Meander, locatie JP Waale

Herman De Ruijterstraat 34 4206 ZM Gorinchem

Schoolfoto van Meander, locatie JP Waale

Resultaten doorstroomtoets

Toelichting van de school

Om te zien of je als school aan de inspectie-eisen voldoet, is de ‘signaleringswaarde’ relevant. Op alle scholen moet minimaal 85% van de leerlingen het 1F-niveau beheersen voor taal en rekenen, onafhankelijk van de schoolweging. De schoolweging bepaalt het percentage leerlingen dat het 1S/2F-niveau moet behalen. Dat zie je terug op de website van de onderwijsinspectie.



Op de JPW zien we dat op de 3 onderdelen van de doorstroomtoets als volgt door de leerlingen in groep 8 is gescoord: 



Taalverzorging: boven de signaleringswaarde van 85%. 



Rekenen: boven de signaleringswaarde van 85%



Lezen totaal: boven de signaleringswaarde van 85%



De inspectie hanteert het onderwijsresultatenmodel. Afgezet tegen de weging van de J.P. Waale zien we dat de school rondom het landelijk gemiddelde scoort. Dit is voor de school tevredenstemmend. Onze ambitie ligt ook de komende jaren op dit niveau: het landelijk gemiddelde als uitgangspunt. 


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op de JP Waale wordt op een aantal momenten (februari en juni) de tussenresultaten van de kinderen in beeld gebracht. Een belangrijk instrument hiervoor vormt de IEP-toets. Vanuit deze resultaten wordt op groeps-en leerlingniveau door de groepsleerkracht een analyse gemaakt. Deze analyse leidt tot een aanpak in de groep of een aanpak in relatie tot een individuele leerling. 



Naast deze tussenmetingen spelen observaties vanuit de leerkrachten, de informatie vanuit Snappet ook een relevante bron van gegevens die voor de leerkracht belangrijk is. 


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Schooladvies en de doorstroomtoets

Vanaf het schooljaar 2023-2024 is de eindtoets groep 8 vervangen door de doorstroomtoets. Een kind maakt deze toets in februari. Pas na de uitslag van de doorstroomtoets (maart) krijgt ieder kind zijn definitieve schooladvies waarmee het zich kan aanmelden bij het vervolgonderwijs.



De kinderen worden voorafgaand aan de doorstroomtoets uitgenodigd voor een voorlopig advies gesprek. Op basis van de resultaten uit toetsing en observaties door de leerkracht wordt een voorlopig schooladvies bepaald. 



Komt er uit de doorstroomtoets een hoger schooladvies dan het voorlopig advies van school? Dan moet de school het advies bijstellen. De school mag ook besluiten dat niet te doen, maar dat kan alleen als dat in het belang is van de leerling en wanneer de school goed kan onderbouwen dat het niet in het belang is van de leerling.



Geeft de doorstroomtoets een lager schooladvies aan dan het voorlopig advies? Dan verandert er niets. Het kind houdt dan het eerder gegeven advies van school.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het is fundamenteel voor leren dat kinderen zich veilig en gezien voelen. Dit is het uitgangspunt op de J.P. Waale. Het is voorwaardelijk om tot ontwikkeling te komen. Het is logisch dat de leerkrachten hieraan in hun groep veel tijd besteden en hier veel aandacht voor hebben. Een goed contact met kinderen en hun ouders is hierin zeer belangrijk. Het is onze morele opdracht om kinderen in de gelegenheid te stellen zich binnen hun groep op school in een fijne en veilige omgeving te ontwikkelen. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Rust
  • Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven