We werken elke dag aan kwaliteit. Daarvoor hebben we binnen ons bestuur een systeem van kwaliteitszorg afgesproken. We werken volgens de cyclus ‘plan, do, check, act’ (pdca). Die cyclus passen we toe op het niveau van de leerling, de groep én de school. Eerst verzamelen en analyseren we gegevens. Vandaaruit formuleren we doelen en plannen. Tijdens de uitvoering kijken we hoe het loopt en of er aanpassingen nodig zijn. Elk halfjaar, elk jaar en eenmaal per vier jaar kijken we of de doelen zijn gehaald en hoe dat is verlopen. Wat heeft gewerkt, wat niet, en waardoor komt dat? Dat wordt de basis voor onze nieuwe doelen en plannen. We halen gegevens uit methode gebonden toetsen en (tweemaal per jaar) uit niet-methode gebonden Cito-toetsen. Daarnaast kijken we regelmatig bij elkaar in de les. Daarvoor gebruiken we de Groeiling Kijkwijzer. Minstens één keer in de vier jaar krijgen wij bezoek van een auditcommissie met deskundigen van buiten de school en De Groeiling. Zij vragen ouders, leerlingen en personeel naar hun beeld van het onderwijs op onze school.
Doelen schoolplan 2020-2024
1. Kwalificatie: de basiskennis
Wat willen wij de komende twee jaren bereiken?
- Wij leren kinderen op het voor hen maximaal bereikbare niveau- begrijpend rekenen; referentieniveau 1F minimaal 93% /Referentieniveau 1S minimaal 62% of hoger
- begrijpend lezen groep 4 t/m 8 (en luisteren groep 1 t/m 3) referentieniveau 1F minimaal 100 %/referentieniveau 2F minimaal 72%Wij bieden leerstrategiee¨n aan die op basis van onderzoek effectief zijn gebleken.
Hoe willen wij dit de komende twee jaren bereiken?
Algemeen:
- Wij brengen (nog) meer lijn in ons aanbod, zodat helder wordt wat wij van onze leerlingen verwachten, gekoppeld aan het te verwachten uitstroomniveau. De ontwikkeling zit mn in de middenbouw.
- We ruimen een belangrijke plaats in voor hedendaagse media en mediawijsheid
- Door expliciet invulling te geven aan 'leren leren'; beginnend bij de executieve functies en talentontwikkeling.
- We werken m.b.v. kennisteams waarin onderbouw, middenbouw en bovenbouw vertegenwoordigd zijn. Een kennisteam is een groep van 3-5 leerkrachten die verantwoordelijk zijn voor het ontwikkelen en verbeteren van een specifiek vakgebied binnen de school en dit op onderzoeksmatige wijze aanpakken.
Begrijpend rekenen
- Wij investeren in leerkrachtvaardigheden gekoppeld aan het Expliciete Directe Instructie-model en het drieslagmodel. Daarnaast zetten we een vorm van collegiale consultatie in waarbij de rekencoördinator een leidende rol speelt.
- Wij werken doelgericht n.a.v. de leerlijnen. Dit doen we m.b.v. een nieuwe rekenmethode (WIG 5 in groep 3) en Snappet (WIG 5 instructie) in groep 4 t/m 8.
- Wij zetten digitaal, adaptief oefenmateriaal optimaal in om te kunnen differentie¨ren naar het niveau van de leerling. Dit om het uitstroomniveau van de leerlingen te kunnen waarborgen.
- Dit wordt aangestuurd door het kennisteam rekenen.
Begrijpend luisteren (groep 1 t/m 3)
- Wij investeren in leerkrachtvaardigheden op het gebied van begrijpend luisteren. Hierdoor zullen leerlingen leren om informatie beter op te nemen, wordt de woordenschat vergroot en hebben ze een goede voorbereiding op het begrijpend lezen.
- Wij bevorderen dit begrijpend luisteren door het stellen van vragen op verschillende niveaus en door het ‘hardop denken’. De herziene Taxonomie van Bloom is hierbij een hulpmiddel.
Begrijpend lezen
- Begrijpend lezen is niet meer een apart vak maar wordt betekenisvol aangeboden o.a. vanuit de zaakvakken waarbij de inhoud centraal staat.
- Wij investeren in leerkrachtvaardigheden zodat Close Reading goed kan worden toegepast.
- We ontwikkelen een leesbeleid binnen de school ter verbetering van het begrijpend lezen. Vanuit het leesoffensief binnen de Groeiling gaan we ons oriënteren op LIST- en DENK-lezen.
- Op De Bijenkorf kunnen onze leerlingen gebruik maken van een rijke schoolbibliotheek. Dit wordt aangestuurd door het kennisteam Taal
2. Vaardigheden: nu en in de toekomst
Wat willen wij de komende twee jaren bereiken?
Wij leren onze kinderen:
- samenwerken
- problemen herkennen en oplossen
- weloverwogen een eigen mening vormen.
Hoe willen wij dit de komende twee jaren bereiken?
- Wij stellen ons Taalonderwijs (deels) in dienst van onze doelen bij vaardigheden. Dit doen we o.a. door expliciet aandacht te geven aan “samenwerken” en “weloverwogen een eigen mening vormen”
- Wij stellen zaakvakken (geschiedenis, aardrijkskunde, natuur & techniek) in dienst van onze doelen bij vaardigheden. Bij deze vakken zetten we meer in op vaardigheden.
- Wij stellen creatieve (beeldend, drama, muziek) levensbeschouwelijke (o.a. de Vreedzame School) en aan sport en beweging gerelateerde aspecten van ons onderwijs in dienst van onze doelen bij vaardigheden.
3. Socialisatie: identiteit en burgerschap
Wat willen wij de komende twee jaren bereiken?
Wij leren onze kinderen om:
- zorgzaam te zijn
- de eigenheid van een ander te respecteren.
Daarnaast hebben wij als school de opdracht om ons burgerschaps-onderwijs opnieuw onder de loep nemen. Voldoet het aan de wet?wetsartikel a - nadrukkelijk en expliciet bijbrengen van respect voor en kennis van de basiswaarden van de democratische rechtsstaat
wetsartikel b - beschrijven hoe wij met onze leerlingen werken aan de sociale en maatschappelijke competenties die nodig zijn om te functioneren in een pluriforme democratische samenleving
wetsartikel c - borgen van aandacht voor en kennis van soorten van diversiteit op het niveau van groepen en individuen en het bevorderen van de acceptatie daarvan
wetsartikel d - vormgeven van de school als oefenplaats voor democratisch burgerschap
De wet schrijft voor dat burgerschapsonderwijs doelgericht, samenhangend en herkenbaar aanwezig moet zijn en wordt beschreven in visie, doelen, aanbod en evaluatie.
Hoe willen wij dit de komende twee jaren bereiken?
- Deze vormende waarden vertalen wij in ons pedagogisch beleid: De Vreedzame School. Hoe past De Vreedzame School in de nieuwe wet?1. Vreedzame Scholen werken met een schoolgrondwet. Hierin staan sociale normen die passen bij de waarden uit de Nederlandse grondwet. De sociale normen komen ook terug in het lesprogramma en zorgen samen voor de in de wet genoemde cultuur. Dit sluit aan bij wetsartikel a.
- 2. Positieve conflictoplossing is één van de hoofddoelstellingen. De Vreedzame School beschrijft en levert een structureel longitudinaal aanbod sociale en maatschappelijke competenties dat nodig is om te functioneren in een pluriforme democratische samenleving. Dit sluit aan bij wetsartikel b.
- 3. Er is ruim aandacht in het programma voor diversiteit en respect voor alle vormen van diversiteit. Het vermogen om je in een ander te kunnen verplaatsen en het belang van inclusie en bestrijden van uitsluiting en discriminatie komen sterk in het programma naar voren. Dit sluit aan bij wetsartikel c.
- 4. Eén van de pijlers van het programma is het helpen vormgeven van de school tot een oefenplaats voor democratisch burgerschap en actieve participatie.Dit valt samen met wetsartikel d uit de verduidelijkte wet.
- 5. De wet schrijft voor dat burgerschapsonderwijs doelgericht, samenhangend en herkenbaar aanwezig moet zijn en wordt beschreven vanuit visie, doelen, aanbod en evaluatie. De Vreedzame School heeft een theoretisch onderbouwde, heldere visie op burgerschap en vertaalt die naar de grote doelen die in de wet staan. Deze zijn in subdoelen uitgewerkt en gekoppeld aan structureel aanbod op het niveau van de school, de professional en de leerling. In het programma zit een evaluatie-instrument. Omdat scholen vrij zijn in het kiezen van het aanbod, is er geen door de inspectie genormeerde toetsing. Natuurlijk kunnen scholen van diverse evaluatie-instrumenten gebruikmaken. Het programma van De Vreedzame school bevat een concrete aanpak voor borging. Kwaliteitszorg vindt plaats via de cyclus doelen, doen, data, duiden (4D).
4. Persoonsvorming: ontwikkeling van kinderen
Wat willen wij de komende twee jaren bereiken?
Wij gaan verder met onze huidige aanpak; gekoppeld aan het doelgericht werken. Hierbij gaan we met leerlingen in gesprek over waar hun sterke kanten liggen en wat ze nog moeilijk vinden en graag verder willen ontwikkelen. Maar ook waardoor kinderen gemotiveerd raken. Wij leren kinderen om naar dit zelfinzicht te handelen, want hierdoor ontwikkelen zij zelfvertrouwen. Talent wordt door de leerlingen vaak als gewoon ervaren. De leerkracht kan helpen de leerlingen hun specifieke talent te laten zien zodat het talent in actie omgezet kan worden. Hierbij is passend gedrag en een context nodig. Leerlingen die meer zicht hebben op hun eigen talenten zullen meer positieve emoties ervaren en ontwikkelen een grotere veerkracht. Hierdoor kunnen ze beter tegen tegenslagen wat het doorzettingsvermogen in moeilijke situaties of bij lastige uitdagingen vergroot. De voldoening die ze daaruit putten, leidt tot nog meer positieve emoties.
Hoe willen wij dit de komende twee jaren bereiken?
- Wij laten onze leerlingen ervaren hoe het is om naar zelfinzicht te handelen en door vallen en opstaan te groeien. Met o.a. Rots& watertrainingen, Talentontwikkeling (Luc Dewulff) en het expliciet aanleren van executieve vaardigheden.
- Wij geven zelf het goede voorbeeld en vragen de leerlingen om feedback.
- Wij leren leerlingen actief hun sterke kanten (talenten) verder te ontwikkelen door ze hiervoor een context aan te bieden en passend gedrag te leren.
- Wij willen dat leerlingen zelf een rol gaan spelen in het in beeld brengen van hun sterke kanten en wat ze nog moeilijk vinden. Dit zodat ze na de basisschool met hun eigen dossier en veel zelfinzicht naar het VO kunnen overstappen.