ZML De Kleine Wereld

Dokter Bauerstraat 154-156 4205 KE Gorinchem

  • Schoolfoto van ZML De Kleine Wereld
  • Schoolfoto van ZML De Kleine Wereld
  • Schoolfoto van ZML De Kleine Wereld
  • Schoolfoto van ZML De Kleine Wereld
  • Schoolfoto van ZML De Kleine Wereld

Het team

Toelichting van de school

De Kleine Wereld heeft een brede doelgroep en vraagt een hoge mate van deskundigheid van het team. Medewerkers hebben diverse expertises ontwikkeld: Yoga, Shantala (gestructureerde aanrakingsmethode om prikkelreductie te bewerkstelligen), Rots en Water (weerbaarheidstraining).

Daarnaast zijn er een aantal (externe) deskundigen met specifieke kennis aan de school verbonden of kunnen, waar nodig, worden ingezet (bijv. logopedie en vakleerkrachten gym).

Orthopedagoog

Er zijn twee orthopedagogen in dienst; zij werken beiden op dinsdag. De orthopedagogen geven mede uitvoering aan algemeen beleid, ontwikkelen het beleid met betrekking tot instroom van leerlingen, verrichten psychodiagnostisch en orthodidactisch onderzoek gericht op een verantwoorde plaatsing van leerlingen. Zij ondersteunen leerkrachten bij hulpvragen op het gebied van gedrag en nemen deel en dragen bij aan de professionalisering en begeleiding van leerkrachten. Zij hebben beide zitting in de Commissie voor de Begeleiding.

Zorgcoördinator

Sinds dit schooljaar hebben we twee zorgcoördinatoren in dienst. Zij geven uitvoering aan zorgbeleid (algemeen), ontwikkelen mede het beleid met betrekking tot instroom, doorstroom en uitstroom van leerlingen. De zorgcoördinatoren bewaken de afspraken en procedures rondom de OPP’s (ontwikkelingsperspectief), voortgang en evaluatie van groepsplannen en het LVS. Daarnaast coördineren zij de hulp rondom de individuele leerling. De zorgcoördinatoren dragen zorg voor het aanvragen en aansturen van de toelaatbaarheidsverklaringen en nemen deel aan de IB-netwerken van SPON en de samenwerkingsverbanden. Zij stellen de agenda op voor het CVB en bewaken de afspraken en acties die uit dit overleg voortkomen. De zorgcoördinatoren ontvangen en informeren ouders van nieuw te plaatsen leerlingen. Zij bespreken dan ook, indien nodig, de mogelijkheden van ZIO (zorg in onderwijs). De zorgcoördinatoren schrijven de onderwijsondersteuningsplannen (OOP) en onderhouden de contacten met Syndion. Er is een taakverdeling gemaakt tussen de twee zorgcoördinatoren. 

Stagebegeleider

Afhankelijk van een aantal factoren kunnen de leerlingen vanaf 16 jaar een stagetraject ingaan. De stagebegeleider start met een arbeidsinteresse-test, daarna wordt in overleg met ouders en leerkracht een geschikte stageplaats gezocht. Tijdens de stage-periode onderhoudt de stagebegeleider intensief contact met leerling, werkgever, ouders en school. Dit gebeurt door middel van bezoeken op het stageadres, telefonische contacten en gesprekken met de leerling op school. We streven naar minimaal twee stageplaatsen voordat de leerling uitstroomt. De stagebegeleider ondersteunt ouders tevens bij de aanvraag van de Wajong en evt. bij een aanvraag dagbesteding. Daarnaast informeert zij ouders over de tegemoetkoming scholieren voortgezet onderwijs en ze verstrekt informatie over bewindvoering, mentorschap en curatele. In een nazorgtraject van twee jaar volgt de stagebegeleider de leerling op zijn uitstroombestemming.

Logopedie

Alle nieuwe leerlingen die op school komen, worden door de logopedist bekeken. De logopedist werkt op maandag en donderdag en werkt vanuit onze externe partner SPREEKVAART. Een logopedist werkt aan de volgende aspecten: taalproblemen, articulatieproblemen, ondersteunende gebaren, luisterhouding, stemproblemen, mondmotoriek en stotteren. Naast de eventuele spraakles wordt ook aandacht besteed aan het uitbreiden van de woordenschat, het durven spreken en het verwoorden/uitdrukking kunnen geven van de eigen beleving. Mocht de leerling in aanmerking komen voor logopedie, dan wordt er eerst een behandelplan opgesteld. Als een leerling in behandeling is, is er tijdens het schooljaar regelmatig overleg met de leerkracht. We vinden het belangrijk dat ouders weten waar we aan werken, zodat er een win-win situatie ontstaat, voor thuis en school. 

