Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Bij ons op school zitten leerlingen van dezelfde leeftijd zoveel mogelijk bij elkaar in de klas, de jaarklassen.
De kleuters zitten in een heterogene groep en in de bovenbouw werken we soms met combinatieklassen. Bij de samenstelling van de combinatieklassen wordt gekeken naar de leerlingaantallen en de zorgbehoefte die in een klas aanwezig is. Binnen de klassen wordt gewerkt in drie niveaugroepen. Naastgelegen groepen werken op de middag regelmatig groepsdoorbroken met thematisch onderwijs (ontwerpend en ontdekkend leren).
Meer- en hoogbegaafdenonderwijs
Daarnaast werken we met de Columbusgroep, waar meer- en hoogbegaafde leerlingen een extra uitdagend aanbod krijgen. Hierin zitten leerlingen van verschillende leeftijden uit verschillende groepen. De Columbus-groep komt 1 x per week een gedeelte van de dag bijeen (afhankelijk van de leeftijden).Extra uitleg en begeleiding
Leerlingen die extra uitleg en begeleiding nodig hebben, plaatsen we in een instructiegroepje. De onderwijsassistent begeleidt deze leerlingen meestal.
Je kleuter zit in een heterogene groep 1/2. De leerkracht biedt de vakken veelal geïntegreerd en thematisch aan en je kind speelt, verwerkt en oefent op zijn eigen niveau.
Op de ochtenden werkt je kind vooral aan de basisvaardigheden: rekenen, lezen, taal/spelling en schrijven. Deze belangrijke vaardigheden past het toe in andere vakken en in het dagelijks leven. 's Middags bieden we ook thematisch groepsoverstijgend lesaanbod, waarbij je kind zijn talenten en de 21e-eeuwse vaardigheden ontwikkelt.
De urenverdeling in deze tabel is een richtlijn; de leraar kan hiervan beredeneerd afwijken.
CBS De Tamboerijn biedt kinderen regulier passend onderwijs aan dat voldoet aan de eisen van de basiskwaliteit.
* In onze Columbusgroep bieden we onderwijs aan meer- en hoogbegaafde kinderen.
* Voor kinderen met een eigen zorgvraag zetten we arrangementen in, ondersteund door onderwijsassistenten.
* Door ons historische gebouw kunnen wij niet tegemoetkomen aan leerlingen met een ernstige fysieke beperking.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het team van leerkrachten en onderwijsassistenten specialiseert zich de komende jaren in de aanpak en het aanbod betreffende hoog- en meerbegaafde leerlingen binnen de eigen groep.
Op het gebied van rekenen volgt het hele team scholing in analyse van de opbrengsten en vervolgaanbod.
Sinds vorig jaar werkt de school met een vernieuwd leesbeleidsplan, wat erop is gericht leesplezier te bevorderen en zo de leesopbrengsten te verhogen.
Burgerschapsonderwijs wordt de komende jaren structureel opgenomen in de jaarplanning en het curriculum.
Techniekonderwijs wordt aangeboden door een externe partij (Mad Science). Op termijn gaan de leerkrachten dit steeds meer zelf vormgeven.
Net als de andere leerlingen krijgt je kind zo goed mogelijk passend onderwijs op grond van zijn of haar leer- en onderwijsbehoeften. Risicoleerlingen hebben we al vroeg in beeld, dankzij onze observaties, aangevuld met onderzoek en toetsing.
We werken goed samen met de collega’s van kindcentrum Alexandra, De Berenboot en de Aanlegsteiger. We zorgen samen met het kinderdagverblijf of de peuterspeelzaal altijd voor een goede overdracht van je kind. Zowel ‘op papier’ als tijdens een overleg tussen de leerkracht en de leidsters. Voor de voor- en vroegschoolse educatie (VVE) is er op individueel niveau een doorlopende leerlijn met De Berenboot en met de Aanlegsteiger, vooral gericht op taalonderwijs van de leerling in kwestie.
De interne begeleider (IB) van onze school neemt actief deel in de werkgroep VVE van de gemeente.