Op welke manier informeert deze school de ouders?
We informeren de ouders aan de start van het jaar met de schoolgids en de halfjaarkalenders met alle belangrijke data. Middels een informatiemiddag over vormgeving van de inhoud van ons onderwijs en actuele onderwerpen betrekken we u bij het hedendaagse onderwijs. Er worden 3 keer per jaar middagen en/of avonden georganiseerd om de voortgang van de ontwikkeling van uw kind door te spreken. Belangrijker nog, is dat de leerkrachten u via de mail of telefonisch benaderen bij bijzonderheden in de sociaal emotionele ontwikkeling of van het leren. Regelmatig wordt er een afspraak gemaakt om het met elkaar goed door te spreken.
Eens in de maand komt er een nieuwsbrief uit met diverse nieuwtjes. De belangrijkste informatie ontvangt u via de mail. Social schools is een medium alleen beschikbaar voor ouders van de Wilhelminaschool, waar u leuke berichten met foto's kunt lezen over activiteiten in de klas of als er is een hulpvraag voor ouders om activiteiten te ondersteunen of materiaal aan te leveren. Oudercontacten vormen de schakel tot het bieden van optimale ontwikkelkansen aan kinderen. Samen met ouders, vanuit openheid, transparantie en wederzijds respect, kunnen we de ontwikkeling van kinderen thuis en op school optimaal stimuleren. Ouders kunnen bij verschillende partijen terecht met hun vragen.
Gesprek met de leerkracht Ouders die vragen hebben over hun kind kunnen altijd terecht bij de leerkracht. Hiervoor is buiten schooltijd gelegenheid. We raden ouders aan hiervoor een afspraak te maken. Als er bijzonderheden zijn op school dan neemt de leerkracht contact op met de ouders. Andersom verwachten we dat als er bijzonderheden in de thuissituatie zijn dat ouders contact opnemen met de leerkracht.
Gesprek met de intern begeleider (IB-er) Ouders kunnen ook terecht bij de intern begeleider. De taak van de intern begeleider is het ondersteunen van de leerkracht bij het begeleiden van de leerlingen. De leerkracht is bij dit gesprek aanwezig. De leerkracht zal vaak bij het gesprek aanwezig zijn, om gemaakte afspraken ook in de klas door te kunnen voeren.
Directie Wanneer er vragen zijn die onvoldoende beantwoord kunnen worden door de leerkracht en/of intern begeleider. Dan kan er een gesprek aangevraagd worden bij de directie. Afhankelijk van het onderwerp van gesprek zal de IB of de leerkracht bij dit gesprek aansluiten.
Wij beseffen hoe bijzonder het is dat u uw kinderen aan ons toevertrouwt. We doen ons best uw kind optimaal te laten ontwikkelen. Maar soms hebt u andere verwachtingen dan wij of schatten wij zaken anders in. Dat kan wel eens boosheid of misschien verdriet bij u oproepen. Het gaat immers om uw kind. Dit vraagt om zorgvuldige en respectvolle communicatie. Emoties communiceren in bijvoorbeeld een mail kan allerlei ongewilde effecten geven voor u, maar ook voor ons. En daar wordt uw kind nooit beter van. We vinden het daarom belangrijk om over gevoelige zaken samen te praten en niet te schrijven. We willen u daarom vragen om tijdig een gesprek aan te vragen wanneer u iets dwars zit. Altijd eerst bij de leerkracht en als u er samen niet uitkomt bij de schoolleiding.
Beleidsprotocol bij scheiding van ouders
Het scheiden van ouders is een aangrijpende gebeurtenis voor de ouders en het kind. De Vier Windstreken heeft een protocol waarin inzichtelijk is gemaakt wat de ouders kunnen verwachten van de communicatie vanuit de school. Daarnaast geeft het scholen inzicht in de communicatie- en gedragsregels die worden gehanteerd na een scheiding. Dit protocol is op te vragen bij de directie van de school.