Fysiotherapie

Binnen schooltijd worden ouders van de leerlingen in de gelegenheid gesteld hun kinderen, op basis van indicatie en hulpvraag, fysiotherapie te laten volgen. Fysiotherapie heeft als doel het stimuleren van de motorische ontwikkeling van de leerling. Voor de behandeling is de therapeut, in eerste instantie naar ouders, verantwoordelijk. Daarnaast vindt er geregeld terugkoppeling plaats over de behandeling naar de leerkracht. De kosten voor fysiotherapie worden vergoed uit de ziektekostenverzekering van de leerling/ouders. Wij werken samen met onze externe partner DE COLVENIER uit Gorinchem.

Bewegingsonderwijs/ gymnastiek

De leerlingen krijgen bewegingsonderwijs, dat wordt verzorgd door de vakleerkrachten. Voor de gymnastieklessen hebben de leerlingen gymkleding nodig. Daarbij zijn gymschoenen verplicht. De gymspullen blijven op school en worden meegegeven om thuis gewassen te worden. Heeft uw dochter/zoon fysieke klachten, dan kunt u hierover contact opnemen met de leerkracht en overleggen of een aangepast programma noodzakelijk is.

MEE ZHZ

MEE is er voor iedereen met een beperking. MEE adviseert, ondersteunt en wijst de weg. Bij deze organisatie werken mensen die u terzijde kunnen staan bij vragen op gebied van onderwijs, wonen, werken, sociale voorzieningen, inkomen, vervoer en vrije tijd. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het Servicepunt: maandag t/m vrijdag 8.00 - 17.00 uur op telefoonnummer 0900 202 06 72 (lokaal tarief) of per e-mail naar servicepunt@meezhz.nl.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte of verlof van de leerkracht wordt bij het opvangen van de groep een zgn. stappenplan gehanteerd. Veelal is een vervangende leerkracht van buitenaf niet beschikbaar. Wij trachten de vervanging te regelen door een teamlid dat zelf geen eigen groep heeft of door een beroep te doen op een parttimer. Lukt deze wijze van vervanging niet, dan wordt de groep verdeeld over de andere groepen. Voor iedere groep is hiervoor een verdeelschema en extra (verdeel)werk aanwezig. Leerlingen vrijgeven doen wij slechts bij hoge uitzondering, wij trachten deze maatregel zoveel als mogelijk te voorkomen. Wanneer wij in uiterste noodsituaties tot deze laatste stap moeten besluiten, worden de ouders uiteraard van tevoren hiervan in kennis gesteld. Wanneer thuis geen opvang is, vangt de school de leerlingen op in een andere groep. Bij langdurig verlof of ten tijde van langdurige ziekte wordt er een invaller aangetrokken, zodat de lessen gewoon doorgang kunnen vinden. De invaller wordt hierin begeleid door de zorgcoördinator.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Speciaal Onderwijs (SO)

De leerlingen van het SO zijn geplaatst in drie groepen, hierbij is voornamelijk de biologische leeftijd leidend. Zij hebben les in de eigen groep met de eigen groepsleiding. Het SO kent vier uitstroomprofielen:

  • Uitstroomprofiel A plus

Deze leerlingen stromen aan het einde van de SO periode uit naar een vorm van regulier voortgezet onderwijs of Praktijk Onderwijs. Zijn er teveel belemmerende factoren om een succesvolle overstap naar dit onderwijs te maken (kindkenmerken/ begeleidingsbehoefte), dan vervolgt deze leerling binnen het VSO zijn schoolcarrière. Tussentijds kan de leerling evt. een overstap maken naar het SBO (tot 12 jaar). Het onderwijs binnen deze leerroute wordt gekenmerkt door het aanbieden van cognitieve vakken (lezen, schrijven en rekenen) en het ontwikkelen van sociaal/ emotionele competenties.

  • Uitstroomprofiel A

Deze leerlingen stromen aan het einde van de SO periode uit naar het VSO. Zij zullen daar het uitstroomprofiel A plus/A volgen. Het onderwijs binnen deze leerroute wordt gekenmerkt door het aanbieden van cognitieve vakken (lezen, schrijven en rekenen) en het ontwikkelen van sociaal/ emotionele competenties.

  • Uitstroomprofiel B

Deze leerlingen stromen aan het einde van de SO periode uit naar het VSO. Zij zullen daar het uitstroomprofiel B volgen. Naast de cognitieve vakken zal er veel aandacht zijn voor het aanleren van praktische vaardigheden en het bevorderen van de zelfredzaamheid.

