Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Op de schoolwebsite kunt u de tabel met het wekelijks aantal lesuren per vak downloaden.https://pcbs-librije.nl/onderwijstijd Deze laat zien welke tijd in het wekelijkse lesrooster wordt besteed aan de verschillende vakgebieden. We proberen voortdurend de kwaliteit van het leermiddelenmateriaal op een dusdanig peil te houden dat deze voldoet aan de eisen die er, didactisch gezien, aan gesteld moeten worden. Bovendien moeten de methodieken dekkend zijn voor wat betreft de kerndoelen en de referentiekaders die wettelijk zijn vastgesteld. Voor de noodzakelijke vervanging van de materialen worden voldoende financiële middelen gereserveerd.
Onderwijstijd.
Op de schoolwebsite kunt u de tabel met het wekelijks aantal lesuren per vak downloaden.https://pcbs-librije.nl/onderwijstijd Deze laat zien welke tijd in het wekelijkse lesrooster wordt besteed aan de verschillende vakgebieden. We proberen voortdurend de kwaliteit van het leermiddelenmateriaal op een dusdanig peil te houden dat deze voldoet aan de eisen die er, didactisch gezien, aan gesteld moeten worden. Bovendien moeten de methodieken dekkend zijn voor wat betreft de kerndoelen en de referentiekaders die wettelijk zijn vastgesteld. Voor de noodzakelijke vervanging van de materialen worden voldoende financiële middelen gereserveerd.
Alle scholen in Nederland moeten in ieder geval de basisondersteuning bieden voor kinderen van 4 t/m 12 jaar. Dit is de ondersteuning die alle scholen binnen het samenwerkingsverband (in de regio) bieden. De scholen in het samenwerkingsverband maken hierover onderling afspraken. Het gaat bijvoorbeeld om hulp voor leerlingen met dyslexie, aanpak (ter voorkoming van) gedragsproblemen en extra begeleiding aan leerlingen die een meer of minder dan gemiddelde intelligentie hebben.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We willen ook op dit gebied een lerende organisatie zijn. Dat willen we bereiken door onze leerkrachten in het algemeen en onze specialisten in het bijzonder voortdurend te stimuleren zich te blijven ontwikkelen. Dat kan op eigen initiatief en/of gestimuleerd door de schoolleiding. Bij de jaarlijkse ontwikkelgesprekken komt dit uiteraard aan de orde, maar daar beperkt het zich natuurlijk niet toe. We willen hiermee bereiken dat we al onze leerlingen, ook de kinderen die een speciaal aanbod nodig hebben, optimaal kunnen begeleiden.
Wat is VVE?
VVE betekent vroeg- en voorschoolse educatie. De aanbieders van peuteropvang in Opsterland gebruiken een programma voor VVE. Een VVE-programma is gericht op de totale ontwikkeling van het kind, dus zowel taal- en cognitieve ontwikkeling als ook sociale, emotionele, creatieve en lichamelijke ontwikkeling. Er wordt gewerkt aan de hand van thema’s, bijvoorbeeld ‘lente’, ‘huis’ of ‘hoe zie ik eruit?’.
Extra uren VVE
Sommige peuters kunnen een duwtje in de rug gebruiken bij hun taalontwikkeling. Zij kunnen extra uren VVE volgen op de peuteropvang. Zo verloopt de overgang naar de basisschool soepeler. Heeft uw kind een VVE-indicatie gekregen van het consultatiebureau? Dan zijn de extra VVE-uren kosteloos.
Voor meer informatie over VVE, zie website van de gemeente Opsterland.