Basisschool de KAS

2e E J Potgieterstraat 2 2802 VA Gouda

  • Vanaf 5 jaar is er de mogelijkheid tot gratis schoolzwemmen
  • Leren doen we van én met elkaar
  • In groep 1-2 werken we thematisch; daarmee creëren we een rijke leeromgeving.
  • Woensdag, donderdag en vrijdag zijn onze groente/fruitdagen.
  • Hoe steek je over bij een zebrapad? Op het schoolplein oefenen we dit in een veilige omgeving.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Sinds het schooljaar 2020-2021 maken de leerlingen in groep 8 de IEP eindtoets. De school heeft als beleid dat in bijzondere situaties een leerling de eindtoets niet maakt; bijvoorbeeld vanwege een eigen leerroute of complexe problematiek(en). Dit is conform de richtlijnen van de inspectie. Voor deze leerlingen wordt dan een ontwikkelingsperspectief (OPP) opgesteld.

In het schooljaar 2021-2022 hebben bijna alle leerlingen van groep 8 de IEP eindtoets gemaakt. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op de KAS worden twee soorten toetsen afgenomen, namelijk methodegebonden toetsen en niet-methodegebonden toetsen.

Methodegebonden toetsen zijn toetsen die behoren bij de methode. Er wordt kennis getoetst die binnen de bekende context van de methode is aangeboden. Vaak betreft dit de leerstof die in de laatste twee of drie weken is aangeboden. 

De niet-methodegebonden toetsen zijn toetsen die onafhankelijk zijn van een methode. Het betreft hier kennis die getoetst wordt binnen een onbekende context en over een langere periode. Tot en met het schooljaar 2021-2022 maakten we gebruik van Cito-LOVS. In het schooljaar 2022-2023 zijn we gestarte met het LVS IEP voor groep 3-8. In het midden en aan het eind van het schooljaar is er een toetsafname.

De leerlingen in groep 1-2 werden tot en met het schooljaar 2021-2022 twee keer per jaar gescreend. Een meetmoment waarop de ontwikkeling van het kind werd vastgelegd. In het schooljaar 2022-2023 zijn we gestart met het LVS MKG.

Aan de hand van de observaties en resultaten wordt er op individueel en groepsniveau gekeken naar wat de leeropbrengsten zijn en wat een kind of groep de komende periode nodig heeft om tot een optimale groei te komen. 

Op basis van de trendanalyse wordt ook bekeken wat er nodig is op schoolniveau.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Schooladviezen 

Vanaf schooljaar 2023-2024 verandert de procedure van het schooladvies voor toelating tot het voortgezet onderwijs (vo). 

Het tijdpad bij de schooladvisering en de doorstroomtoets verandert om leerlingen meer gelijke kansen te bieden. Doordat alle leerlingen zich straks tegelijk aanmelden bij het vo, hebben zij dezelfde kans op een plek op de school die zij willen.?  

Daarnaast wordt de periode tussen de afgifte van het voorlopig schooladvies en de afname van de doorstroomtoets korter. Dat zorgt ervoor dat de meting van de cognitieve taal- en rekenvaardigheden van de leerlingen niet nog veel kan veranderen. Dat levert ook een bijdrage aan gelijke kansen voor elke leerling.  

Het tijdpad voor de schooladviezen en de doorstroomtoets 

  • Scholen melden zich vanaf 1 oktober tot 15 november aan voor een doorstroomtoets.
  • Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies. 
  • Leerlingen maken de doorstroomtoets in de eerste of tweede volle week van februari. 
  • Uiterlijk 15 maart ontvangen scholen de uitslag van de doorstroomtoets. 
  • Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies. 
  • Tussen 25 maart en 31 maart melden leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school (vo). De centrale aanmeldweek geldt alleen voor leerlingen die naar het vo gaan. 


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Goed in je vel zitten is een voorwaarde om te kunnen leren. Iedere leerling moet ervaren dat hij/zij er mag zijn en zich gezien voelt. Een goede relatie tussen de leerling en de leerkracht en leerlingen onderling is daarvoor belangrijk. Op school besteden we ruim aandacht voor de sociale omgaan. Een positieve benadering wordt gestimuleerd.  

Kinderen leren respect te hebben voor elkaars mening en mogen hun eigen mening ook uitdragen. Kinderen krijgen handvatten aangeboden om hun wensen en grenzen aan te geven en conflicten op een goede manier op te lossen. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veilig en vertrouwd
  • Samen
  • Eigenaarschap

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

"Een enthousiast team werkt hard aan onderwijsverbeteringen."

"De sfeer in de school is prettig. De omgang tussen de leerkrachten en de leerlingen en de leerlingen onderling is respectvol. Een ontwikkelingsachterstand of voorsprong wordt door de leerkrachten vroegtijdig gesignaleerd."

"De resultaten en observaties gebruikt de school om te signaleren of leerlingen in hun ontwikkeling stagneren of zich sneller ontwikkelen."

In het schooljaar 2019-2020 is onze school voor het laatst door de inspectie van onderwijs bezocht. De inspecteur was tevreden over wat ze zag en gaf aan dat er geen uitgebreid inspectieonderzoek nodig was.

In het schooljaar 2019-2020 en 2020-2021 hebben we als school meegedaan aan een themaonderzoek. De bevindingen worden meegenomen in een landelijk rapport van de Staat van het Onderwijs.


Terug naar boven