Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De school heeft 8 groepen, verdeeld over 2 bouwen; onderbouw (leerjaar 1 t/m 4) en bovenbouw (leerjaar 5 t/m 8).
De leerlingen worden verdeeld over de bouwen op basis van leeftijd. Binnen midden- en de bovenbouw worden de lln per groep op didactische behoeften bij elkaar ingedeeld.
Wij streven naar een maximale groepsgrootte van 14 leerlingen in leerjaar 1 t/m 3 en 16 leerlingen in leerjaar 4 t/m 8.
Alle groepen hebben een eigen lokaal waarbij over de inrichting van de lokalen duidelijk eenvormige afspraken zijn gemaakt. In elke groep wordt gebruik gemaakt van dezelfde pictogrammen, time timers, ed.
In leerjaar 1 en 2 op Het Avontuur sluiten wij aan bij de ontwikkeling van het jonge kind. Wij brengen de leerlingen in kaart met behulp van KIJK! op basis van observaties van de groepsleerkrachten en de onderwijsassistenten. Bovenstaande verdeling van tijd is een richtlijn. In de realiteit passen wij ons aanbod aan op datgene wat de leerlingen nodig hebben.
SBO Het Avontuur is een school voor Speciaal BasisOnderwijs. In veel opzichten lijken wij sterk op een gewone reguliere basisschool. Dat is precies wat we willen! Kinderen moeten niet het idee hebben dat ze in een speciale schoolsituatie terechtkomen. Dit zou uw kind onzeker kunnen maken en het over school praten met vriendjes en vriendinnetjes lastig kunnen maken. De praktijk is dan ook, dat kinderen van Het Avontuur tegen andere kinderen met trots over hun school praten en dat ze zekerheid in zichzelf terugvinden!
Als uw kind op Het Avontuur komt, stelt de psycholoog samen met de groepsleerkracht een ontwikkelingsperspectief (OPP) op. Dit is verplicht voor alle leerlingen met een TLV. In het OPP leggen we vast welk niveau van uw kind wordt verwacht en de doelen waar we met uw kind naartoe werken. In het OPP worden ook de resultaten uw kind vastgelegd. Voor elk kind op Het Avontuur werken we met leerroutes en prognoses. Op basis van het OPP geeft de leerkracht uw kind onderwijs en begeleiding op het eigen niveau, waarmee aan de onderwijsbehoeften van uw kind kan worden voldaan. Hoe uw kind zich ontwikkelt, volgen we op de voet. Regelmatig worden bijvoorbeeld Cito- en methodetoetsen afgenomen om te bepalen hoe de cognitieve ontwikkeling (het leren) verloopt. Ook de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt uiteraard gevolgd, onder andere via ZIEN! een signaleringsinstrument voor de sociaal emotionele ontwikkeling.
De vraag welke leerlingen Het Avontuur bezoeken is lastig te beantwoorden. Het enige dat gezegd kan worden is dat alle leerlingen van Het Avontuur een specifieke onderwijsbehoefte hebben, waaraan op de reguliere basisschool niet ingespeeld kan worden. Leerlingen bij ons op school hebben uiteenlopende verstandelijke capaciteiten. Er kan sprake zijn van verschillende belemmeringen waardoor ze in het regulier niet goed meekomen. Deze belemmeringen kunnen zich voordoen op alle gebieden waarin kinderen zich ontwikkelen zoals de verstandelijke, de zintuiglijke, de motorische, de sociale en/of de emotionele ontwikkeling.Ondanks de kwaliteit die we in huis hebben is onze school niet voor ieder kind geschikt. Ons type onderwijs, onze school, neemt een middenpositie in en heeft een omvangrijk werkgebied tussen het reguliere basisonderwijs en alle typen van speciaal onderwijs.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We werken in het schooljaar 2023-2024 schoolbreed aan minimaal drie ontwikkelthema’s met behulp van de methodiek van Stichting leerKRACHT. Burgerschap staat het hele jaar centraal tijdens onze teamsessies / studiedagen. Overige ontwikkelthema's worden weggezet in de verschillende vakgroepen (pedagogisch handelen, gezonde school, Bewegend Leren). Ontwikkelthema’s zijn ontstaan na evaluatie schooljaar 2022-2023, opbrengstenanalyse CITO M/E toetsen, het schoolplan 2020-2024 en de KOERS van Stichting Klasse
De ontwikkelteams en vakgroepen hebben de volgende ontwikkelpunten mee gekregen;
Ontwikkelteam Geletterdheid;
- Specialiseren van het geven van Taal-/leesonderwijs aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Ontwikkelteam Gecijferdheid;
- Het opstellen van een doorgaande lijn rekenonderwijs leerroute 1 op SBO Het Avontuur mbv snappet, passend bij de methode die gebruikt wordt voor leerroute 2 + 3
Ontwikkelteam Bewegend Leren
- Elke leerling heeft gedurende de week minstens 3 momenten waarop beweging wordt toegvoegd aan de verkingsopdrachten op het gebeid van spelling en rekenen.
Naast deze punten willen wij een 'Gezonde school' worden, waarbij naast de cognitieve ontwikkeling ook aandacht is voor het ontwikkelen van een gezonde leefstijl en ook tijdens de lessen, gedurende de schooldag, veel wordt bewogen.
En wij willen de samenwerking tussen de S(B)O scholen van Gouda intensiveren en toewerken naar een gezamenlijke voorziening van gespecialiseerd onderwijs voor gedefinieerde profielen.
Het onderwijsaanbod voor het jonge kind wordt zorgvuldig samengesteld waarbij er nauw samengewerkt wordt met een fysiotherapeut voor de ontwikkeling van de grove en fijne motoriek en een logopediste voor een optimale taalontwikkeling.
Wij kijken naar de individuele ondersteuningsbehoeften, de stimulerende en de belemmerende factoren en stellen op basis van de behoefte van de groep het onderwijsaanbod samen.
Hierbij maken we gebruik van de leerlijnen van het SLO, de ontwikkelingslijnen van KIJK! en de methode Kleuteruniversiteit.
Voor de leerlingen die bij ons komen van MKD De Vlinder gaan we samen met De Vlinder en ouders opzoek naar een zo soepel mogelijke overgang van zorg naar onderwijs. Daarbij staat de ontwikkeling van het kind centraal.