OBS Wereldwijs

Wilsonplein 3 2806 JM Gouda

  • Schoolfoto van OBS Wereldwijs
  • Schoolfoto van OBS Wereldwijs
  • Schoolfoto van OBS Wereldwijs
  • Schoolfoto van OBS Wereldwijs
  • Schoolfoto van OBS Wereldwijs

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op onze school worden twee soorten toetsen afgenomen:

De methode gebonden toetsen
Dit zijn toetsen die behoren bij de methode. Er wordt kennis getoetst die binnen de bekende context van de methode is opgedaan. Vaak betreft het leerstof die de laatste twee of drie weken aan bod is gekomen.

De methode onafhankelijke toetsen
Dit zijn de Cito-LOVS toetsen. Deze toetsen meten iets anders dan de bij de methode behorende toetsen, namelijk de algemene vaardigheid van een leerling. Het betreft hier kennis die getoetst wordt binnen een onbekende context. Deze toetsen doen een beroep op het langetermijngeheugen van de leerling (de methode gebonden toetsen doen een beroep op het korte termijn geheugen). Deze toetsen worden in het midden van het schooljaar (M-toetsen) en het einde van het schooljaar (E-toetsen) afgenomen.

CITO-toetsen zijn landelijk genormeerd en geven een beeld van het vaardigheidsniveau van de leerlingen ten opzichte van andere leerlingen. Met methodegebonden toetsen kun je na een bepaalde periode inschatten of de aangeboden kennis en vaardigheden worden beheerst. De combinatie van CITO-toetsen en de methodetoetsen geven je een completer beeld van de vorderingen van je leerlingen. Door deze in één overzicht weer te geven, is snel te zien welke ondersteuning leerlingen nodig hebben.

Naar aanleiding van de uitslagen van de M-toetsen maken we een trendanalyse. In deze trendanalyse worden de zorgsignalen benoemd. Vervolgens gaan de teamleden en intern begeleiders kijken welke interventies nodig zijn. Deze interventies worden in de maanden tussen de M-toetsen en de E-toetsen uitgevoerd. Na de E-toetsen vindt er een evaluatie van de interventies plaats.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De stap naar het voortgezet onderwijs is voor kinderen (en ouders) een grote stap. Daarom is het van groot belang dat een kind direct op een passende plek komt, zowel wat betreft het niveau als de middelbare school. Naast dat wij een schooladvies geven, begeleiden wij kinderen en ouders ook in het vinden van de passende school.

Onze schooladviezen worden opgesteld door de schooladviescommissie. Deze commissie bestaat uit de directeur, de intern begeleider en de leerkrachten van groep 7 en 8. Het schooladvies wordt gebaseerd op een aantal factoren, die meetbaar en merkbaar zijn. Allereerst de resultaten van het kind, vaak in de vorm van cijfers. Daarnaast is de werkhouding van groot belang, zoals zelfstandig werken, samenwerken, om hulp kunnen vragen en de manier waarop er wordt omgegaan met huiswerk.

Tijdens de informatieavond voor groep 7 en 8 wordt deze procedure uitgebreid toegelicht aan kinderen en ouders.

 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Eén van onze kernwaarden is veiligheid. Wij zien veiligheid als voorwaarde om te kunnen leren. Wij creëren een veilige omgeving op verschillende manieren, waaronder:
- het hanteren van 3 eenvoudige schoolafspraken die ieder kind kent
- het starten van de dag met de check-in; hoe gaat het met je?
- het werken in kleine groepen, zodat de leerkracht ieder kind de aandacht kan geven die hij of zijn nodig heeft

Naast lezen en rekenen leren kinderen bij ons op school over hun gedrag. Dit gebeurt gedurende de hele schooldag, tussen 08:30 en 14:15, vijf dagen per week. De school is de ultieme plek voor kinderen om gedragingen te oefenen, bij te stellen en te ventileren. Wat gebeurt er als ik dit zeg? Wat gebeurt er als ik dit doe? Hoe reageert mijn vriend op deze grap? En mijn meester? Deze en nog veel meer gedachten spelen zich af bij het kind. Wij vinden het belangrijk om het kind deze ruimte te geven en het gesprek over het gedrag centraal te stellen. Dit doen we tijdens kringgesprekken en individueel.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Dit ben ik, hier ben ik
  • Grenzen aangeven
  • Rekening houden met de ander

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven