Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
We werken bij ons op school in units. In unit 1 gaan de leerlingen die het aanbod krijgen van groep 1 en 2 op woensdag niet naar school.
We maken gebruik van een continuerooster met een half uur pauze tussendoor. In de pauze blijft de leerkracht in de groep om te eten met de leerlingen.
De lestijden zijn: Maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 8.30 - 14.30 uur.
Op het Junior College werken we 's ochtends aan de basisvakken: taal, spelling, begrijpend lezen, technisch lezen en rekenen. 's Middags hebben we ateliers waarin we verschillende doelen aan bod laten komen die passen bij ons kernconcept. Dit zijn doelen uit bijvoorbeeld: de zaakvakken en Engels. Daarnaast hebben we een muziek- en gymatelier.
Lestijden Junior College:
Maandag, dinsdag, woensdag (groep 1 en 2 zijn vrij) donderdag en vrijdag van 8.30 - 14.30 uur.
Kiezen voor Junior College is een bewuste keuze voor ouders en kinderen. We verbinden ons eraan dat onze school het beste uit het kind naar boven haalt en dat we schouder aan schouder staan met ouders.
Meerdere leeftijdsgroepen zitten bij ons in een unit bij elkaar, waar ze van en met elkaar leren. Met de keuze voor het werken in units komen we tegemoet aan de verschillen tussen kinderen. Het ene kind is bijvoorbeeld eerder toe aan lezen dan het andere kind. Door het werken in units is er meer ruimte voor maatwerk en uitleg op niveau. We kijken hier dus niet naar de leeftijd van het kind, maar wel naar de ontwikkeling. Ook is er de mogelijkheid om vanuit de ene unit aan te sluiten bij instructies van een andere unit. Hierdoor is de overgang tussen de units vloeiender.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
- Door het werken in units kunnen we leerlingen op een persoonlijke manier begeleiden. We zorgen dat we op instructie- en begeleidingsmomenten voldoende ondersteuning hebben van bijvoorbeeld een onderwijsassistent of een stagiaire.
- We vinden het belangrijk dat we iedere keer een zorgvuldige afweging maken of wij leerlingen met een bepaalde ondersteuningsbehoefte kunnen geven wat ze nodig hebben. Dit zorgt voor balans in de groepen.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.