Op welke manier informeert deze school de ouders?
SBO Het Avontuur maakt gebruik van Social Schools waarin alle communicatie met ouders is geregeld. Ouders worden na inschrijving van hun kind uitgenodigd om zich via een unieke koppelcode aan te melden bij deze dienst en kunnen aangeven op welke manier en met welke frequentie zij meldingen en informatie van de school willen ontvangen. In Social Schools beheren ouders zelf hun gegevens. Ouders kunnen via Social Schools ook contacten leggen met andere ouders uit de groep. Social Schools mag alleen gebruikt worden voor schoolgerelateerde berichten.
Wij stimuleren de betrokkenheid van ouders bij het onderwijsleerproces door elke week een terugblik op Social Schools te delen over de afgelopen week en een vooruitblik met doelen waar we de aankomende week aan werken in de groepen.
Meerdere malen per jaar gaan de leerkrachten en ouder(s)/verzorger(s) met elkaar in gesprek om elkaar te informeren en te bevragen. Bij een aantal gesprekken kiezen we er bewust voor om ook het kind ook deel te laten nemen aan het gesprek.
Luistergesprekken
Aan het begin van het schooljaar vinden de luistergesprekken plaats. Tijdens dit gesprek krijgt u als ouder de gelegenheid om de leerkracht te vertellen wat hij/zij moet weten over uw kind om de onderwijsbehoeften van uw kind zo goed mogelijk in kaart te brengen. De leerlingen van de middenbouw en de bovenbouw zijn bij dit gesprek aanwezig. De leerlingen van leerjaar 7 en de schoolverlaters ontvangen tijdens dit gesprek een oriënterend schooladvies.
OPP gesprekken
In oktober staan de OPP-gesprekken gepland. Tijdens deze gesprekken wordt het Ontwikkelperspectief besproken, het zgn. OPP.
Rapportgesprekken
In februari en juli informeert de leerkracht de ouders over de vorderingen die hun kind maakt op sociaal emotioneel en cognitief gebied en wordt het rapport besproken. Eventuele knelpunten en kansen worden besproken evenals de onderwijskundige aanpak die de aankomende periode centraal staat om het leerproces te blijven stimuleren. Vanaf leerjaar 5 zijn de leerlingen bij voorkeur bij deze gesprekken aanwezig.
Prognosegesprekken leerjaar 7
Aan het eind van leerjaar 7 wordt met de ouders en de leerling besproken op welk niveau wij denken dat de leerling het jaar daarna zal uitstromen. Deze gesprekken voeren wij met ouders in het bijzijn van de leerlingen.
Adviesgesprekken schoolverlaters
De leerkracht bespreekt eerst met de ouders en daarna met de leerlingen erbij, de uitslag van de NIO en het schooladvies inzake het VO.
Buiten de vaste gesprekken kunnen ouders altijd een afspraak maken met de leerkracht