Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Thematisch werken:
- Engels
- Verkeer
- Kunstzinnige en creatieve vorming
- Muziek
- SchrijvenHet gaat hierbij om welke tijd hieraan gemiddeld per week wordt besteed.
Onderwijs
Op Het Kleurenlint werken we in iedere groep op verschillende niveaus door te differentiëren in tempo, instructie, hoeveelheid en moeilijkheidsgraad. Daarbij blijven wij hoge verwachtingen houden. Het hebben van hoge verwachtingen draagt eraan bij dat leerlingen méér en beter leren.
Plus-onderwijs
Voor meer- en hoogbegaafde leerlingen heeft Het Kleurenlint maatwerk plus-onderwijs vanaf groep 2. In schooljaar 2024-2025 bekijken we nog beter wat passend is bij de behoefte van de kinderen. Wij werken ook met de methode Levelwerk. Tevens onderzoekt het samenwerkingsverband de mogelijkheid om een collectief regionaal aanbod voor meer- en begaafde kinderen te doen.
Gedrag en schoolklimaat
Het Kleurenlint is een Kanjerschool. Alle leerkrachten zijn opgeleid om met de Kanjeraanpak te werken. Met de Kanjeraanpak werken we aan het (zelf)vertrouwen van kinderen en hebben we een methode om conflicten en pesten te voorkomen en, indien nodig, aan te pakken.
Dyslexie
Op Het Kleurenlint hebben we ruime ervaring met dyslexie. We zorgen voor effectieve ondersteuning en begeleiding aan dyslectische kinderen in alle groepen door middel van extra oefening en instructie en andere werkvormen en aangepast lesmateriaal aan te bieden. Deze maatregelen staan in het Protocol Leesproblemen en Dyslexie en in het Rekenbeleid.
Fysieke beperking
We hebben beperkte ervaring met ernstige gehoor- en zichtproblemen en complexere fysieke beperkingen. Ons gebouw is rolstoeltoegankelijk. Op school bieden we motorische oefentherapie en logopedie.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij versterken het pedagogisch-didactisch handelen van onze leerkrachten. Leerkrachten kunnen inspelen op verschillen en doen recht aan de onderwijs -en begeleidingsbehoefte van onze leerlingen. We maken daarbij optimaal gebruik van de expertise binnen en buiten de school op didactisch en pedagogisch gebied. Ook leren leerkrachten van en met elkaar.
Dat resulteert in dat onze leerlingen:
- Krachtige instructie krijgen (Effectieve Directe Instructie 2.0.);
- Een lesaanbod krijgen dat passend is bij hun ontwikkeling op cognitief en sociaal-emotioneel gebied;
- Uitdagende lessen krijgen die aansluiten bij hun leefwereld en die hen motiveren en uitdagen om zich verder te verdiepen in de leerstof. Daartoe zetten wij onder meer TopOntdekkers in.
Wat van belang is:
- We hebben bekwaam personeel, dat zich blijft ontwikkelen d.m.v. scholing en consultatie;
- We volgen systematisch de ontwikkeling en de resultaten van de leerlingen en analyseren deze om de aanpak/werkwijze waar nodig bij te stellen.
Goede lesmethoden
In de afgelopen jaren hebben we de volgende moderne methoden aangeschaft, die heel goed passen bij onze visie op onderwijs en bij onze ambities en goede ondersteuning mogelijk maken:
- Staal, methode voor taal en spelling; Staal biedt structuur. Alle lessen hebben dezelfde opbouw. Dit geeft herkenning en houvast en zorgt ervoor dat de leerkracht en de kinderen snel thuis zijn in de methode. Kinderen die de stof na de instructie nog niet goed hebben begrepen, ontvangen verlengde instructie.
- TopOntdekkers, thematische zaakvakmethode; TopOntdekkers is een thematische zaakvakmethode voor de groepen 1 t/m 8. Leerlingen leren zichzelf kennen en ontdekken de wereld. Door thematisch onderwijs te combineren met leuke werkvormen komen de leerlingen tot nieuwe inzichten en ontwikkelen ze nieuwe vaardigheden. Ook leren de kinderen om eigen verantwoordelijkheid te nemen.
- De wereld in getallen, versie 5 (rekenmethode voor groep 3 t/m 8); De wereld in getallen biedt de allerbeste rekendidactiek: uitdagend en preventief. Een programma met een vaste opbouw en veel zelfstandig werken, maximale ondersteuning en de kinderen worden gemotiveerd met herkenbare filmpjes en boeiende rekenwiskundige vraagstukken.
Chromebooks
Chromebooks worden in alle groepen ingezet, vooral om uw kind heel gericht leerstof te laten oefenen passend bij het eigen tempo en niveau. Uw kind ontwikkelt op school computervaardigheid op een goed basaal niveau. De mediawijsheid van leerlingen neemt toe: ze ontwikkelen tijdens het onderzoekend leren een kritische houding en weten steeds beter de betrouwbaarheid van informatie op internet te beoordelen.Het boek, het schrift en de pen gaan echter CBS Het Kleurenlint niet uit. We vinden het belangrijk dat de kinderen een leesbaar en vlot handschrift ontwikkelen.
Alle leerkrachten steken veel energie in het vaststellen van de onderwijsbehoeften van de kinderen, zodat ze onderwijs op maat kunnen geven. Dit kan bestaan uit extra hulp en uitleg geven aan individuele kinderen of in kleine groepjes.
In de onderbouw werken we thematisch en zorgen we voor een rijke leeromgeving waarin kinderen spelend en ontdekkend leren.
- Bij ons op school vinden wij spelen heel erg belangrijk. Door spel leren kinderen de wereld op een veilige manier kennen. Ze ontdekken wat er allemaal mogelijk is en krijgen op deze manier de motivatie om te leren.
- Elke onderbouwgroep werkt aan de hand van een thema. Dit duurt meestal een aantal weken. De hoeken zijn hierop aangepast en de vrije en verplichte activiteiten hebben hier allemaal mee te maken. Ook de taal- en rekenactiviteiten zijn hierop afgestemd. Een thema kan iets zijn wat op dat moment erg in de belangstelling staat; een seizoen, een viering etc. Samen met de kinderen maken en verzinnen wij dingen die zij willen leren.
- Door een rijke leeromgeving aan te bieden proberen wij zoveel mogelijk aspecten aan bod te laten komen die kinderen zich dan spelenderwijs eigen kunnen maken. De kinderen zijn op school ook elke dag in beweging. We gaan regelmatig naar de gymzaal. Elke week hebben de kinderen een echte gymles met grote materialen en verschillende oefeningen. Daarnaast zijn er spellessen met klein materiaal. Natuurlijk spelen wij ook volop buiten.
- Wij vinden het erg belangrijk dat kinderen zelfredzaam zijn. Samen met u thuis begeleiden wij de kinderen daar ook hier op school graag in. De ontwikkeling van uw kind volgen we middels ‘De leerlijnen van het jonge kind’ van ParnasSys. De door ons geobserveerde en ingevulde ontwikkelingslijnen bespreken we, waar nodig, met u tijdens de tien-minutengesprekken.