Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Afhankelijk van de resultaten van de kinderen per jaargroep kunnen er aanpassingen gedaan worden in het rooster. Wanneer een groep bijvoorbeeld collectief minder goed is in Begrijpend Lezen en sterk is in rekenen kunnen we schuiven in onderwijstijd.
Op De Treffer worden vakken ook door middel van bewegend leren gegeven
Alle Friese basisscholen zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Friesland
www.passendonderwijsinfryslan.nl
Alle kinderen verdienen een zo passend mogelijke plek in het onderwijs. Onderwijs dat uitgaat van hun mogelijkheden, rekening houdt met hun beperkingen en aansluit bij wat ze nodig hebben. Onderwijs vindt plaats op de scholen en in de klas. Op een basisschool of, als dat nodig is, op een school voor speciaal (basis) onderwijs. Het liefst zo dicht mogelijk bij huis. De scholen spannen zich in om alle leerlingen in de basisschoolleeftijd een goede onderwijsplek te bieden. Ouders/verzorgers zijn daarbij een belangrijke partner. Er is een nauwe samenwerking met (jeugd)zorg, gemeenten, voorschoolse voorzieningen en het voortgezet onderwijs. Het samenwerkingsverband biedt een dekkend netwerk voor Passend Onderwijs en zorgt voor afstemming tussen het basis onderwijs en het speciaal (basis) onderwijs.
Scholen zijn verantwoordelijk voor goed onderwijs en goede ondersteuning aan hun leerlingen. In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschrijven scholen hoe ze vormgeven aan de basisondersteuning en welke vormen van extra ondersteuning ze (kunnen) bieden in de eigen school. Ze werken daarbij handelingsgericht. Dat betekent dat scholen en leerkrachten denken vanuit de ondersteuningsbehoefte van de leerling. Wat kan deze leerling en wat heeft deze leerling nodig? Het onderwijs stemt af op de onderwijsbehoefte van de leerlingen.
Scholen bieden de meeste leerlingen zelf extra hulp, de basisondersteuning. Scholen kunnen niet alles of niet alles zelf. Voor leerlingen die meer hulp nodig hebben, kunnen scholen dat met hulp van experts op de eigen school bieden. Sommige scholen doen dat in samenwerking met andere scholen. Ook kan een leerling hiervoor naar het speciaal (basis)onderwijs. Kwalitatief sterke ondersteuningscentra, zoals De Stipe spelen in de samenwerking met het (speciaal) basisonderwijs, speciaal onderwijs en de instellingen voor jeugdzorg een actieve, zichtbare en verbindende rol bij het ontwikkelen en uitvoeren van passend onderwijs.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij zullen, gezien op een grotere instroom van kinderen op onze nieuwe school, samen met ouders en ondersteuningsteam van de Stipe, kritisch kijken of we kinderen met extra ondersteuningsbehoefte kunnen geven wat ze van ons nodig hebben. We hebben in de afgelopen jaren relatief veel kinderen in school gehad die qua ondersteuning iets specifieks van ons vragen. Met meer kinderen in een groep wordt dit soms "spannender" om te kunnen blijven doen. We organiseren daarom veel momenten waarin we kinderen met specifieke onderwijsbehoeften besproken worden met ouders en alle betrokkenen rond het kind. We zullen onze grenzen daarin blijven benoemen. De ambitie ligt in het samenbrengen van partijen en transparant te zijn in wat we kunnen als school. Tegelijkertijd volgen we teambreed een meerjarige training om als leerkracht meer aan te sluiten bij specifieke onderwijsbehoeften van kinderen (PCM-Methode).
Voor het werken op het niveau dat bij het kind past (per vakgebied) heeft de school duidelijke handvatten.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.