Basisschool 't Palet

Knipmolenweg 2 2807 DC Gouda

  • Schoolfoto van Basisschool 't Palet
  • Schoolfoto van Basisschool 't Palet
  • Schoolfoto van Basisschool 't Palet
  • Schoolfoto van Basisschool 't Palet

Het team

Toelichting van de school

Op basisschool 't Palet is een groeiende school met een ambitieus en divers team. Op dit moment wordt er gewerkt met 11 groepsleerkrachten die worden ondersteund door specialisten en ondersteuners op verschillende vakgebieden en leerlingenzorg.  

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het kan voorkomen dat een leerkracht een dag niet inzetbaar is. Buitengewoon verlof, ziekte, studie etc. kunnen hieraan ten grondslag liggen. De leerkracht moet dan vervangen worden. Onderstaand de volgorde van vervanging:

1. Allereerst kijken we of de duo-collega beschikbaar is om de lestaken van de afwezige collega over te nemen.

2. Mocht dit niet het geval zijn, dan proberen we een collega van 't Palet in te zetten voor de vervanging.

3. Lukt dit ook niet, dan proberen wij inval te regelen via de PIO-invalpool.

4. Helaas kan het voorkomen dat ook de PIO-invalpool geen vervangers heeft. Dan zijn we genoodzaakt om de leerlingen van de betreffende groep te verdelen onder de andere groepen. Wij vinden dit niet wenselijk, maar kunnen helaas soms niet anders.

Opmerking: In principe zoekt 't Palet altijd een oplossing binnen de hierboven benoemde stappen. 

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De kinderen van 't Palet zijn gegroepeerd op basis van leeftijd. Dit wordt het leerstofjaarklassensysteem genoemd.

In de groepen werkt 't Palet handelings- en opbrengstgericht. Dit houdt in dat er op verschillende niveaus met de kinderen wordt gewerkt aan de onderwijsbehoeften. Er wordt op drie niveaus lesgegeven; het basisniveau, het verdiepte niveau (voor leerlingen die meer aan kunnen) en het intensieve niveau (voor leerlingen die extra instructie nodig hebben).

Naast bovenstaande drieslag, wordt de verdieping nog meer gespecificeerd door de aanwezigheid van remedial teachers, het zorgsysteem een plusklas- en schakelklasleerkracht. Tevens heeft 't Palet de beschikking over gespecialiseerde podiumdocenten (dans, muziek en drama) en gediplomeerde gymdocenten.

Tijdens de podiumvakken wordt de groep gehalveerd. Dit betekent dat de leerkracht minimaal vier keer per week met een halve groep werkt. Deze tijd wordt gebruikt om extra instructie te geven.

In groep 4 t/m 8 werken de kinderen met een chromebook. Dit geeft de mogelijkheid om te voorzien in individuele behoeftes bij kinderen. De leerkracht kan bijv. werkpakketten op maat opstellen per kind. Uiteraard is het ook belangrijk dat onze leerlingen blijven (leren) schrijven en leren om aantekeningen te maken. De leerkrachten maken daarom dagelijks een bewuste keuze tussen het digitaal werken en het werken met pen en papier. 

Sinds schooljaar 2021-2022 werken wij met de inzet van het Thematisch leren. Diverse vakgebieden, zoals aardrijkskunde, natuur en techniek, geschiedenis en het (begrijpend) lezen worden geïntegreerd aangeboden door middel van schoolbrede- en groepsgebonden thema's. Binnen de podiumlessen worden de thema's geïntegreerd voor alle groepen. De lesdoelen worden vertaald naar de thema's en voor alle leerlingen en ouders met een viering of bezoek in de klas afgesloten. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In groep 1/2 vindt het leren plaats tijdens speelleeractiviteiten. Het zelf ontdekkende aspect speelt hierbij een belangrijke rol. Dit zelf ontdekkend leren vindt meestal onder begeleiding plaats. De begeleiding kan individueel maar ook in groepjes plaatsvinden. Dit is afhankelijk van het doel van de les en de behoefte van het kind. De speelleeractiviteiten vinden plaats in hoeken, aan tafels en op de grond in de klas. Daarnaast zijn de kinderen actief in de speelzaal en buiten op het kleuterplein. We werken met een heterogene groep. Dit betekent dat vier-, vijf- en zesjarigen in één groep, in één lokaal onderwijs genieten. Deze groeperingsvorm heeft een aantal voordelen:       

  • Oudere kinderen zijn meestal verder in hun ontwikkeling dan hun jongere groepsgenoten. Dit blijkt zowel op motorisch als op sociaal-emotioneel gebied. Het motorische aspect (bewegingsaspect) komt duidelijk naar voren bij bepaalde technieken zoals knippen, plakken, schrijven en tekenen. Oudere kinderen kunnen hun jongere klasgenoten bij sommige vaardigheden helpen.       
  • Anderzijds kunnen jonge kinderen die al wat verder zijn in hun ontwikkeling zich makkelijker ontwikkelen door zich op te trekken aan de wat oudere klasgenoten. Sociaal-emotionele aspecten komen o.a. tot uitdrukking in kringactiviteiten en de vrije spelmomenten. Jongere kinderen zien het gedrag in kring en spel van de oudere kinderen. Vaak zien we dat jongere kinderen dat gedrag gaan nadoen, wat betekent dat het socialisatieproces sneller tot ontwikkeling komt.

Toch is het niet zo dat alleen jongere kinderen iets van de oudere kinderen kunnen leren. Het oudere kind dat het jongere kind helpt, moet zich kunnen inleven in het jongere kind. Het zal zich gaan realiseren dat de jongere klasgenoot bepaalde zaken niet kan (of afspraken niet kent) die voor het oudere kind zo vanzelfsprekend zijn. Dergelijke constateringen zijn voor oudere kinderen belangrijke leermomenten.

De activiteiten in de onderbouw zijn bedoeld om alle aspecten van de ontwikkeling van het kind te stimuleren. Bij de sociale ontwikkeling gaat het om de omgang met elkaar. Voor zijn emotionele ontwikkeling moet het kind leren zijn eigen gevoelens en gedachten te uiten. De zintuiglijke ontwikkeling wordt bevorderd met waarnemen (met de ogen en met het gehoor), met tasten, ruiken en proeven. Taalontwikkeling betekent goed Nederlands leren spreken en begrijpen; dit gebeurt in de onderbouw in de kring en aan de hand van allerlei ontwikkelingsmaterialen. Speciaal voor de bevordering van het vergroten van de woordenschat maken wij gebruik van de methode LOGO 3000. Dit doen wij in samen werking met de peuterspeelzaal. De verstandelijke ontwikkeling wordt bevorderd door begrippen (kleuren, links-rechts, enz.) aan te leren en te leren problemen op te lossen. Verder wordt gewerkt aan de ontwikkeling van de fantasie en de creativiteit. Een ander belangrijk ontwikkelingsaspect is de motorische ontwikkeling. Dit aspect houdt zich bezig met het bewegen van het kind. Dit geldt voor het hele lichaam, maar in het bijzonder voor de hand, in verband met het leren schrijven.

Voor kinderen waarbij we constateren dat er verbreding, verdieping of intensiever aanbod nodig is, maken wij gebruik van verrijkend en ondersteunend materiaal en extra instructie en ondersteuningsmomenten.   

In leerjaar 2 bieden wij schoolzwemmen aan. De kosten van het zwemmen zijn voor rekening van de school. Aan de ouders wordt een bijdrage gevraagd voor het vervoer.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Jaarlijks geven de leerkrachten op het rooster aan hoe de verdeling in uren is van de verschillende vakken.

Op 't Palet wordt er naast de centrale vakgebieden Taal & Rekenen, een combinatie van het vakgebied Wereldoriëntatie (aardrijkskunde, geschiedenis en biologie) en het leesonderwijs aangeboden via thematisch leren. We zijn ervan overtuigd dat kinderen op hun best leren door boeiende, actieve en zinvolle lessen, waarbij we rijke teksten aanbieden. Onze kinderen komen continue in aanraking met enorme hoeveelheden informatie in verschillende vormen. Daarbij krijgen ze te maken met allerlei verschillen tussen mensen en tussen (sub)culturen. Dit vraagt om ander onderwijs. Onderwijs waarbij er naast kennis ook aandacht is voor vaardigheden en inzicht. Het thematisch leren biedt een combinatie tussen relevante kennis, vaardigheden en inzicht, waardoor kinderen beter leren omgaan met de complexiteit van de 21e eeuw.

Er zijn diverse vakgebieden zoals bijvoorbeeld Burgerschap en Digitale geletterdheid die niet specifiek op het rooster staan uitgewerkt, aangezien dit aanbod is verweven en geïntegreerd met andere vakken, zoals bijvoorbeeld het thematisch leren.


Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

't Palet is een openbare basisschool. Dat betekent:

  •  dat wij kinderen toelaten, ongeacht hun afkomst, levensovertuiging of godsdienst;
  •  dat wij de levensovertuiging of godsdienst van al onze kinderen respecteren;
  •  dat wij niet alleen respect hebben voor onze multiculturele samenleving maar daar ook positieve aandacht aan willen besteden.

Het SOP-document is een schoolondersteuningsprofiel. Hierin wordt een beeld gegeven van de mogelijkheden, grenzen en ambities van 't Palet; als het gaat om het bieden van passend onderwijs aan leerlingen met specifieke (extra of aanvullende) onderwijs- en/of ondersteuningsbehoeften. Uit dit document blijkt dat de school voldoet aan de basisondersteuning die door het schoolbestuur en het samenwerkingsverband is vastgesteld. Ook wordt aangegeven voor welke leerlingen met specifieke onderwijs-/ondersteuningsbehoeften de school ondersteuning krijgt.  

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Afhankelijk van de extra ondersteunings-/onderwijsbehoefte bekijken we of 't Palet in staat is om een dergelijke leerling te begeleiden. Deze zorg is zo specifiek dat dit per casus zorgvuldig onderzocht moet worden tijdens de aanmeldingsprocedure. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Quadrant heeft in ons gebouw een peuterspeelzaal. Hier kunnen peuters vanaf de leeftijd vanaf 2 jaar en 3 maanden tot 4 jaar terecht. De peuterspeelzaal biedt ook VVE plaatsen aan.

Quadrant heeft daarnaast ook een BSO groep, De Kolibri. Deze groep zit in het geschakelde gebouw aan 't Palet. 

Terug naar boven