Welk anti-pestprogramma wordt gebruikt?
De Vreedzame School en pesten
Met het programma De Vreedzame School werken we aan de preventie van pesten. Toch kunnen er ook op vreedzame scholen wel eens pestsituaties voorkomen. De programmamakers hebben hiervoor een aanpak uitgewerkt, die ingezet kan worden als aanvulling op het lesprogramma.
Pesten voorkomen
Een cultuur van competitie en individualisme is een voedingsbodem voor pestgedrag. De Vreedzame School biedt tegenwicht aan dit mechanisme. Het programma helpt om op school en in de klas te bouwen aan een positieve en sociale gemeenschap. Kenmerkend voor deze gemeenschap: we hebben oog voor elkaar, we houden rekening met elkaar en we dragen allemaal verantwoordelijkheid voor de gemeenschap. Het programma gaat in op de spanning tussen het recht om jezelf te zijn en de plicht om ervoor te zorgen dat ieder ander dat recht ook heeft. In de lessen gaan onder meer expliciet in op (digitaal) pesten en plagen en wat je daaraan kunt doen.
Pesten aanpakken
Alle inspanningen ten spijt kan er ook op een vreedzame school er af en toe sprake zijn van een pestsituatie of buitensluiten. In dat geval is het uiteraard zaak om eerst na te gaan of aan de preventieve kant nog wel voldoende kwalitatief wordt uitgevoerd. Met de groep wordt besproken hoe leerlingen elkaar kunnen helpen, waarbij met name de populaire leerlingen belangrijk kunnen zijn als ‘verdedigers’.
Als er iets meer nodig is
Als er meer nodig is, hanteren wij de Oplossingsgerichte Pestaanpak (OPA). Deze steungroepaanpak van pesten is ontleend van de No Blame-methode en wordt bij de meeste anti-pest programma’s ingezet. De methode past goed bij de uitgangspunten van De Vreedzame School.
Deze aanpak bestaat uit een aantal achtereenvolgende gesprekken tussen een leerkracht (of ib’er) en leerlingen. Eerst met alléén de gepeste leerling, vervolgens met een groep leerlingen, die zorgvuldig is samengesteld samen met de gepeste leerling. Deze groep, met daarin ook de pester(s), gaat voor verandering en steun zorgen. Belangrijke elementen van de aanpak: geen schuld, verwijten of straf , we moedigen empathie aan, we maken iedereen verantwoordelijk, het is positief en oplossingsgericht en de pester krijgt de kans zijn of haar gedrag te veranderen.
Wanneer het niet lukt
Op De Poorter wordt gewerkt aan een omgangsprotocol. Hierin staat beschreven welke stappen de school onderneemt op het moment dat er sprake is van pestgedrag of grensoverschrijdend gedrag. Hierin borgen we een doorgaande lijn die binnen de school wordt gevolgd. Het doel is altijd om een positieve gedragsverandering te realiseren, maar als dat niet mogelijk is of onvoldoende mogelijk is, wordt de route gevolgd die in dit protocol wordt beschreven.