OBS Wereldwijs

Wilsonplein 3 2806 JM Gouda

  • Schoolfoto van OBS Wereldwijs
  • Schoolfoto van OBS Wereldwijs
  • Schoolfoto van OBS Wereldwijs
  • Schoolfoto van OBS Wereldwijs
  • Schoolfoto van OBS Wereldwijs

Het team

Toelichting van de school

Alle medewerkers op Wereldwijs zijn bevlogen en ambitieus. Wij hebben hoge verwachtingen van kinderen en van onszelf. Het onderwijs dat wij verzorgen is actief en prikkelt de nieuwsgierigheid van kinderen. Kinderen groeien door succeservaringen, dit speelt een grote rol in al onze lessen.
Wij professionaliseren ons door cursussen en opleidingen te blijven volgen. Daarnaast houdt literatuur ons up-to-date over de ontwikkelingen in het onderwijs. 

Iedere dag komen medewerkers naar Wereldwijs met de instelling: wij gaan de kinderen vandaag goed onderwijs geven. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Zodra er vervanging geregeld dient te worden, heeft het onze voorkeur om dit intern op te lossen. Dit betekent dat teamleden de mogelijkheid krijgen om een dag of een periode extra te werken. Wij ervaren dit als voordeel om meerdere redenen. De leerkracht is bekend met de school, de werkwijze en de lesmethodes. Ook voor kinderen en ouders is dit prettig, want het is een leerkracht die zij al kennen. 

Wanneer het geen mogelijkheid is om intern vervanging te regelen, is er de mogelijkheid om binnen Stichting Klasse een vervanger te vinden. In dat geval gaat het ook vaak om iemand die de school al enigszins kent. Tot slot hebben wij ook de mogelijkheid om een aanvraag te doen binnen een invalpool.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze leerlingen zijn gegroepeerd op basis van leeftijd. Dit wordt het leerstofjaarklassensysteem genoemd. In de groepen werken wij handelings- en opbrengstgericht. Dit houdt in dat er op verschillende niveaus met de leerlingen wordt gewerkt aan de onderwijsbehoeften. Er wordt op drie niveaus lesgegeven:
- het basisniveau
- het verdiepte niveau, voor leerlingen die meer aan kunnen
- het intensieve niveau, voor leerlingen die extra instructie nodig hebben

Wij kiezen ervoor om te werken in kleine groepen, ongeveer 20 leerlingen per groep. Wij vinden het belangrijk dat ieder kind de aandacht krijgt die hij nodig heeft en op deze manier kunnen wij dit realiseren. Daarbij hebben de meeste groepen een leerkracht en een onderwijsassistent. 

Het kan zijn dat één van de bovenstaande niveaus niet toereikend genoeg is. In dat geval bieden wij extra ondersteuning aan in de vorm van RT. Dit vindt plaats buiten de klas, onder schooltijd. Een andere mogelijkheid is de Klimklas, waar kinderen uitdagende opdrachten aangeboden krijgen die het verdiepte niveau overstijgen.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In groep 1/2 vindt het leren plaats tijdens speelleeractiviteiten. Het zelf ontdekkende aspect speelt hierbij een belangrijke rol. Dit zelf ontdekkend leren vindt meestal onder begeleiding plaats. De begeleiding kan individueel maar ook in groepjes plaatsvinden. Dit is afhankelijk van het doel van de les en de behoefte van het kind. De basis van de speelleeractiviteiten wordt gelegd in de ochtendkring. De speelleeractiviteiten vinden plaats in hoeken, aan tafels en op de grond in de klas. Daarnaast zijn de kinderen actief in de speelzaal. We werken met een heterogene groep. Dit betekent dat vier-, vijf- en zesjarigen in één groep, in één lokaal onderwijs genieten. Deze groeperingsvorm heeft een aantal voordelen:

• Oudere kinderen zijn meestal verder in hun ontwikkeling dan hun jongere groepsgenoten. Dit blijkt zowel op motorisch als op sociaal-emotioneel gebied. Het motorische aspect (bewegingsaspect) komt duidelijk naar voren bij bepaalde technieken zoals knippen, plakken, schrijven en tekenen. Oudere kinderen kunnen hun jongere klasgenoten bij sommige vaardigheden helpen.

