ondersteuning daarvoor nodig is. Ouders hebben een wettelijk instemmingsrecht op het handelingsdeel van het OPP. In dit plan worden de volgende zaken opgenomen: de te verwachten uitstroombestemming, de ondersteuning, de begeleiding en eventueel de afwijkingen van het onderwijsprogramma. In samenhang met het OPP werken de scholen met het zogenaamde Groeidocument waarin de stappen worden gevolgd van basis- naar extra ondersteuning. De betrokkenheid van de ouders, maar ook van het kind zelf is in het groeidocument uitgangspunt. Deze extra zorg wordt of door de leerkracht of door de onderwijsassistenten gegeven.

Extra hulp van buitenaf (bijvoorbeeld de schoolbegeleidingsdienst) vindt nooit plaats zonder medeweten van de ouders. Regelmatig overleggen de intern begeleiders met de directie in het managementteam, waarbij ook de zorgkinderen worden besproken.

Naast de extra ondersteuning van de eigen leerkracht krijgen kinderen met een taalachterstand extra hulp (taalstimulering) in of buiten de groep. Dit wordt gegeven door een onderwijsassistent.

 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Tijdens de schoolloopbaan van de kinderen hebben wij een zo goed en compleet mogelijk beeld gevormd van hun werkhouding, motivatie en inzet. Wij hebben de kinderen gezien, op verschillende momenten meegemaakt en leren kennen. Eind groep 7 krijgen kinderen een pré- advies richting het voortgezet onderwijs. Meteen na de zomervakantie is er een voorlichtingsavond voor ouders over het voortgezet onderwijs en kinderen krijgen uitleg in de groep en worden voor januari verschillende scholen bezocht. Aansluitend vinden er gesprekken plaats tussen kind, ouder en leerkracht - over het pré-advies. Tussen 10 en 31 januari 2024 krijgt iedere kind uit groep 8 een voorlopig schooladvies.  Het voorlopig schooladvies wordt besproken met kind, ouders en de groepsleerkracht. Het advies is tot stand gekomen in overleg met de leerkrachten van groep 6, 7 en 8, intern begeleider en directie. Het advies is gebaseerd op de resultaten van de dagelijkse lessen en didactische gegevens uit het Cito-leerlingvolgsysteem. Tevens worden ook motivatie, taakgerichtheid, het maken van huiswerk en concentratie van de leerling meegenomen.  Vervolgens maken de kinderen in de eerste twee weken van februari 2024 de doorstroomtoets.  Krijgt een kind een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geven wij als school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van het kind is, kunnen wij besluiten het advies niet te verhogen. Als school moeten wij dit motiveren. In de week van 25 maart t/m  31 maart 2024 melden ouders hun kind aan met het definitieve advies op de middelbare school van hun keuze.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Ons kindcentrum werkt met PBS (Positive Behavior Support). Dit houdt in dat wij werken met schoolbrede positief geformuleerde gedragsverwachtingen. Deze gedragsverwachtingen zijn gebaseerd op onze drie kernwaarden: respect, veiligheid en verantwoordelijkheid. In de school en op het plein belonen wij goed gedrag. Hierdoor zijn we voorspelbaar hoe wij als team reageren en welke consequenties de kinderen kunnen verwachten.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Respect
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven