Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Bij de kleuters werken we met een heterogene indeling. Voor groep 3 t/m 8 werken we, indien mogelijk, in leerjaargroepen. Door omstandigheden kan het zo zijn, dat deze indeling niet kan worden georganiseerd. Het alternatief is dan het combineren van leerjaargroepen. Hierdoor kunnen er combinatiegroepen ontstaan. Mocht dit aan de orde zijn, dan zal dit vroegtijdig met het team, de MR en de ouders besproken worden. De MR heeft hierin instemmingsrecht.
Onze vakleerkracht bewegingsonderwijs geeft les aan de groepen 3 t/m 8.
Deze lesurentabel is eerder richtinggevend dan bepalend. Het geeft een indicatie van de verdeling over de diverse ontwikkelgebieden.
Deze lesurentabel is eerder richtinggevend dan bepalend. Het geeft een indicatie van de tijdsverdeling over de diverse ontwikkelgebieden.
Basisaanbod
Convergente differentiatie op drie niveaus waarmee in principe bij iedere les gewerkt wordt (basisinstructie, verlengde instructie, verbreding/verdieping)
Preventieve en (licht) curatieve interventies op school
- Voorkomen van gedragsproblemen: wij werken met De Vreedzame School en onze kernwaarden Veilig, Eerlijk en Rustig (VER).
- Nieuwkomers: prioriteit heeft de Nederlandse taalverwerving. Mondeling Nederlands (nieuw) is daarbij uitgangspunt. Daarnaast worden ook LOGO 3000, Klein beginnen, en materialen uit de groepen gebruikt. Ook is er een NT2-klas voor nieuwkomers (drie dagdelen per week).
- Dyslexie: Kinderen die in ernstige mate dyslexie hebben worden wekelijks op school behandeld vanuit Leestalent of Spreekvaart.
- Logopedie: Taalreis en Spreekvaart geven logopedie in ons gebouw.
- Plusgroepen: De plusgroep is bedoeld voor kinderen die wel een extra uitdaging kunnen gebruiken. We kijken daarbij naar de (Cito)toetsgegevens van met name rekenen/wiskunde en begrijpend lezen. Ook nemen we mee de resultaten van de NSCCT (Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test) in groep 4 en 6 en de motivering van de leerkracht, o.a. over motivatie en werkhouding.
- Directe ondersteuning van leerlingen in een vorm van Co-teaching door onderwijsondersteuners en onderwijsassistenten.
Arrangementen van Stichting OVO
- Voorziening voor hoogbegaafde leerlingen op Gymnasium Camphusianum en het Fortes Lyceum
- Voorzieningen voor praktische begaafdheid: Doe-lessen Merewade Praktijkschool, Klusklassen Omnia College
Arrangementen en voorzieningen vanuit ons Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Driegang
Beschikbare faciliteiten
- Interne begeleiders
- Onderwijsassistenten
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In de toekomst gaan we ons nog meer richten op het realiseren van gelijke kansen voor leerlingen. We zijn daar de afgelopen jaren al mee gestart door het aanbieden van naschoolse activiteiten waardoor kinderen zich breed kunnen ontwikkelen op verschillende domeinen. Denk daarbij aan cultuur, sociaal, motorisch, burgerschap, toepassen basisvaardigheden.
Onze school biedt voor- en vroegschoolse educatie (VVE) aan. We gebruiken daarbij o.a. LOGO 3000 en Boekenpret. We werken samen met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf en de BSO in ons gebouw Het Gildenplein. We werken ook samen met peuteropvanggroepen op andere locaties van SKG, zoals De Zonnewijzer en de Goudoever. Peuterspeelzalen SKG
De gemeente Gorinchem, de Gorinchemse peuteropvang en basisscholen werken samen bij het opstellen en uitvoeren van het gemeenteliike VVE-beleid. Op gemeentelijke niveau zijn er o.a. afspraken gemaakt over de warme overdracht van peuters naar basisscholen.
In ons gebouw werken we aan het realiseren van doorlopende leerlijnen. Daarbij maken we gebruik van de leerlijnen uit ParnasSys. Elk thema waaraan we werken is gebaseerd op een aantal doelen op verschillende ontwikkelingsgebieden uit die leerlijnen. De leerkrachten observeren of de kinderen de aangeboden doelen beheersen.