Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
In groep 1/ 2 vindt het leren plaats tijdens speelleeractiviteiten. Het zelf ontdekken en van daaruit ontwikkelen, speelt hierbij een belangrijke rol. De begeleiding in groep 1 / 2 kan individueel, maar ook in de hele kring of in groepjes plaatsvinden. Op het Schateiland hebben we twee groepen 1/2. In deze groepen zijn dus kleuters van 4, 5 en soms 6 jaar aanwezig. Door de manier waarop kleuters zich ontwikkelen, is dit een fijne manier van werken. De kinderen leren zo ook veel van elkaar! De twee groepen 1/2 spelen tegelijkertijd buiten.
In de groepen 3 t/m 8 vindt het leren plaats in activiteiten als luisteren, spreken, schrijven, lezen, samen oefenen, opdrachten verwerken en werkstukken maken. De lessen verlopen vaak via een vast model: Het Expliciete Directe Instructie Model. Door dit didactische model te gebruiken, is het lesdoel voor iedereen duidelijk en leren we door: voordoen, samen doen en daarna kunnen we het zelf doen.
Bij de leerlingen in de groepen 1 / 2 bestaat de dag uit de kring, de speel- en werkles en bewegen. Spelen en bewegen zijn hele belangrijke onderdelen in het leerpoces van het jonge kind. Tijdens de speel- en werkles is de leerkracht begeleider en helpt de leerlingen spelenderwijs steeds een beetje verder in hun ontwikkeling.
Dagelijks wordt er gewerkt aan basisvaardigheden rekenen, spelling, taal en technisch lezen. Ook zijn we dagelijks bezig met sociale vaardigheden in het samenleven en samenwerken.
Daarnaast komen er vakken aan de orde als: wereldoriëntatie, kunstzinnige en creatieve vorming, techniek, levensbeschouwing, sociaal emotionele ontwikkeling, Engels en bewegingsonderwijs.
Voor jonge kinderen met een taalachterstand is er de Schakelklas, waarbij deze leerlingen gedurende een aantal uur in de week extra taalondersteuning krijgen.
Er is de mogelijkheid om (dit jaar in groep 5 en 6) specifiek protestant christelijk godsdienstonderwijs te volgen.
Het Schateiland streeft ernaar passend onderwijs te bieden binnen de mogelijkheden van onze school.
Wij geven onderwijs aan vele verschillende leerlingen. Ook kinderen met een voorsprong of een achterstand op bepaalde gebieden kunnen wij een passend aanbod geven.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het Schateiland is voortdurend in ontwikkeling om ons onderwijs nog beter te maken. Op dit moment hebben we drie speerpunten. Er is scholing voor het team, zodat kennis vergroot wordt en in de groepen passen we die kennis toe. Onze speerpunten zijn:
- Pedagogisch handelen, vanuit onze missie blijven we werken aan: "Elk kind voelt zich gezien".
- Didactisch handelen, werken aan de kwaliteit van onze lessen.
- Professioneel handelen, we leren als team werken volgens de methodiek van Stichting LeerKRACHT.
We hebben een intensieve samenwerking met de Schaapskooi. Kinderen met een VVE-indicatie krijgen daar extra ondersteuning. Bij de overgang van de Schaapskooi naar het Schateiland vindt er een warme overdracht plaats en blijft er contact over de ontwikkeling van de leerling.