  • Uitstroomprofiel C

Deze leerlingen stromen aan het einde van de SO periode uit naar het VSO. Zij zullen daar het uitstroomprofiel C volgen. Het onderwijs binnen deze leerroute wordt gekenmerkt door het aanbieden van cognitieve en praktische vakken, het ontwikkelen van sociaal/ emotionele competenties en het bevorderen van de zelfredzaamheid.

Methodes en werkwijze in het SO

De ZML leerlijnen vormen de leidraad van het onderwijs aan onze leerlingen (incidenteel worden de Plancius leerlijnen gebruikt), zowel in het SO als het VSO.

Bij de uitvoering van de leerlijnen wordt gebruik gemaakt van een groot aantal beschikbare methodes:

  • Voor het taal/leesonderwijs: Lezen moet je doen, Veilig Leren Lezen (kim-versie), Veilig Stap voor Stap, Estafette
  • Voor het spellingonderwijs: Spelling op maat, Spelling in de lift
  • Voor het schrijfonderwijs: Schijfatelier, Schrijfdans, Schrijven leer je zo
  • Voor het rekenonderwijs: Met Sprongen Vooruit, Maatwerk, De Rekenboog, Wizwijs
  • Voor het onderwijs in sociale vaardigheden: Tim en Toos
  • Voor wereldoriëntatie: De Blauwe Planeet, NatuurNiek, Speurtocht, Nieuwsbegrip
  • Voor thematisch onderwijs: Ik&Ko         

Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO)

Het VSO van De Kleine Wereld heeft drie VSO klassen. Deze zijn samengesteld naar de begeleidingsbehoeften van de leerlingen. VSO1 heeft leerlingen die relatief zelfstandig zijn en weinig extra ondersteuning nodig hebben bij zelfredzaamheidstaken en/ of gedrag. In VSO 2 zitten leerlingen met een grote ondersteuningsbehoefte. In VSO3 zitten leerlingen met een intensieve begeleidingsbehoefte. In alle drie de groepen zijn leerlingen in de leeftijd van 12 tot 20 jaar, met diverse uitstroomprofielen en in een verschillende fase van het VSO. Er is gekozen voor deze indeling om voldoende begeleiding in te kunnen zetten daar waar het nodig is.  

Het VSO kent vier uitstroomprofielen:  

  • Uitstroom arbeid

Deze leerlingen worden voorbereid op een daginvulling binnen het vrije bedrijf, sociale werkplaats of participatieplaats. Het onderwijsaanbod richt zich zowel op theoretische als ook praktische (werknemers)vaardigheden. Hierbij is het aanleren van zelfstandigheid in het werk en handelen een belangrijke component.

  • Uitstroom dagbesteding met een arbeidsmatig karakter

Deze leerlingen worden voorbereid op een daginvulling binnen een eisende, arbeidsmatige dagbesteding of participatieplaats. Het onderwijsaanbod richt zich voornamelijk op het aanleren van praktische (werknemers)vaardigheden, gericht op zelfredzaamheid. Deze worden in eerste instantie aangeleerd in de schoolsetting en later ook toegepast in concrete praktijksituaties. De leerling moet zelfstandig kunnen handelen met begeleiding op afstand.

  • Uitstroom dagbesteding met een taakgericht karakter

Deze lLeerlingen worden voorbereid op een daginvulling binnen een eisende, taakgerichte dagbesteding of participatieplaats. Het onderwijsaanbod richt zich voornamelijk op het aanleren van praktische (werknemers)vaardigheden, gericht op zelfredzaamheid. Deze worden in eerste instantie aangeleerd in de schoolsetting en later ook, onder begeleiding, toegepast in concrete praktijksituaties.

  • Uitstroom dagbesteding met belevingsgericht karakter

Deze leerlingen worden voorbereid op een daginvulling binnen een meer belevingsgerichte dagbesteding. Het onderwijsaanbod richt zich voornamelijk op het aanleren en toepassen van praktische vaardigheden, gericht op zelfredzaamheid in concrete, basale, beschermende praktijksituaties.

Methodes en werkwijze in het VSO

In het VSO wordt gebruik gemaakt van diverse methodes voor de cognitieve vakken, zoals die ook in het SO worden gebruikt.

De ZML leerlijnen vormen de leidraad van het onderwijs aan onze leerlingen (incidenteel worden de Plancius leerlijnen gebruikt), zowel in het SO als het VSO.

