Christelijke Basisschool De Librije

Wabbe Wissesstrjitte 15 8401 RE Gorredijk

  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Librije
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Librije
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Librije
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Librije
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Librije

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Toetsen

Wij nemen verschillende soorten toetsen af. We maken hierbij een onderscheid tussen methode gebonden toetsen en niet-methode gebonden toetsen.

Bij de methode gebonden toetsen wordt de aangeboden leerstof van de afgelopen 3 á 4 weken uit de methode getoetst. Methode gebonden toetsen helpen de leerkrachten om te bepalen of de instructie voldoende is geweest en of extra uitdaging of ondersteuning nodig is. 

De niet-methode gebonden toetsen worden tweemaal per schooljaar afgenomen. Deze landelijke toetsen worden door de school gebruikt om vast te stellen hoe een leerling scoort ten opzichte van leeftijdsgenoten. We gebruiken hiervoor het Boom Leerlingvolgsysteem (BOOM LVS). 

Daarnaast nemen we vanaf groep 4 ook de Niet schoolse cognitieve capaciteiten toets (NSCCT) van het onderzoeksinstituut van de Universiteit Groningen af. De NSCCT is een instrument waarmee het leervermogen van elk kind gemeten kan worden. Dit vertalen we vervolgens in een verwachtingsprofiel. Voor meer informatie kunt u de ouderbrief van de NSCCT downloaden.

In groep 8 wordt het verkeersonderwijs afgesloten met het jeugdverkeersexamen.

Tevens maakt groep 8 ook de verplichte doorstroomtoets van IEP.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Na groep 8 vervolgen de kinderen hun schoolloopbaan op het voortgezet onderwijs.

De kinderen uit groep 8 kunnen kiezen voor voortgezet onderwijs in Gorredijk, Drachten of Heerenveen. De scholengemeenschappen voor voortgezet onderwijs in ons verzorgingsgebied hebben allemaal een breed aanbod van leerwegen. Ons Voortgezet Onderwijs advies (VO-advies) is een advies voor de meest geschikte leerweg voor de leerling. Informatie en observatie van inzet, aanleg, talent en interesse en de onderwijsresultaten van de leerling worden nauwkeurig in kaart gebracht. Dit zijn belangrijke factoren voor een verantwoord schooladvies.

https://pcbs-librije.nl/files/domains/pcbs-librije.nl/file_system/file/file/226/Naar%20het%20Voortgezet%20Onderwijs.pdf

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We streven ernaar dat elk kind zich thuis voelt op de Librije. We zorgen voor een ongedwongen sfeer, zodat ieder tot zijn recht kan komen. 

Er worden met de kinderen afspraken gemaakt hoe ze zich dienen te gedragen in de klas, in de gang, andere schoolruimtes en op het speelplein. Begrippen als ‘Respect voor elkaar’ en ‘Zuinig zijn met de spullen van jezelf en van een ander’, hebben we hoog in ons vaandel staan. We willen samen bouwen aan respect en vertrouwen. De Librije wil een school zijn waar kinderen kennis verwerven, maar we vinden het minstens zo belangrijk om te werken aan verantwoordelijkheidsbesef, zelfvertrouwen en zelfkennis.

Kinderen dienen zich breed te ontwikkelen en te leren verdraagzaam te zijn ten opzichte van een ander en het opdoen van kennis van andere culturen en opvattingen. Een prestatie is een relatief begrip. We vinden het belangrijk dat kinderen op school presteren, maar de resultaten kunnen voor ieder kind verschillend zijn. We proberen met ons onderwijs de eigen mogelijkheden van het kind te ontwikkelen.  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Gelijkheid
  • Respect
  • Veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven