RK Basisschool 't Carillon

Ouverturelaan 10 2807 JT Gouda

Schoolfoto van RK Basisschool 't Carillon

Het team

Toelichting van de school

Het team bestaat uit de volgende personen:

  • Groep 1/2a : juf Tessy en juf Margriet
  • Groep 1/2b : juf Sylvie en juf Kristel  
  • Groep 1/2c : juf Margriet en  juf Veronica 
  • Groep 1/2d : juf Marianne en juf Astrid
  • Groep 3a :    juf Gea en juf Marina
  • Groep 3b :    juf Bianca
  • Groep 4a :    meester Eduard
  • Groep 4b :    juf Irene en juf José
  • Groep 5  :     meester Sam en twee juffen
  • Groep 6a :    juf Lisette 
  • Groep 6b :    juf Sabine en juf Ingeborg
  • Groep 7a :    juf Linda en juf Mireille 
  • Groep 7b :    juf Emma en juf Marleen
  • Groep 8a :    meester Alwin en juf Annemieke
  • Groep 8b :    juf Esther en juf Marleen
  • Speurders:   meester Alwin L

Directeur:                 Rosa Houweling

Intern begeleiders:    juf Cindy en juf Annemieke B       

Bewegingsonderwijs: juf Romy en een externe vakleerkracht (naam toevoegen)                    

Administratie:           Jantine Kroon

Conciërge:                meester Alwin H



         

    

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als medewerkers ziek of afwezig zijn, is er meestal vervanging nodig. Voor onze school regelt RTC Cella de vervanging. Bij RTC Cella zijn naast ons bestuur nog vijf schoolbesturen aangesloten. Al die besturen hebben leerkrachten in (vaste) dienst. Als het nodig is, kunnen we gebruikmaken van leerkrachten die bij andere besturen beschikbaar zijn. Daarnaast is er een groep invalkrachten die we in specifieke situaties kunnen inzetten.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Onderwijstijd leerjaren 1 en 2

In groep 1 en 2 zetten de kinderen hun eerste stappen in het basisonderwijs. Kinderen moeten zich in eerste instantie veilig voelen op school. Daarom ligt de nadruk op hun sociaal emotionele ontwikkeling, zodat zij geleidelijk wennen aan het functioneren in een groep. De leerkracht heeft hierbij een begeleidende en stimulerende rol. Uiteraard is er hiernaast ook veel aandacht voor de cognitieve en motorische ontwikkeling.

Spel is het begin van leren. Peuters en kleuters leren door het spelen. Spelend leren is belangrijk voor de totale ontwikkeling van het jonge kind.

Via thema's worden doelen gesteld waarbij activiteiten worden aangeboden op de ontwikkelingsgebieden aanvankelijk lezen/taal en aanvankelijk rekenen. Dit vindt veelal plaats in kringactiviteiten, met ontwikkelingsmateriaal, tafelwerk of spelhoeken waarbij kinderen via spontaan spel of begeleid spel ontwikkelen.

Voor de motorische ontwikkeling worden iedere dag activiteiten in de speelzaal en/of op de speelplaats aangeboden.

Bij kleuters zijn veel ontwikkelingsgebieden geintegreerd en kan een en ander niet los gezien worden van elkaar. Vandaar dat alle activiteiten in de groep via een thema worden aangeboden. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Onderwijstijd vanaf leerjaar 3

In de leerjaren 3 en 4 wordt het grootste deel van de onderwijstijd besteed aan lezen/ schrijven/ taal en rekenen. Vanaf groep 5 zijn dit de hoofdvakken. Technisch lezen gaat steeds meer plaatsmaken voor begrijpend lezen en technisch rekenen wordt steeds meer begrijpend rekenen waarbij een talig karakter aanwezig is.

Vanaf leerjaar 5 komt daar wereldoriëntatie bij en vanaf leerjaar 7 ook Engels. 

Alle leerjaren hebben per week levensbeschouwing van de eigen leerkracht, bewegingsonderwijs, beeldende vorming, drama en muziek van een vakleerkracht. Beeldende vorming, drama en muziek wordt geclusterd aangeboden en verdeeld over het jaar. Levensbeschouwing doet de eigen leerkracht en is geïntegreerd in het wekelijkse rooster. Bewegingsonderwijs vindt plaats in sporthal de Zebra en via sport en spel op het plein. 

Er worden standaard lestijden per vakgebied gehanteerd, waarvan kan worden afgeweken wanneer een groep of leerling laat zien iets anders nodig te hebben. Er kan bijvoorbeeld meer tijd ingeruimd worden voor rekenen wanneer blijkt dat de hele groep dat nodig heeft. Als dit aan de orde is, dan wordt dit in de groepsplannen per groep verantwoord en besproken met de intern begeleider. 

Pauzes

Iedere groep heeft in de ochtend een pauze van een kwartier, waarbij de kinderen buitenspelen. In de klas wordt een tussendoortje gegeten en gedronken voor of na het buitenspelen. 

Tussen de middag blijven alle kinderen op school, we hebben een continurooster. Met een TSO-medewerker van Kind&Co wordt er geluncht en buiten gespeeld

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De leerkracht is in eerste instantie de verantwoordelijke voor de begeleiding van uw kind op school. Een leerkracht maakt uw kind het meest mee en kan daardoor een goede inschatting maken van de ontwikkeling. Meestal kan door verlengde instructie of extra oefenen een probleem worden opgelost. Het ene kind is nu eenmaal wat sneller dan het andere kind.
Soms blijkt dat een kind speciale zorg of meer ondersteuning nodig heeft. Onze interne begeleider (IB’er) zoekt dan samen met de leerkracht en de ouders naar manieren om het onderwijs passend te maken. De afspraken zetten we in een handelingsplan. Soms geeft een leerlingbegeleider extra hulp aan kinderen. Of we zetten specialisten in van de GroeiAcademie, het expertisecentrum van De Groeiling. Hier werken gediplomeerde orthopedagogen, onderwijsspecialisten, leerkrachten gespecialiseerd in gedrag en de leerlingbegeleiders.

Doublure: 

Het kan gebeuren dat er bepaalde redenen zijn waarom het beter is dat een kind een leerjaar overdoet om een ononderbroken ontwikkeling te kunnen bieden. In een volgend leerjaar kan er dan veelal niet de juiste begeleiding geboden worden om aan te sluiten op de ontwikkeling van het kind. Uiteraard wordt dit zo vroeg mogelijk met ouders besproken en komen we er samen uit. Wanneer dit om welke reden dan ook niet lukt, beslist de school als eindverantwoordelijke in welk leerjaar een kind wordt ingedeeld. Dit is altijd in overleg met de intern begeleider en directie.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Leerlingen met een eigen leerlijn, waarbij het aanbod afwijkt van dat van de groep, krijgen op bepaalde momenten in de eigen groep extra begeleiding. Ouders van de leerlingen die het betreft zijn hierover apart geïnformeerd en hebben ingestemd met de aparte leerlijn via een OPP.

Op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling bieden we op 't Carillon ondersteuning aan van een leerlingbegeleider. Wanneer de leerkracht denkt dat dit voor uw kind een optie zou kunnen zijn, wordt er met u contact opgenomen.

Basisschool ’t Carillon biedt een apart aanbod voor leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong. Zij kunnen de basisstof op een andere wijze doorlopen en zij hebben meer behoefte aan verrijking of verdieping van de leerstof. Dit vindt in principe plaats in de klas onder begeleiding van de eigen leerkracht. De intern begeleider en de specialist hoogbegaafdheid hebben hierover contact met de leerkracht. Voor een aantal kinderen is er een aanbod buiten de klas bij de Speurders. Wanneer een leerling daarvoor in aanmerking komt, wordt dit besproken met ouders.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Wij willen dat kinderen in één lijn door kunnen leren van de (peuter)opvang tot aan groep 8. KMN Kind & CO verzorgt een programma voor peuters die iets extra's nodig hebben: de voorschoolse educatie. Wij nemen op school vervolgens het aanbod vanuit de peuters over en vervolgen dit via ons thematisch onderwijs. Door de samenwerking hebben we kinderen snel in beeld en kunnen we eventuele achterstanden of voorsprongen snel oppakken. Ons doel is dat school en opvang samen één kindcentrum vormen. Dan kunnen we op elkaar aansluiten en elkaar sterker maken.

Terug naar boven