obs De Treffer

Hendrik Ringenoldusstraat 1 8401 PV Gorredijk

  • Schoolfoto van obs De Treffer
  • Schoolfoto van obs De Treffer
  • Schoolfoto van obs De Treffer
  • Schoolfoto van obs De Treffer
  • Schoolfoto van obs De Treffer

Het team

Toelichting van de school

Omdat we sport en bewegen belangrijk vinden in ons onderwijs, organiseren we een groot aantal sportieve workshops voor de kinderen van onze school. Ook maken we veel gebruik van gastdocenten voor kunst, cultuur en wereldoriëntatie.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Lesuitval proberen we vanzelfsprekend zoveel mogelijk te voorkomen. Mocht er toch een leerkracht afwezig zijn, dan proberen we een invalleerkracht in te zetten. Omdat er ook in onze regio een tekort is aan invalleerkrachten, werken de scholen binnen ons bestuur met een protocol waarin onderstaande stappen worden doorlopen. Mocht er geen invalleerkracht beschikbaar zijn, dan proberen we eerst intern een oplossing te vinden. Gedurende de eerste dagen wordt de vervanging indien mogelijk intern opgelost. Dit kan bijvoorbeeld door de extra inzet van een eigen leerkracht, de inzet van directie of intern begeleider, het samenvoegen van een aantal groepen of het verdelen van de leerlingen over de overige groepen. Slechts in het uiterste geval hebben de leerlingen geen les op school. Bij langdurige vervanging wordt extern naar een structurele oplossing gezocht.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Afhankelijk van de resultaten van de kinderen per jaargroep kunnen er aanpassingen gedaan worden in het rooster. Wanneer een groep bijvoorbeeld collectief minder goed is in Begrijpend Lezen en sterk is in rekenen kunnen we schuiven in onderwijstijd.

Op De Treffer worden vakken ook door middel van bewegend leren gegeven

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Alle Friese basisscholen zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Friesland

www.passendonderwijsinfryslan.nl  

Alle kinderen verdienen een zo passend mogelijke plek in het onderwijs. Onderwijs dat uitgaat van hun mogelijkheden, rekening houdt met hun beperkingen en aansluit bij wat ze nodig hebben. Onderwijs vindt plaats op de scholen en in de klas. Op een basisschool of, als dat nodig is, op een school voor speciaal (basis) onderwijs. Het liefst zo dicht mogelijk bij huis. De scholen spannen zich in om alle leerlingen in de basisschoolleeftijd een goede onderwijsplek te bieden. Ouders/verzorgers zijn daarbij een belangrijke partner. Er is een nauwe samenwerking met (jeugd)zorg, gemeenten, voorschoolse voorzieningen en het voortgezet onderwijs. Het samenwerkingsverband biedt een dekkend netwerk voor Passend Onderwijs en zorgt voor afstemming tussen het basis onderwijs en het speciaal (basis) onderwijs.  

Scholen zijn verantwoordelijk voor goed onderwijs en goede ondersteuning aan hun leerlingen. In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschrijven scholen hoe ze vormgeven aan de basisondersteuning en welke vormen van extra ondersteuning ze (kunnen) bieden in de eigen school. Ze werken daarbij handelingsgericht. Dat betekent dat scholen en leerkrachten denken vanuit de ondersteuningsbehoefte van de leerling. Wat kan deze leerling en wat heeft deze leerling nodig? Het onderwijs stemt af op de onderwijsbehoefte van de leerlingen.  

Scholen bieden de meeste leerlingen zelf extra hulp, de basisondersteuning. Scholen kunnen niet alles of niet alles zelf. Voor leerlingen die meer hulp nodig hebben, kunnen scholen dat met hulp van experts op de eigen school bieden. Sommige scholen doen dat in samenwerking met andere scholen. Ook kan een leerling hiervoor naar het speciaal (basis)onderwijs. Kwalitatief sterke ondersteuningscentra, zoals De Stipe spelen in de samenwerking met het (speciaal) basisonderwijs, speciaal onderwijs en de instellingen voor jeugdzorg een actieve, zichtbare en verbindende rol bij het ontwikkelen en uitvoeren van passend onderwijs. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij zullen, gezien op een grotere instroom van kinderen op onze nieuwe school, samen met ouders en ondersteuningsteam van de Stipe, kritisch kijken of we kinderen met extra ondersteuningsbehoefte kunnen geven wat ze van ons nodig hebben. We hebben in de afgelopen jaren relatief veel kinderen in school gehad die qua ondersteuning iets specifieks van ons vragen. Met meer kinderen in een groep wordt dit soms "spannender" om te kunnen blijven doen. We organiseren daarom veel momenten waarin we kinderen met specifieke onderwijsbehoeften besproken worden met ouders en alle betrokkenen rond het kind. We zullen onze grenzen daarin blijven benoemen. De ambitie ligt in het samenbrengen van partijen en transparant te zijn in wat we kunnen als school. Tegelijkertijd volgen we teambreed een meerjarige training om als leerkracht meer aan te sluiten bij specifieke onderwijsbehoeften van kinderen (PCM-Methode). 

Voor het werken op het niveau dat bij het kind past (per vakgebied) heeft de school duidelijke handvatten.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven