Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Frysk is de voertaal op vrijdagmorgen.
- Meertalige kinderen zijn taalgevoeliger.
- Meertalige kinderen leren al heel jong dat taal een systeem is en leren er sneller een derde, vierde of vijfde taal bij
- Meertalige kinderen hebben een groter (werk)geheugen.
- Meertalige kinderen kunnen zich gemakkelijker focussen en concentreren, omdat ze van jongs af aan gewend zijn om te schakelen tussen verschillende talen.
- Meertalige kinderen leren sneller technisch lezen. Ze weten sneller welke letter bij welke klank hoort en plakken de letters sneller aan elkaar tot woorden.
- Het spreken van meerdere talen heeft voordelen voor later, bij het zoeken naar een passende baan, bijvoorbeeld in de zorg, het onderwijs of de media.
- Tweetaligheid remt dementie: mensen die hun leven lang regelmatig schakelen tussen twee of meer talen vertonen gemiddeld pas vier jaar later tekenen van dementie.
Lezen: technisch en begrijpend lezen
Taal: taal, spelling, Frysk
Wereldoriëntatie: aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek, verkeer, PVO.
Werkles zelfstandige (ver)werken: taal, rekenen, lezen, zaakvakken, schrijven etc.
Burgerschap en wereldoriëntatie: Vreedzaam, klokhuis, jeugdjournaal etc.
Frysk: uren zijn bij taal opgeteld. Bij de ateliers op vrijdagmiddag is Frysk de voertaal.
Op school Loevestein stemmen we het onderwijs af op de onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Naast het basisprogramma is er in de klas extra ondersteuning voor leerlingen die dit nodig hebben of een plusaanbod voor leerlingen die verrijking of verbreding van de leerstof aankunnen.
Voor leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong hebben we een plusaanbod op school Loevestein. De leerlingen (vanaf groep 4) werken in de plusgroep op een andere manier en aan andere opdrachten dan in de eigen klas, onder begeleiding van een plusgroepleerkracht en de IB-er. Ze zijn niet voortdurend in deze groep, er is 1 contactmoment. De rest van de week werken ze in hun eigen klas. Deze leerlingen krijgen uitleg over het extra werk tijdens de plusgroep maar ook soms voor het werk in de eigen klas. Daarnaast krijgen de leerlingen naast de plusgroep ook verrijkingsmateriaal. De leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong in de groepen 1 t/m 3 krijgen de verrijking in hun eigen klas door de eigen leerkracht aangeboden.Binnen de organisatie hebben we het Comprix-college voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong (één dag in de week).
Leerlingen met leesproblemen krijgen naast extra ondersteuning in de klas, ook ondersteuning buiten de klas. We gebruiken hiervoor het programma BOUW. Dit programma wordt 1 op 1 aangeboden. Ook worden ouders ingezet voor extra ondersteuning bij het lezen.
Nieuwkomers krijgen extra ondersteuning bij de taalverwerving.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De extra ondersteuning is in de vorige alinea beschreven. Als we kijken naar de toekomst is het belangrijk dat we dit continueren.
Kindcentrum Loevestein is van 7 uur ’s morgens tot 7 uur ’s avonds geopend voor kinderen van 0 tot en met 12 jaar. Er is regelmatig en goed contact tussen de school en de kinderopvang. De kinderen van de peuteropvang spelen regelmatig samen met de leerlingen van groep 1. Ook zijn er gezamenlijke activiteiten zoals de start van de Kinderboekenweek en de Koningsspelen. We zoeken steeds meer naar verbinding tussen kinderopvang en school.