ZML De Kleine Wereld

Dokter Bauerstraat 154-156 4205 KE Gorinchem

  • Schoolfoto van ZML De Kleine Wereld
  • Schoolfoto van ZML De Kleine Wereld
  • Schoolfoto van ZML De Kleine Wereld
  • Schoolfoto van ZML De Kleine Wereld
  • Schoolfoto van ZML De Kleine Wereld

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het positieve uitgangspunt van PBS (Positive Behaviour Support) sluit aan bij de werkwijze van De Kleine Wereld, namelijk: bekrachtigen van gewenst gedrag door middel van complimenten.

De pestpreventievaardigheden sluiten aan op eerder gevormde gedragsverwachtingen van de school. Tenslotte is de eenduidige aanpak passend voor onze populatie leerlingen. Het is overzichtelijk, biedt structuur en continuïteit.

Met PBS hebben wij op De Kleine Wereld tot doel een positief schoolklimaat te creëren waarin alle leerlingen en volwassenen zich veilig voelen, zowel fysiek als psychisch, waardoor zij zich optimaal kunnen ontwikkelen.

Wij gaan daarbij uit van de volgende waarden:

  • We zijn aardig voor elkaar
  • We hebben respect voor elkaar
  • We lossen problemen samen op
  • We zijn rustig in de school
  • We zijn voorzichtig met onze spullen

Bij deze basisverwachtingen zijn, in overleg met het schoolteam,  sociale veiligheidslessen uitgewerkt door de coördinator veiligheid.

Met alle leerlingen en groepen nemen we de waarden en de gedragsverwachtingen van de school door bij de start van het schooljaar. Deze worden uitvoerig besproken en geoefend met alle leerlingen. Zo weten de leerlingen welk gewenst gedrag van hen verwacht wordt. Positief sociaal gedrag wordt bekrachtigd door complimenten. Binnen de school hangen er bordjes met de gedragsverwachtingen. Aansluitend wordt pestpreventie aangeboden door middel van de driestappenroutine. Met deze preventieve pestaanpak leren wij alle leerlingen hoe de aandacht van ongewenst gedrag weggehaald kan worden door een drie-stappen-routine:  

  • STOP : het gebruik van een stopsignaal
  • LOOP : weglopen uit de situatie
  • PRAAT : met een volwassene praten 

Deze interventie wordt niet alleen aangeleerd, maar ook geoefend en bekrachtigd.        

Eenmalige incidenten van ongewenst gedrag tussen kinderen worden op een eenduidige manier benaderd. Er wordt in de sociale veiligheidslessen van PBS zo min mogelijk gebruikgemaakt van termen als pesten of pestgedrag. Het gaat immers over ieder ongewenst gedrag waardoor een ander zich onveilig voelt. Het verminderen van sociale onveiligheid onder leeftijdsgenoten overal en altijd, zowel binnen als buiten de klas, blijft het doel waar deze preventieve aanpak zich op richt en de reductie van pestgedrag maakt daar deel van uit.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Positiviteit
  • Respect

De oud-leerlingen in het voortgezet onderwijs

Toelichting van de school

Vanuit het SO stromen (bijna) alle leerlingen door naar het VSO.

Aan het eind van hun schoolloopbaan (VSO) op De Kleine Wereld gaan de leerlingen naar dagactiviteitencentra, de sociale werkplaats of een andere begeleide werkplek (participatiebaan).  In sommige gevallen blijkt, dat na een aantal jaren onderwijs op onze school, plaatsing mogelijk is binnen een andere vorm van speciaal onderwijs of speciaal basisonderwijs. Soms gaan leerlingen door een verhuizing van school of besluiten ouders het kind op een andere school voor zeer moeilijk lerende kinderen te plaatsen.

De totale uitstroom van leerlingen in de laatste 3 jaar ziet er als volgt uit:  

Schooljaar 2018/2019:

  • Uitstroomprofiel arbeid/dagbesteding:2
  • Andere school voor (S)BAO/SO:2

Schooljaar 2019/2020:

  • Uitstroomprofiel arbeid/dagbesteding: 4
  • Andere school voor (S)BAO/SO:1
  • Verhuizing: 1
  • Anders: 3

Schooljaar 2020/2021:

  • Uitstroomprofiel arbeid/dagbesteding: 2
  • Andere school voor (S)BAO/SO:1

Schooljaar 2021/2022:

  • Uitstroomprofiel arbeid/dagbesteding: 5
  • Andere school voor (S)BAO/SO: 1

Schooljaar 2022-2023:

  • Uitstroomprofiel arbeid/dagbesteding: 2
  • Andere school voor (S)BAO/SO: 1

Waar zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet (speciaal) onderwijs?

Leerlingen in het speciaal onderwijs stromen meestal door naar het voortgezet speciaal onderwijs. Daar kunnen ze blijven tot en met het schooljaar waarin ze 20 jaar worden. Wanneer een leerling in het speciaal onderwijs 12 jaar wordt, maken de school en de ouders samen die afweging. De vraag is dan of de leerling inderdaad doorstroomt naar het voortgezet speciaal onderwijs of naar een gewone middelbare school. Soms zijn leerlingen na het speciaal onderwijs niet meer te vinden in het bekostigde onderwijs in Nederland. Bijvoorbeeld omdat ze zijn verhuisd naar het buitenland, les krijgen op een particuliere school of geen onderwijs meer volgen. Deze leerlingen vallen in de categorie 'overig'.
In het derde jaar
Weergave Plaats in het voortgezet onderwijs in het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven