Welke doelen staan in het schoolplan?
Onze school heeft, samen met het bestuur en de andere twee scholen van CNS in het Strategisch Beleidsplan 2023-2027 voor de komende vier jaar (2023-2027) de onderstaande grote verbeterdoelen, ambities, vastgesteld. Ze vormen de focus voor ons handelen in de periode 2023-2027.
Kwalitatief goed, toekomstgericht en inclusiever onderwijs:
- Inclusiever Onderwijs
- Goede Opbrengsten Rekenen; Taal; Begrijpend Lezen
- Digitalisering
Discipelschap en rentmeesterschap; gezonde kinderen op een gezonde school:
- Duurzaamheid
- Bewegingsonderwijs
- Burgerschap
Bekwaam personeel:
- Gedeeld leiderschap/eigenaarschap
- Vinden; binden; boeien
- Professionalisering
Positionering en Profilering
Hieronder zijn de vier ambities toegespitst op de Livingstoneschool. Met het team is besproken m.b.v. de confrontatiemix Vasthouden, Versterken, Verzwakken en Verdwijnen hoe deze ambities gerealiseerd moeten worden op de Livingstoneschool.
Ambitie 1: Kwalitatief goed, toekomstgericht en inclusiever onderwijs:
- Inclusiever Onderwijs: Op de Livingstoneschool variëren we sterk in ons onderwijsaanbod. We hebben hart voor alle kinderen en oog voor gezinssituaties. Door de professionele cultuur die de afgelopen vier jaar stevig is neergezet, is er een goed samenwerking zichtbaar met o.a. het Leiderschapsteam, de Leerstuurteams en de specialisten. Naast het vasthouden van onze expertise op het gebied van NT2/TOS en de Plus- en Klusklas, is er versterking nodig van schoolbrede expertise op het gebied van Taal (taalleesspecialist) en Gedrag (gedragsspecialist, dit kan ook bovenschools voor de drie scholen). Daarnaast moeten er duidelijke kaders worden geformuleerd wat ons aanbod is en wat onze grenzen zijn voor inclusief onderwijs zowel op school- als bovenschoolsniveau.
- Goede Opbrengsten Rekenen; Taal; Begrijpend Lezen: We houden onze kennis en vaardigheden op het gebied van EDI op niveau door training van nieuwe collega's, geplande intervisie en collegiale consultatie. Daarnaast borgen we de implementatie van Staal! en implementeren we een nieuwe rekenmethode. Het eigenaarschap van de leerlingen borgen we d.m.v. kindgesprekken over zowel SEL als Opbrengsten. Door veel nieuwe onderwijsontwikkelingen is er behoefte aan borging en het maken van keuzes, waardoor de RTL-vakken en de diverse niveaugroepen voldoende instructie(tijd) krijgen op zowel verlengend als verdiepend niveau.
- Digitalisering: Er wordt gewerkt met goede devices in de gehele school en kinderen kunnen zelfstandig werken met de laptop. Maar er is behoefte aan het borgen van de leerlijn ICT waarin duidelijke doelen worden verwoord en behaald. Een ICT-coördinator (bovenschools), die deze leerlijn borgt, is nodig omdat er nu veel tijd gaat naar adhoc-technische oplossingen i.p.v. de implementatie van goede vaardigheden.
Ambitie 2: Discipelschap en rentmeesterschap: gezonde kinderen op een gezonde school:
- Duurzaamheid: Op onze school is aandacht voor duurzaamheid (scheiden van afval, doppers, bambooks), ouders organiseren kledingbeurzen en bij de KBW is er een boekenmarkt. Bij de thema's moeten we gerichte thematische acties koppelen, zoals 'Wandelen voor Water' bij lessen over het Milieu. Bij de nieuwbouw is duurzaamheid een belangrijk onderwerp. We zijn kritisch op welke materialen er worden gebruikt.
- Bewegingsonderwijs: Onze leerlingen krijgen in de midden- en bovenbouw 1 uur bewegingsonderwijs in de gymzaal. Met de nieuwbouw zal met een gymzaal aan het verplicht aantal uren (2x 45min) voldaan worden. D.m.v. buitenspeelbakken vinden er gerichte activiteiten plaats in de pauze. In de les wisselt de leerkracht activiteiten af met activerende werkvormen. Bewegend Leren (TPR) is een bewezen manier van effectief onderwijs. De school moet onderzoeken of hier behoefte aan is en of dit passend is bij onze leerlingpopulatie. Doordat de school de komende jaren wil focussen op borging, moet onderzocht worden of Bewegend Leren een bijkomend doel wordt.
- Burgerschap: Binnen de school is er een doorgaande lijn voor Sociaal-Emotioneel Leren en lessen Burgerschap vanuit de methode Kwink. Het stuurteam Gedrag, waaraan Kwink-coaches deelnemen, zorgt voor de borging van deze methode, koppelt lessen en observaties aan de groepsdynamiek en zorgt voor de implementatie van de Burgerschapslessen. Er is behoefte aan integratie met het bijbelonderwijs en de Blinkthema's (met name in de bovenbouw overlappen thema's elkaar). Een versterking van burgerschap in de praktijk is wenselijk i.c.m. met bestaande activiteiten.
Ambitie 3: Bekwaam personeel:
- Gedeeld leiderschap/eigenaarschap: Afgelopen vier jaar is er ingezet op een professionele cultuur waarin wordt gewerkt in leerteams, zinvolle studiedagen rondom EDI, Management Drives en de methode plaatsvinden en feedback wordt gegeven op zowel functioneren als vaardigheden. Er is een goed coachingstraject voor zowel de startend als bekwaam personeel. We versterken ons d.m.v. geplande collegiale consultatie en zetten we onze MD-profielen in. Binnen de leerteams is expertise op het vakgebied, vindt nog betere afstemming plaats in de gestelde doelen en is het duidelijk welke expertise er wel/niet is binnen de school. Dit schept duidelijk in de kaders die nodig zijn voor inclusief onderwijs. Feedback geven is een terugkerend onderwerp dat wij willen borgen. Eigenaarschap vanuit het kind kan worden versterkt door feedback aan en vanuit het kind.
- Vinden; binden; boeien: CNS toont goed werkgeverschap; er is ruimte om opleidingen te volgen, binnen het team is een prettige en veilige cultuur en iedereen denkt mee in het beleid door o.a. deelname leerteams. Er is een goede balans tussen ervaren en nieuw personeel en stagiaires worden goed betrokken bij het team. Door het aannamebeleid personeel is er een gezamenlijke beleving van de identiteit en dat schept verbondenheid. Door het inzetten van eigen expertise, dat motiverend werkt, zou er minder met externe professionals gewerkt hoeven te worden. Door tekort op de arbeidsmarkt ook bij de kinderopvang is het een uitdaging het personeel op goede sterkte in te zetten op de nodige werkdagen met passende duo's. Echter is dit noodzakelijk voor een goede samenwerking en de continuering van de onderwijskwaliteit op langer termijn. Actievere deelname aan stagemarkten en het up-to-date-houden van onze status op social media draagt bij aan deze sub-ambitie.
- Professionalisering: Door het contact tussen de leerteams, het faciliteren van opleidingen, het borgen van de implementatie d.m.v. onderwijsinstructiekaarten, het de teambrede professionele ontwikkeling is het team geschoold. Op bovenschools niveau is er leiding, ambitie en urgentie nodig om de diverse leerteams te laten samenwerken. Expertise kan bovenschools gedeeld worden en ingezet worden op de andere scholen (bijv. CNS-academie).
Ambitie 4: Positionering en Profilering We vinden het belangrijk dat ouders in Gouda weten, dat CNS op drie scholen een plek biedt, waarbij onderwijs vanuit een door personeel breed gedragen en beleefde christelijke identiteit wordt vormgegeven.
- Door de veranderingen in de maatschappij en de verwachtingen van ouders/verzorgers ervaart het personeel dat het soms tegen grenzen aanloopt. Het is belangrijk dat er duidelijke kaders zijn en dat personeel bekwaam is deze grenzen aan te geven.
- De driehoek Ouder-Kind-Leerkracht is stevig doordat het vakbekwame leerkrachten voor de klas staan en dat ouders laagdrempelig contact met het personeel weet te maken. Ouders kunnen nog meer betrokken worden door meegenomen te worden in de processen die worden ingezet t.b.v het lerende kind, maar ook door in te zetten op praktische ouderparticipatie.
- De school heeft een duidelijke identiteit, het is belangrijk om dit vast te houden en het aannamebeleid van het personeel te handhaven omdat dit onderscheidend is voor de scholen van CNS.
- Op de Livingstoneschool vinden er structureel updates plaats via de daarvoor bestemde digitale kanalen van het onderwijs in de klas en in de school. Qua identiteit mogen we ons nog meer profileren, maar ook social media mag meer geupdate worden.
- De school laat zien dat het maatschappelijk participeert: leren omgaan met anderen waarbij de huidige identiteit wordt vastgehouden maar ook ruimte is voor andere visies/geloven. Daarbij is het van belang dat er ook samenwerking in de buurt/wijk wordt gevonden zoals met De Ark. Meer aandacht mag er zijn voor minderbedeelden en hoe praktische activiteiten hierbij vorm worden gegeven t.b.v. burgerschapsvorming en profilering bijv. activiteiten in de wijk.