• Anderzijds kunnen jonge kinderen die al wat verder zijn in hun ontwikkeling zich makkelijker ontwikkelen door zich op te trekken aan de wat oudere klasgenoten. Sociaal-emotionele aspecten komen o.a. tot uitdrukking in kringactiviteiten en de vrije spelmomenten. Jongere kinderen zien het gedrag in kring en spel van de oudere kinderen. Vaak zien we dat jongere kinderen dat gedrag gaan nadoen, wat betekent dat het socialisatieproces sneller tot ontwikkeling komt.

Toch is het niet zo dat alleen jongere kinderen iets van de oudere kinderen kunnen leren. Het oudere kind dat het jongere kind helpt, moet zich kunnen inleven in het jongere kind. Het zal zich gaan realiseren dat de jongere klasgenoot bepaalde zaken niet kan (of afspraken niet kent) die voor het oudere kind zo vanzelfsprekend zijn. Dergelijke constateringen zijn voor oudere kinderen belangrijke leermomenten. De activiteiten in de onderbouw zijn bedoeld om alle aspecten van de ontwikkeling van het kind te stimuleren. Bij de sociale ontwikkeling gaat het om de omgang met elkaar. Voor zijn emotionele ontwikkeling moet het kind leren zijn eigen gevoelens en gedachten te uiten. De zintuiglijke ontwikkeling wordt bevorderd met waarnemen (met de ogen en met het gehoor), met tasten, ruiken en proeven. Taalontwikkeling betekent goed Nederlands leren spreken en begrijpen; dit gebeurt in de onderbouw in de kring en aan de hand van allerlei ontwikkelingsmaterialen. Speciaal voor de bevordering van het vergroten van de woordenschat maken wij gebruik van de methode LOGO 3000. De verstandelijke ontwikkeling wordt bevorderd door begrippen (kleuren, links-rechts, enz.) aan te leren en te leren problemen op te lossen. Verder wordt gewerkt aan de ontwikkeling van de fantasie en de creativiteit. Een ander belangrijk ontwikkelingsaspect is de motorische ontwikkeling. Dit aspect houdt zich bezig met het bewegen van het kind. Dit geldt voor het hele lichaam, maar in het bijzonder voor de hand, in verband met het leren schrijven.

Bovengenoemde tijden zijn een indicator. Veel vakken overlappen elkaar in de groepen 1 en 2.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Op Wereldwijs ligt 's ochtends de nadruk op de vakken lezen, rekenen en taal. Iedere leerkracht geeft tijdens deze lessen expliciete, directe instructie. Iedere les kent eenzelfde opbouw, wat de leerlingen structuur en rust biedt. Onderdelen van zo'n les zijn:
- de leerkracht benoemt het lesdoel: wat gaan we deze les leren?
- leerlingen zijn actief betrokken en schrijven mee op hun wisbordje
- de leerkracht doet het voor, daarna doet de groep het samen, tot slot gaan leerlingen zelfstandig werken

's Middags staan de vakken van wereldoriëntatie en creativiteit centraal. Wij hebben een vakdocent Muziek, die in alle groepen muziekles komt geven. Daarnaast hebben wij een vakdocent Bewegingsonderwijs en Sociale Vaardigheden. Iedere week krijgen alle leerlingen Rots en Water. Leerlingen leren tijdens deze les zichzelf en de ander kennen. Waar ligt mijn grens en hoe geef ik dat aan bij de ander? Hoe ga ik om met de grenzen van de ander? Bovenstaande urentabel is een richtlijn, soms maakt de leerkracht hierin andere keuzes gebaseerd op de onderwijsbehoeften van de groep.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Wereldwijs is een openbare basisschool. Dat betekent:
- dat wij kinderen toelaten, ongeacht hun afkomst, levensovertuiging of godsdienst
- dat wij de levensovertuiging of godsdienst van al onze kinderen respecteren
- dat wij niet alleen respect hebben voor onze multiculturele samenleving maar daar ook positieve aandacht aan willen besteden

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Met het veranderen van de populatie op Wereldwijs verandert ook ons aanbod. De komende jaren zullen wij ons meer richten op het begeleiden van meer begaafde en/of hoogbegaafde leerlingen. Deze leerlingen verdienen een ander aanbod dan het basisaanbod. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven