Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Op De Regenboog maken we gebruik van de doorstroomtoets (voorheen eindtoets) van Cito. De resultaten van die toets worden vergeleken met scholen waarin kinderen een vergelijkbare achtergrond hebben. De laatste jaren scoort De Regenboog hierop bovengemiddeld.
In onze visie is de kwaliteit van de school en van ons onderwijs veelomvattender dan de score op de doorstroomtoets. Ook de sociale opbrengsten (veiligheid en welbevinden) zijn belangrijk. Verder werken we op De Regenboog ook aan de ontwikkeling van vaardigheden en persoonskenmerken die minder of niet meetbaar zijn.
Let op: de gegevens zijn van zowel van De Regenboog als ook van het Tienercollege.
Op de Regenboog willen onze leerlingen een uitstekende basis in lezen, spelling, rekenen, begrijpend lezen en studievaardigheden meegeven. De ontwikkeling daarvan kunnen we volgen in het leerling- en onderwijsvolgsysteem (LOVS)
We maken gebruik van de M-toetsen en E-toetsen en de eindtoets van Cito.
Resultaten worden besproken met groepsleerkracht en intern begeleider. Vanuit deze bespreking worden plannen opgezet en/of aangepast. De inzet van een onderwijsassistent kan onderdeel zijn van dit plan.
Het schooladvies komt tot stand door samenwerking van groepsleerkrachten groep 7 en 8, de intern begeleiders en de directeur. Gekeken wordt naar de methode gebonden toetsen en de Cito-toetsen. Daarnaast wordt er ook rekening gehouden met de kenmerken van de leerlingen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Kinderen leren het best in een veilig omgeving. Eerst relatie, dan prestatie.
Als Kanjerschool werken we aan veilig pedagogisch klimaat, vertrouwen en sociale vaardigheden.
In het Veiligheidsplan kunt u hier meer over lezen.
De Regenboog geniet het vertrouwen van de Inspectie. Het basisarrangement is toegekend.
In 2018-2019 heeft de inspecteur een themaonderzoek uitgevoerd op het gebied van didactisch handelen en concludeerde als volgt: ‘Basisschool De Regenboog laat op alle locaties voldoende tot goede voorbeelden zien van taakgerichte werksfeer (goed), actieve betrokkenheid (goed) en feedback (voldoende).’