School Loevestein

Berend Wapstrastrjitte 1 8401 NN Gorredijk

Schoolfoto van School Loevestein

Het team

Toelichting van de school

De samenstelling van het schoolteam in 2023-2024 is als volgt:
Directeur; Hinke Heida
Adjunct directeur; Willy van den Bergs
Interne begeleider; Irmi Poiesz
Administratie; Trienke Koster
Conciërge; Andries Brouwer

groep 1A; Sandra Zwama en Martzen Bruining
groep 1/2; Karin Goerres en Marieke van Pagée
groep 1/2; Jannie Timmenga en Yvonne Welling               
groep 3; Petra Hofstee
groep 4; Sanne van Noordenburg
groep 5; Janet Huisman   
groep 6A; Stefan de Lange en Sytske Knevelman
groep 6B; Eric Bosch en Sytske Knevelman 
groep 7; Bonnie de Boer en Aafje Hijlkema
groep 8; Willy van den  Bergs en Aafje Hijlkema  

Team foto 


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervanging van leerkrachten proberen we eerst intern op te lossen.
Lukt dit niet, dan maken we gebruik van vervangers.nl en gaan op zoek naar een externe vervanger. Door het lerarentekort is het vaak lastig om een externe vervanger te vinden.

Indien er geen vervanging is, kan de betreffende groep niet naar school. De leerlingen onderbrengen bij een andere groep is geen optie, daarvoor zijn de huidige groepen te groot. We zullen betreffende ouders, verzorgers voor 7.30 uur 's morgens via Social Schools op de hoogte brengen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Frysk is de voertaal op vrijdagmorgen. 

- Meertalige kinderen zijn taalgevoeliger.
- Meertalige kinderen leren al heel jong dat taal een systeem is en leren er sneller een derde, vierde of vijfde taal bij
- Meertalige kinderen hebben een groter (werk)geheugen.
- Meertalige kinderen kunnen zich gemakkelijker focussen en concentreren, omdat ze van jongs af aan gewend zijn om te schakelen tussen verschillende talen.
- Meertalige kinderen leren sneller technisch lezen. Ze weten sneller welke letter bij welke klank hoort en plakken de letters sneller aan elkaar tot woorden.
- Het spreken van meerdere talen heeft voordelen voor later, bij het zoeken naar een passende baan, bijvoorbeeld in de zorg, het onderwijs of de media.
- Tweetaligheid remt dementie: mensen die hun leven lang regelmatig schakelen tussen twee of meer talen vertonen gemiddeld pas vier jaar later tekenen van dementie.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Lezen: technisch en begrijpend lezen

Taal: taal, spelling, Frysk

Wereldoriëntatie: aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek, verkeer, PVO.

Werkles zelfstandige (ver)werken: taal, rekenen, lezen, zaakvakken, schrijven etc.

Burgerschap en wereldoriëntatie: Vreedzaam, klokhuis, jeugdjournaal etc.

Frysk: uren zijn bij taal opgeteld. Bij de ateliers op vrijdagmiddag is Frysk de voertaal. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op school Loevestein stemmen we het onderwijs af op de onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Naast het basisprogramma is er in de klas extra ondersteuning voor leerlingen die dit nodig hebben of een plusaanbod voor leerlingen die verrijking of verbreding van de leerstof aankunnen.

Voor leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong hebben we een plusaanbod op school Loevestein. De leerlingen (vanaf groep 4) werken in de plusgroep op een andere manier en aan andere opdrachten dan in de eigen klas, onder begeleiding van een plusgroepleerkracht en de IB-er. Ze zijn niet voortdurend in deze groep, er is 1 contactmoment. De rest van de week werken ze in hun eigen klas. Deze leerlingen krijgen uitleg over het extra werk tijdens de plusgroep maar ook soms voor het werk in de eigen klas. Daarnaast krijgen de leerlingen naast de plusgroep ook verrijkingsmateriaal. De leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong in de groepen 1 t/m 3 krijgen de verrijking in hun eigen klas door de eigen leerkracht aangeboden.

Binnen de organisatie hebben we het Comprix-college voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong  (één dag in de week).

Leerlingen met leesproblemen krijgen naast extra ondersteuning in de klas, ook ondersteuning buiten de klas. We gebruiken hiervoor het programma BOUW. Dit programma wordt 1 op 1 aangeboden. Ook worden ouders ingezet voor extra ondersteuning bij het lezen.

Nieuwkomers krijgen extra ondersteuning bij de taalverwerving.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De extra ondersteuning is in de vorige alinea beschreven. Als we kijken naar de toekomst is het belangrijk dat we dit continueren.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Kindcentrum  Loevestein is van 7 uur ’s morgens tot 7 uur ’s avonds geopend voor kinderen van 0 tot en met 12 jaar. Er is regelmatig en goed contact tussen de school en de kinderopvang. De kinderen van de peuteropvang spelen regelmatig samen met de leerlingen van groep 1. Ook zijn er gezamenlijke activiteiten zoals de start van de Kinderboekenweek en de Koningsspelen. We zoeken steeds meer naar verbinding tussen kinderopvang en school.

Terug naar boven