Samen Onderweg

Stalkaarsen 17 a 4205 PG Gorinchem

  • Een kind leert hier andere woorden dan thuis. Met deze woorden begrijpen kinderen beter waar mensen over spreken en snappen ze teksten beter
  • Zo gaan we om met elkaar en onze spullen: netjes, aardig en rustig
  • Samen Onderweg biedt elk kind persoonlijke aandacht, heldere kaders en een voorspelbare omgeving.
  • We vinden het belangrijk dat leerlingen en medewerkers zichzelf kunnen zijn en zich veilig en gezien voelen.
  • Schoolfoto van Samen Onderweg

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De Cito Eindscores zijn in 2022-2023 kloppen niet geheel. Daar zijn alle leerlingen meegenomen, terwijl er een aantal leerlingen eigenlijk niet meegerekend zouden moeten worden. Het gaat hier om leerlingen met een laag IQ die naar het Praktijk Onderwijs gaan. Normaal worden die er automatisch uitgehaald, maar dat is hier niet gebeurd. Hierdoor ontstaat er een vertekend beeld, dat geen recht doet aan de realiteit. 

Wat ons verder opviel dat sterke leerlingen toch wat minder scoorden dan we vanuit het leerlingvolgsysteem mochten verwachten. In gesprekken met deze leerlingen bleek dat ze minder gemotiveerd waren om de toets te maken, aangezien het VO advies al was afgegeven. Mede hierdoor zullen we zeker de komende jaren hier meer op inzetten en vinden we het ook positief dat de doorstroomtoets naar voren is gehaald. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We analyseren de resultaten van de CITO-toetsen op leerling - en schoolniveau. We evalueren de uitkomsten uit de vragenlijst  van SCOL om sociaal-emotionele ontwikkeling te meten. Bij de kleuters gebruiken we daarvoor het ontwikkelingsvolgmodel Kijk!.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op onze locaties zitten leerlingen van heel verschillende achtergronden. We willen leerlingen opvoeden tot goede burgers, die trots zijn op zichzelf. De leerlingen hebben geleerd dat mensen verschillen en dat je die verschillen waardeert en ook goed kunt benutten. 


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Vertrouwen
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De onderwijsinspectie heeft de locaties van Samen Onderweg apart beoordeeld. Beide locaties zitten in het basisarrangement. Dat betekent dat de basis goed op orde is. 

Kwaliteit
In 2021 hebben de beide locaties in een verificatieonderzoek deelgenomen. De inspectie heeft toen het bestuur beoordeeld en enkele scholen gecontroleerd.  De inspectie heeft de kwaliteitszorg bij de Samen Onderweg-locaties als goed beoordeeld en de kwaliteitsontwikkeling als voldoende.

Verwijzing naar vervolgschool
De inspectie heeft locatie Goudoever in 2021 benaderd voor een kort onderzoek over de verwijzing naar het Voortgezet Onderwijs. De wijze waarop de school dit organiseert, de ouders inlicht over de route, en het proces om tot een afgewogen VO schooladvies te komen heeft de inspectie als voldoende tot goed beoordeeld. 

Terug naar boven