School Loevestein

Berend Wapstrastrjitte 1 8401 NN Gorredijk

Schoolfoto van School Loevestein

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De leerlingen van groep 1 en 2 worden gevolgd met het leerlingvolgsysteem van Onderbouwd. 

In groep 3 t/m 8 wordt na elk blok (rekenen, taal, spelling en zaakvakken) methode-gebonden toetsen afgenomen. Resultaten worden verwerkt in Parnassys en geanalyseerd door de leerkracht. Waar nodig wordt interventie toegepast op leerlingniveau of op groepsniveau.

In februari  en juni nemen we de methode onafhankelijke toetsen van Cito leerling in beeld af in de groepen 3 t/m 8 (technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen). De Cito toetsen worden geanalyseerd op leerlingniveau, op groepsniveau en op schoolniveau. 

Op leerlingniveau kijken we naar een passend aanbod voor betreffende leerlingen (intern begeleider en leerkracht). Op groepsniveau en schoolniveau kijken we met het team bij welke vakgebieden het goed gaat en wat we zeker moeten behouden in ons aanbod en naar waar verbetering nodig is. We maken afspraken op teamniveau en nemen dit op in het Handboek Kwaliteitszorg van school Loevestein. Afspraken worden opgenomen in de cyclische kwaliteitskalender voor evaluatie en borging.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Kinderen uit groep 8 maken vanaf schooljaar 2023-2024 in februari een doorstroomtoets, voorlopige planning dinsdag 15 februari.
Dit houdt in dat de Cito toetsen voor groep 8 in november worden gemaakt i.p.v. februari, de normering hiervoor wordt uiteraard aangepast.
Na de Cito periode november / december worden de contactgesprekken gepland, waarin het voorlopig schooladvies wordt gegeven.
Na de doorstroomtoets wordt het definitieve schooladvies gegeven en tussen 25 maart en 31 maart kunnen de kinderen worden aangemeld bij het voortgezet onderwijs. Tijdens de startgesprekken in september, waarbij kinderen en ouders aanwezig zijn, zal één van de vragen zijn wat is je doel m.b.t. het V.O. en wat heb je daarbij nodig.

Het advies wordt zorgvuldig en gericht op het individuele kind opgesteld, zodat het op een school terecht komt waarvan wij verwachten dat het kind optimaal tot zijn/ haar recht kan komen en binnen de daarvoor gestelde termijn het einddiploma kan behalen. Om te komen tot een zorgvuldig advies kijkt de school onder andere naar:
leerprestaties; de scores van Cito leerling in beeld vanaf groep 6. Deze worden besproken aan de hand van de Plaatsingswijzer.
Het voortgezet onderwijs vindt hierbij met name de vakken rekenen en begrijpend lezen van voorspellende waarde. Deze vakken zijn daarom leidend bij het bepalen van het advies. De vakken spelling en technisch lezen wegen minder zwaar en hebben een ondersteunende functie.

Kindkenmerken; Te denken valt aan de ontwikkeling tijdens de hele basisschoolperiode; aanleg en talenten van een kind; huiswerkattitude; concentratie, motivatie en doorzettingsvermogen van een kind.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

School Loevestein werkt volgens de uitgangspunten van Vreedzaam. Op onze school gaan wij democratisch met kinderen om. Dat betekent dat we uitgaan van het groepsgevoel. Je bent belangrijk in de groep en dat geeft zelfvertrouwen en een goed zelfbeeld. Van daaruit kom je het beste tot presteren. Democratisch betekent ook, dat we allen in de groep gelijkwaardig zijn. We erkennen dat er verschillen zijn, we hebben juist oog voor verschillen, maar ieders inbreng heeft evenveel waarde. Open met elkaar omgaan is hiervoor een belangrijke voorwaarde.

Vreedzaam wil een bijdrage leveren aan een positief sociaal klimaat en aan de vorming van actieve en betrokken burgers. 
De school als een mini-maatschappij biedt de kinderen de gelegenheid om de nodige sociale vaardigheden te oefenen. Met het programma van Vreedzaam leren de kinderen om op een positieve manier met elkaar om te gaan. De kinderen leren op een democratische manier beslissingen te nemen en een actieve bijdrage te leveren aan de sfeer en de gang van zaken in de groep. 
De volgende sociaal-emotionele vaardigheden komen in het programma aan bod:

- Inzicht in het effect van je eigen gedrag op anderen.
- Inlevingsvermogen: jezelf kunnen en willen verplaatsen in anderen.
- Rekening houden met anderen; de ander serieus nemen.  
- Herkennen van gevoelens.
- Omgaan met gevoelens.
- Controle over jezelf; een rem op hinderlijk impulsief gedrag.
- Conflicten oplossen door win-win situaties.
- Meedenken hoe sommige dingen in de klas geregeld worden.
- Zelfvertrouwen/ positief zelfbeeld versterken.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • respectvol omgaan met elkaar
  • gelijkwaardigheid
  • democratie

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

School Loevestein is zeer content met de goede beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs.

Terug naar boven