Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Op de JP Waale wordt op een aantal momenten (februari en juni) de tussenresultaten van de kinderen in beeld gebracht. Een belangrijk instrument hiervoor vormt de IEP-toets. Vanuit deze resultaten wordt op groeps-en leerlingniveau door de groepsleerkracht een analyse gemaakt. Deze analyse leidt tot een aanpak in de groep of een aanpak in relatie tot een individuele leerling.
Naast deze tussenmetingen spelen observaties vanuit de leerkrachten, de informatie vanuit Snappet ook een relevante bron van gegevens die voor de leerkracht belangrijk is.
Schooladvies en de doorstroomtoetsVanaf het schooljaar 2023-2024 is de eindtoets groep 8 vervangen door de doorstroomtoets. Een kind maakt deze toets in februari. Pas na de uitslag van de doorstroomtoets (maart) krijgt ieder kind zijn definitieve schooladvies waarmee het zich kan aanmelden bij het vervolgonderwijs.
De kinderen worden voorafgaand aan de doorstroomtoets uitgenodigd voor een voorlopig advies gesprek. Op basis van de resultaten uit toetsing en observaties door de leerkracht wordt een voorlopig schooladvies bepaald.
Komt er uit de doorstroomtoets een hoger schooladvies dan het voorlopig advies van school? Dan moet de school het advies bijstellen. De school mag ook besluiten dat niet te doen, maar dat kan alleen als dat in het belang is van de leerling en wanneer de school goed kan onderbouwen dat het niet in het belang is van de leerling.
Geeft de doorstroomtoets een lager schooladvies aan dan het voorlopig advies? Dan verandert er niets. Het kind houdt dan het eerder gegeven advies van school.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Het is fundamenteel voor leren dat kinderen zich veilig en gezien voelen. Dit is het uitgangspunt op de J.P. Waale. Het is voorwaardelijk om tot ontwikkeling te komen. Het is logisch dat de leerkrachten hieraan in hun groep veel tijd besteden en hier veel aandacht voor hebben. Een goed contact met kinderen en hun ouders is hierin zeer belangrijk. Het is onze morele opdracht om kinderen in de gelegenheid te stellen zich binnen hun groep op school in een fijne en veilige omgeving te ontwikkelen.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.