Bij de uitvoering van de leerlijnen wordt gebruik gemaakt van een groot aantal beschikbare methodes:

  • Voor het taal/leesonderwijs: Lezen moet je doen, Veilig leren lezen, Deviant
  • Voor het spellingonderwijs: Spelling op maat, Spelling in de lift, Deviant
  • Voor het schrijfonderwijs: Schrijven leer je zo
  • Voor het rekenonderwijs: Met Sprongen Vooruit, Maatwerk, De Rekenboog, Schatbewaarder, Deviant
  • Voor het onderwijs in sociale vaardigheden: STIP VSO, Sociaal offline-online
  • Voor wereldoriëntatie: Nieuwsbegrip, Stoere stemmers
  • Voor de praktische vaardigheden: Werkportfolio, ZEDEMO
  • Voor Engels: ‘Real English’
  • Voor seksuele voorlichting: Lief, Lijf en Leven en de Cursus Seksuele Voorlichting en Weerbaarheid van MEE.

Het VSO onderscheidt de volgende fases voor de overgang naar dagbesteding en arbeid:

  • Interne stages

Interne stages op school waarbij onder begeleiding individueel of in kleine groepjes gewerkt wordt aan praktische vaardigheden (schoonmaken, boodschappen doen, koken etc.).

  • Leerwerkplekken

Leerwerkplekken zijn stageplaatsen buiten de school waar een klein groepje leerlingen, onder begeleiding van een onderwijsassistent, werkzaamheden uitvoert. Dit schooljaar betreft dit: Montapacking, Dagboerderij De Hoeff, Albert Heijn en de Vitamine kantine.

  • Externe stageplaats

De leerling gaat individueel stage lopen op een externe stageplaats. Dit traject wordt voorbereid en begeleid door de stagecoördinator. Het streven is dat een leerling op twee plaatsen stage loopt voordat hij/zij uitstroomt.

De uitstroomrichtingen zijn horeca, productie, groen, zorg en dienstverlening.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Overige leerjaren

Toelichting van de school

Alle groepen, zowel SO als VSO, hebben dezelfde onderwijstijd.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De Kleine Wereld is een school voor speciaal en voortgezet speciaal onderwijs aan leerlingen in de leeftijd van 4 tot 20 jaar die zeer moeilijk leren. 

Alle leerlingen van De Kleine Wereld hebben een verstandelijke beperking. Daarnaast is er sprake van sociaal-emotionele problematiek, denk daarbij aan de acceptatie van de beperking, het gebrek aan zelfvertrouwen, een slecht zelfbeeld, faalangst en gedragsproblematiek. Ook kunnen leerlingen fysieke beperkingen en/of psychiatrische problematiek hebben.     

De school heeft de volgende vier onderwijsarrangementen:

  • ZML (Zeer Moeilijk Lerend) SO (Speciaal Onderwijs, 4 t/m 12 jaar)
  • EMB (Ernstig Meervoudig Beperkt) voor het SO (Speciaal Onderwijs, 4 t/m 12 jaar)
  • ZML (Zeer Moeilijk Lerend) voor het VSO (Voortgezet Speciaal Onderwijs, 12 t/m 20 jaar)
  • EMB (Ernstig Meervoudig Beperkt) voor het VSO (Voortgezet Speciaal Onderwijs, 12 t/m 20 jaar)


Naar een ‘andere’ speciale school?

Het kan zijn dat vanuit onze school  uw kind wordt doorverwezen. Wij zullen als het niet goed gaat of juist heel goed, in overleg met de ouders bekijken of uw kind het beste op zijn plek is op andere specialistische school of een school voor speciaal (basis) onderwijs.


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In de toekomst zullen wij ons blijven richten op het ontwikkelen van arrangementen. Het uitgangspunt van de arrangementen is om kansen te geven aan leerlingen met specifieke onderwijs- en zorgbehoeften. De rol van het samenwerkingsverband zal hierbij sturend zijn, maar ook zoeken wij samenwerking met zorgpartners als Enver, Syndion, ASVZ e.a..

Inclusief onderwijs

De roep om meer inclusief onderwijs en ondersteunend inclusiever beleid is steeds duidelijker hoorbaar. Inclusief onderwijs wordt vanuit de verschillende ministeries (en onze samenwerkingsverbanden) de nieuwe norm over vijftien jaar. Inclusiever onderwijs gaat een stap verder dan passend onderwijs en heeft als stip op de horizon dat alle reguliere scholen zoveel mogelijk toegankelijk zijn voor leerlingen die door een - tijdelijke of structurele - beperking extra aandacht en begeleiding op school nodig hebben. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven