Protestants Christelijke Basisschool Livingstone

Livingstonelaan 60 2803 EL Gouda

  • Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool Livingstone
  • Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool Livingstone
  • Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool Livingstone
  • Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool Livingstone
  • Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool Livingstone

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

We hanteren in groep 1 t/m 8 het leerlingvolgsysteem van Cito, het zogenoemde Leerling in Beeld. Daardoor is het mogelijk om de resultaten van de school in kaart te brengen op individueel, groeps- en schoolniveau. Het schoolgemiddelde van de eindtoets geeft inzicht in het niveau van de school ten opzichte van het landelijk gemiddelde. Uiteraard is het instroomniveau van de kinderen mede bepalend voor de hoogte van de Cito-score. 

Analyse op schoolniveau: het aanbod voor beide groepen is hetzelfde geweest. Waarbij de ene groep in de leerstand stond en dit wist vast te houden, was er bij de andere groep steeds veel aandacht nodig om de veiligheid te creëren en vast te houden, wat een uitdaging was. Alleen voor deze groep was het nodig om een Spellingaanbod te doen op groep 7 niveau. Het is een uitdaging om een algemene conclusie te trekken. We hebben nog niet eerder zo'n groot verschil gehad tussen twee groepen. Op groepsniveau ligt de analyse en conclusie ter inzage bij de directie.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op de Livingstoneschool werken we handelingsgericht (HGW). Dit betekent dat we denken in mogelijkheden. Hierdoor staan de onderwijsbehoeften van onze groepen en onze leerlingen centraal. Uiteraard heeft de leerkracht hierbij een belangrijke rol. Het is dan ook van belang om de deskundigheid van onze leerkrachten op didactisch en pedagogisch gebied op een hoog niveau te houden. Ook de ouders worden betrokken bij het HGW. Zij hebben een belangrijke rol. Wij zien ouders namelijk als deskundigen waarmee we regelmatig afstemmen over de kinderen.      

Binnen het handelingsgericht werken, werken we in de groepen op drie niveaus. Hiermee krijgt iedere leerling instructie op zijn of haar niveau. De doelen, het onderwijsaanbod aan de verschillende niveaugroepen en de organisatie hiervan worden beschreven in zogenaamde groepsplannen per vak. Deze plannen worden tweemaal per jaar, nadat de methode-onafhankelijke toetsen zijn afgenomen, bijgesteld en aangepast.  

Opbrengstgericht werken (OGW) Het werken aan een opbrengstgerichte cultuur ziet er op de Livingstoneschool als volgt uit:

  • We werken met een duidelijke toetskalender waarin het afnemen en analyseren van toetsen en het planmatig werken aan verbetering van opbrengsten op leerling-, groep- en schoolniveau door middel van protocollen is opgenomen.
  • De schoolleider en de interne begeleiders (Ib-ers) hebben geleerd een opbrengstgerichte cultuur te integreren in de huidige schoolcultuur.
  • De schoolleider, Ib-ers en de leerkrachten hebben geleerd resultaten op waarde te schatten en zijn in staat om te werken met prognoses.
  • Tijdens groepsbesprekingen staan naast het pedagogische klimaat ook de opbrengsten centraal.
  • Er wordt gewerkt met rapportages waarin de tussenresultaten en de eindresultaten staan opgenomen met een prognose voor de eindresultaten van het volgende jaar. Daarnaast komen leerkrachten per bouw bij elkaar om tijdens intervisiemomenten elkaar te bevragen over de behaalde resultaten. Dit leidt tot adviezen over het vervolgtraject.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De leerlingen uit groep 8 van de Livingstoneschool stromen veelal door naar VO scholen in de omgeving. De meesten gaan naar de Goudse waarden, Coornhert of de Driestar. Uiteraard vindt er met de betreffende scholen een warme overdracht plaats.

Om onze leerlingen van de groepen 7 en 8 zo goed mogelijk voor te bereiden op het voortgezet onderwijs, bezoeken wij met hen een aantal open dagen en geven wij ze een zo volledig mogelijke voorlichting. Daarnaast helpen wij hen met het plannen van het huiswerk, dat met regelmaat wordt meegegeven. Ook de ouders nemen wij mee vanaf groep 7 in het VO-traject.

In groep 7 is er een voorlichtingsavond Voortgezet Onderwijs. Aan het eind van groep 7 vindt het VO-prognosegesprek plaats. Hierdoor heeft u als ouder alvast een indicatie naar welk niveau uw zoon/dochter zou kunnen doorstromen. Begin groep 8 wordt het gesprek hervat en na de toetsen in januari volgt in februari een definitief schooladvies, zodat alle leerlingen van groep 8 half maart aangemeld kunnen worden.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op de Livingstoneschool ontwikkelingen de kinderen zich in een veilige schoolomgeving. Aan de hand van de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren richten we ons de preventie van storend gedrag en pesten, maar bovenal op de kracht van een veilige groep! Kwink geeft de leerlingen handvatten om op een positieve manier met elkaar om te gaan. Omdat de hele school in dezelfde week met hetzelfde thema bezig is, kan er ook thuis goed over gesproken worden.  Kwink geeft ook materialen om als school en thuis een sterke samenwerking te hebben op het gebied van gedrag en sociaal-emotioneel leren door onder andere ouderbrieven aan te bieden. Zo blijft het thuisfront op de hoogte van de sociale ontwikkeling op school en worden de gedragsregels voor het kind steeds meer eigen.

Kwink werkt vanuit de SEL-competenties: 

  • Besef hebben van jezelf
  • Besef hebben van de ander
  • Keuzes kunnen maken
  • Zelf-management
  • Relaties kunnen hanteren

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veilige leeromgeving
  • Vertrouwen
  • Respect voor de ander & jezelf

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In maart 2019 kregen wij bezoek van de onderwijsinspectie. De gesprekken gingen over de opbrengsten van de school (de leerresultaten), de zorg en begeleiding (bijvoorbeeld signaleren en begeleiden van zorgleerlingen), de kwaliteitszorg (bijvoorbeeld planmatig werken aan verbeteractiviteiten) en wet- en regelgeving. De conclusie is: Op de Livingstoneschool is er sprake van een professionele kwaliteitscultuur. De leraren werken vanuit een breed draagvlak aan de verbetering van de onderwijskwaliteit. Dit gebeurt vanuit een onderwijskundige aansturing die de leraren veel verantwoordelijkheid geeft en waardoor ze zich eigenaar voelen van de resultaten en over de analyse ervan in gesprek gaan met elkaar. Er is daarbij veel aandacht voor individuele professionalisering. Wat nog aandacht kan krijgen is om meer vanuit een duidelijke leervraag de intervisie en collegiale consultaties in te richten met daarbij een duidelijke leerdoelstelling en concrete feedback. Het didactische handelen beoordelen we als voldoende. De didactische vaardigheden van de leraren zorgen voor een leerklimaat dat de leerlingen aanzet tot leren. De leerlingen zijn taakgericht en door onder andere samenwerkingsvormen, ook zelf actief betrokken. Kansen voor verbetering zijn er ook. Zo kan de school haar uitleg meer laten aansluiten op de onderwijsbehoeften van leerlingen die meer aankunnen. 

Terug naar boven